Du har tabt dig?! Hvor er du flot det klær dig!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. juni 2020

Kir

Carina:-) skriver:

Jamen det er du da velkommen til at mene  

Jeg synes ikke det er klædeligt , og ser absolut bedsr ud uden 10 plus kg .

Og hvis man skal droppe ordet overvægtig 

Hvad skal det så være ? 

Pluskg?  Eller er det også for krænkende? 

Jeg vil da langt hellere kaldes overvægtig frem for  at en læge fx siger fedmerelateret vægt 

Det kan sgu da også blive for  sært , og berøringsangst det hele .

Det kunne være tyk. Det er efter min mening et rimelig neutralt udtryk.

Pluskg er i samme kategori som overvægtig, det indikerer at der er et "rigtig" antal kg man skal ligge på og at ens vægt så er plus det. Og fedmerelateret vægt er helt forfærdeligt.

Det handler ikke om berøringsangst, det handler om at tykke mennesker bliver set som forkerte og sproget er med til at styrke det. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juni 2020

Kir

Tjullehej skriver:

Men det er jo en kompliment... og selvfølgelig vil det være på en ændring folk ser. Evt. Arbejde ekstra godt udført. Bliver du lige så såret, hvis folk synes din nye frisure er fin.. ej hvor det klæder dig med kort hår ( ok - så jeg har altid set grim ud med langt hår eller hvad). Hvis det er udgangpunket for modtagelsen af en kompliment, at du vender den vil du jo aldrig blive glad for en kompliment. Eller turde give en. 
Synes virkelig du er overfølsom i din reaktion.

og med hensyn til fedme. Ja der er en kategori for overvægt/fedme og de fleste i den kategori er ikke sunde da kroppen typisk har det bedst uden overvægt. Undervægt er heller ikke godt. Men man er mere disponeret for sygdomme når man er fed - corona slår hårdere, sukkersyge, hjerte-kar-sygdomme osv. Men selvfølgelig er BMI ikke det eneste og bedste mål for sundhed. En junkie på 63 kg. er ikke sund. Med ekstra vægt slider på knogler og muskler. 5 kg ekstra på kroppen svarer til 15 kg ekstra belastning på knæene fik jeg at vide af en læge på Herlev. Fedt sætter sig også rund om organerne og gør her intet god heller. Overvægt giver også generelt dårligere søvn og blodtryk.. osv osv. 

Et normalt BMI på 21-25. er da fint at stræbe efter. Modellook med BMI på 18 er ikke ønskværdig.

Jeg synes da også jeg det bedst ud og kropmæssigt har det bedst når jeg ikke vejer de 6 ekstra kg.drt kan svinge.

Nej der er faktisk ikke nogen undersøgelser der viser at man mere disponeret for hverken at blive ramt hårdere af corona, sukkersyge eller hjertekar sygdomme.

Derimod har kost og manglende motion noget at sige. Og tykke mennesker spiser ikke nødvendigvis forkert eller er stillesiddende. Man kan sagtens være tyk og sund, ligesom at tynd ikke betyder at man automatisk er sund. 

Mht vægt slider på ledene, så har du en pointe. Men folk der dyrker sport og dans på højt plan slider jo også på ledene. 

Anmeld Citér

11. juni 2020

Babilooo

Nej der er faktisk ikke nogen undersøgelser der viser at man mere disponeret for hverken at blive ramt hårdere af corona, sukkersyge eller hjertekar sygdomme.

Derimod har kost og manglende motion noget at sige. Og tykke mennesker spiser ikke nødvendigvis forkert eller er stillesiddende. Man kan sagtens være tyk og sund, ligesom at tynd ikke betyder at man automatisk er sund. 

Mht vægt slider på ledene, så har du en pointe. Men folk der dyrker sport og dans på højt plan slider jo også på ledene. 

https://www.information.dk/debat/2020/04/overvaegt-livsstilssygdomme-giver-saarbarhed-corona-fokuser-paa-fremfor-alder

https://www.google.dk/amp/s/www.bbc.com/news/amp/health-52561757

Anmeld Citér

11. juni 2020

Babilooo

Kir skriver:

https://diabetes.dk/diabetes-2/fakta-om-diabetes-2/risikofaktorer.aspx

Anmeld Citér

11. juni 2020

Babilooo

Kir skriver:

https://netdoktor.dk/overvaegt/hjertesygdomogovervaegt.htm

Anmeld Citér

11. juni 2020

Carina:-)

Kir skriver:

Pluskg er i samme kategori som overvægtig, det indikerer at der er et "rigtig" antal kg man skal ligge på og at ens vægt så er plus det. Og fedmerelateret vægt er helt forfærdeligt.

Det handler ikke om berøringsangst, det handler om at tykke mennesker bliver set som forkerte og sproget er med til at styrke det. 

