Kir skriver:
Det kunne være tyk. Det er efter min mening et rimelig neutralt udtryk.
Pluskg er i samme kategori som overvægtig, det indikerer at der er et "rigtig" antal kg man skal ligge på og at ens vægt så er plus det. Og fedmerelateret vægt er helt forfærdeligt.
Det handler ikke om berøringsangst, det handler om at tykke mennesker bliver set som forkerte og sproget er med til at styrke det.
Tyk er i mine ører et grimt/negativt ord. Og der ER jo, af sundheds-/helbredsmæssige årsager, en idealvægt - et “rigtigt” antal kilo - man bør ligge omtrent på. Ikke pga. skønhedsidealer, men sundhed. Jeg synes, man lyver for sig selv ved ikke at erkende, at lægerne omtaler BMI og over- og undervægt af saglige, helbredsrelaterede årsager - ikke fordi, de er tynget af overfladiske skønhedsidealer.
Og nej, tykke mennesker bliver ikke set som forkerte - deres overvægt opfattes som et problem. De fleste kan godt skille de to ting ad, ligesom rygeren ikke er forkert, men har en yderst sundhedsskadelig vane. Selvfølgelig er der idioter, der skammer overvægtige ud, men de kunne også gå efter kvinder med meget små bryster, meget høje eller lave mennesker, folk med en bestemt hudfarve osv.
Anmeld
Citér