mor:) skriver:
Ja selvfølgelig får de deres ret til at takke nej til tilbud at vide og om ressourcesvage familier er mere tilbøjelige til at takke nej ved jeg ikke. Men det eksempel du nævnte er et forebyggende tiltag - den her kvinde behøver måske ikke ekstra støtte, men bliver tilbudt det grundet hendes opvækst/fortid. Det er ikke sikkert hun får brug for det:
Er der en reel bekymring kan man ikke bare afvise, men der vil i stedet blive lavet en paragraf 50 undersøgelse hvor forældreevnen kan blive vurderet samt hvilke tiltag/foranstaltninger der vil være gavnlige. Men foranstaltninger vil jo altid være et tilbud.
det er dog ikke korrekt at sager “bare” bliver lukket hvis der ligger en bekymring ift. barnets trivsel.
Dermed ikke sagt at der ikke findes knap så faglige dygtige sagsbehandler hvor det kan ske, men det er absolut ikke et faktum at “man slipper ved at sige nej”. Der er jo også journalpligt/notatpligt - hvad skulle der stå i den: Vi er bekymrede for barnet med forældrene takkede nej så sagen er lukket. Ej - det er da absurd.
Nu var jeg egentlig på vej i seng, men jeg svarer lige inden.
Du har helt ret i, at man ikke "bare lige kan sige nej".
Selv om jeg har fået det til at lyde, som om, at man kan det.
Jeg fik vist udtrykt mig klodset.
Det har bare været totalt underforstået for mig, at man selvfølgelig ikke kan sige nej, hvis kommunen er bekymrede for barnets trivsel.
Jeg ved godt, at der skal igangsættes en paragraf 50 undersøgelse, og selvfølgelig lukkes sagen ikke bare, hvis der er tvivl. Det ville - som du skriver - være absurd. Det handler om barnets trivsel. Og jeg ved godt, at der er journalpligt/notatpligt. Og det ville da være tosset, hvis man bare kunne skrive, at forældrene sagde nej. Så var man vist ikke faglig dygtig nok tll sit job.
Det er altså ikke rigtigt, at jeg "tydeligvis ikke ved, hvordan det foregår" - som en anden skrev.
I hvert fald ikke så længe der ikke er truffet en afgørelse om anbringelsen.
Min "mission" er mere, at det ikke er rigtigt, at børn fjernes til højre og venstre på et totalt tyndt grundlag.
Fuldstændig som der journalpligt/notat i f.eks. sygedagpengesager eller alle mulige andre sager.
En sag bliver selvfølgelig kun lukket, hvis man ikke har bekymringer om tvivlen. Det er da klart.
Vi er meget enige.
En kvinde kan nemlig blive tilbudt ekstra støtte grundet sin opvækst/fortid - da det jo er en risikofaktor. Også selv om hun er "kommet godt over" den svære opvækst.
Og hun kan kun sige nej tak, hvis det bliver vurderet "forsvarligt"
Man kan ikke bare sige, at man ikke "vil have kommunen rendende" - hvis kommunen stadig er bekymrede. Det ville jo også være noget skidt.
Det er ikke sådan at "nå var det bare det" - det er det kun for dem, hvor det vurderes, at der ikke er grund til bekymring for barnets trivsel.
Jeg tror heller ikke, de er mere tilbøjelige til at sige nej. For de ved godt, at sagen ikke bare lukkes, hvis de siger nej. Og føler måske på den måde tilbudet som "tvang". For det bliver det selvfølgelig, hvis det vurderes, at det er nødvendigt. Det handler ikke om at tvinge nogen til noget - men om barnets trivsel.
Så det jeg mener med, at man bare kan sige nej er - at en kvinde, der måske "bare" har en efterfødselsreaktion fra sidste fødsel - men ellers ikke har andre probelmer - og bliver helt vildt skræmt, fordi hun tror, det betyder fare for at få barnet fjernet - hun skulle måske vide lidt mere om, at man godt kan sige nej til tilbudet uden at blive "forfulgt" - hvis hun ikke føler behov for ekstra støtte, og kommunen ikke er bekymrede for trivslen, så kan hun godt takke nej til ekstra støtte.
Det var det, jeg mente. Men det lød ikke sådan, kan jeg godt se.
Jeg er mest optaget af hensynet til barnets trivsel. Mere end hensynet til forældrenes følelser.
Det betyder ikke, at jeg ikke forstår, at det er hårdt.
Alle og enhver kommer ikke "bare lige i klemme" ved et uheld.