Så tyk er pænere end overvægtig? 

Det er da netop et negativt ladet ord ....

Hvordan kan du få en sætning som det klæder dig du har tabt dig - til at man shamer ? 

Så er alle komplimenter jo at Shame .

Så kan man aldrig anerkende nogen for noget .

Men jo msn jan da hvis man vil se noget negativt i alting , og dreje alting til at være med den bagtanke at fortælle personen at hun var grim før. 

Så ingen komplimenter   over et flot vægttab , for så krænker man de overvægtig  der ikke kan/vil /har tabt sig  - plus man ser ned på hele verdens overvægtige , og styrker det billede ved at rose en person for at have tabt sig... 

Anmeld Citér

12. juni 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
A38 skriver:

Der findes mange årsager til vægttab end bare viljestyrke og en lyst til at tabe sig. Stress, kræft, andre sygdomme, depression, voldsomme kærestesorger... 

Et vægttab er ikke nødvendigvis lig med hårdt arbejde og viljestyrke der skal roses.

Jeg selv lever efter den holdning at hvis man siger det pænt, så er det nok ment pænt. Og derfor tager jeg som udgangspunkt også en vægttabs-kommentar som et kompliment. Men jeg synes stadig at kommentarer om folks kroppe og vægt er så meget mere følsomt end kommentarer om ny frisure eller lignende. Stort set alle kvinder jeg kender kæmper med mindreværdskomplekser omkring kroppen i en eller anden grad. En veninde der drikker fløde dagligt fordi det er en kamp at tage på. Mig, der ikke kan knække koden til et vægttab. Osv.

Nu er vi i en debatkategori, der hedder “Før rund, nu sund”, og dermed må man vel formode, at de vægttab, der omtales her, er af den positive, ønskede slags. Jeg tænker ikke, man ville skrive her, hvis man af negative årsager og mod sin vilje har tabt sig, og for mig er det derfor implicit, at dette omhandler “de gode” vægttab. 

Anmeld Citér

12. juni 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Kir skriver:

Tyk er i mine ører et grimt/negativt ord. Og der ER jo, af sundheds-/helbredsmæssige årsager, en idealvægt - et “rigtigt” antal kilo - man bør ligge omtrent på. Ikke pga. skønhedsidealer, men sundhed. Jeg synes, man lyver for sig selv ved ikke at erkende, at lægerne omtaler BMI og over- og undervægt af saglige, helbredsrelaterede årsager - ikke fordi, de er tynget af overfladiske skønhedsidealer. 

Og nej, tykke mennesker bliver ikke set som forkerte - deres overvægt opfattes som et problem. De fleste kan godt skille de to ting ad, ligesom rygeren ikke er forkert, men har en yderst sundhedsskadelig vane. Selvfølgelig er der idioter, der skammer overvægtige ud, men de kunne også gå efter kvinder med meget små bryster, meget høje eller lave mennesker, folk med en bestemt hudfarve osv. 

Anmeld Citér

12. juni 2020

kamikaze

Tjullehej skriver:

https://netdoktor.dk/overvaegt/hjertesygdomogovervaegt.htm

Tjullehej, jeg tror pointen er at undersøgelserne ikke korrigerer for træningsvaner, kosthold mm. For selv om de korrelerer med vægt, kan man sagtens have svært ved at holde vægten til trods for motion og kosthold.

Vi ved ret lidt om hvor skadelig overvægt er hvis man ellers træner og spiser nogenlunde sundt.

Anmeld Citér

12. juni 2020

kamikaze

Anonym skriver:

Synes i det er et kompliment ?

- Da måde det bliver serveret og overraskelse stemme

mm. Får mig ikke i et bedre humør, mere Wow så jeg forfærdeligt før? 

jeg ved ikke synes det er lidt specielt 

Jeg ved der er forskel på os som mennekser og nogen vild altid forbinde TABT med et af de bedste komplimenter der findes - Men den måde jeg får det serveret er bare lidt, Nåh? 

Jeg er nok en af dem der ikke vild ha kommentere det da det er MIN krop, og jeg er sådan set ligeglad hvad andre synes udover min mand

Jeg kan egentlig godt forstå hvad du mener. Det er jo heller ikke nogen garanti for at et vægttab kommer efter en slankekur -- det kan jo også være at folk taber sig fordi de er syge, har det dårligt, osv.

Så jeg er enig, hvis man ikke kender omstændighederne skal man bare lade være med at kommentere på andres krop.

Samtidig tænker jeg at det heller ikke skader at tage underlige komplimenter som det de er -- komplimenter! Nogen ønskede at sige noget pænt til dig. Måske synes du ikke selv det var så pænt, men man kan jo stadig glæde sig over tanken 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.