A38 skriver:
Der findes mange årsager til vægttab end bare viljestyrke og en lyst til at tabe sig. Stress, kræft, andre sygdomme, depression, voldsomme kærestesorger...
Et vægttab er ikke nødvendigvis lig med hårdt arbejde og viljestyrke der skal roses.
Jeg selv lever efter den holdning at hvis man siger det pænt, så er det nok ment pænt. Og derfor tager jeg som udgangspunkt også en vægttabs-kommentar som et kompliment. Men jeg synes stadig at kommentarer om folks kroppe og vægt er så meget mere følsomt end kommentarer om ny frisure eller lignende. Stort set alle kvinder jeg kender kæmper med mindreværdskomplekser omkring kroppen i en eller anden grad. En veninde der drikker fløde dagligt fordi det er en kamp at tage på. Mig, der ikke kan knække koden til et vægttab. Osv.
Nu hentydede jeg også til golk der taber sig, fordi de VIL. Ikke på grund af sygdom eller andet. Og jeg siger heller ikke til fremmede: nøj du har da tabt dig.
Hvis folk har kræft, er der jo andet end vægt tab. Stress behøver ikke give vægttab..og så videre.
Min pointe er bare, hvorfor ser man en kompliment om at ser godt ud efter et vægttab som at man var grim før.?
Og igen jeg spørg jo ikke folk jeg kender om de har tabt sig.
Jeg hader min krop, big time, jeg fik kommentaren for nogle år siden: jeg troede det var din søster der var gravid. Jeg grinede, for jeg vidste at det var for sjov, hvor anden blev forarget over det(på mine vegne) . Jeg tager ingen kommentarer om min krop så højt, for jeg er den mest kritiske omkring den.
Men hvis folk farer op sådan der, er jeg da bange for at sige noget pænt(i god mening)..
Og ja jeg ved at der er flere grunde til at tabe sig, men jeg håber da også man kender folk før man kommentere(og kender grunden til tabet)