Corona - landets økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. marts 2020

MinC

Anonym skriver:

Jeg tænker også på om de er ude på at tømme vores fagforeninger.

Får vi ved jo godt at i Europa eller EU er ikke altid så glad for vores fagforeninger og det er også nogle politikere der ikke er det.

Selvom vi har en socialdemokratisk regering tror jeg nu også alligevel at der kan ske noget med vores fagforeninger i den her tid som vi kender dem.

Partierne har bevæget sig igennem tiderne til midten rigtig meget og efterhånden ligner vores samfund den amerikanske mere desværre

Stop stop stop! Der er intet politisk spil i dette. Det er ikke et forsøg på at nedlægge vores fagforeninger! Det er et forsøg på at sikre vores sundhedssystem, så du kan få fjernet din betændte blindtarm, så du slipper for at dø, når den springer!

Hvorfor er det så svært at forstå? Det er da såre simpelt! 

Det er netop lige nu tid til at klappe hælene sammen og gøre som der bliver sagt! Der er ingen grund til at være kritisk! Og da slet ikke, hvis man ikke er i stand til at forstå noget så simpelt som ovenstående! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. marts 2020

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Nej - jeg siger netop billedet der beskrives i den store undersøgelse fra Kina faktisk minder om billedet der beskrives andre steder.

Jeg forstår godt den såkaldte pointe i forhold til at lukke alle hjemme og standse landet i grove træk. Ingen af os kan vide helt præcist hvad der sker hvis vi gør det ene eller andet. 

Men det har også enorme sundhedsmæssige konsekvenser at havne i en situation økonomisk som der var i 30’erne. Vi kommer til at se en situation som kan blive langt værre end den sidste krise omkring 2009.

Jeg forholder mig til at en tidligere øverste chef for Sundhedsstyrelsen bl.a mener det er gået for vidt. Jeg forholder mig til at vi har et af Europas bedste sygehusvæsner, og stadigvæk skruer på alle politiske midler bort set fra decideret udgangsforbud. Det er da vigtig at forholde sig til at en statsminister faktisk gør noget der ellers kun er set i en krigssituation. 

Nej, vi kommer ikke nødvendigvis til at se en situation, som er en værre krise end finanskrisen.

Nu er du i mit faghjørne, og det er så kritisk et postulat, du kommer med der.

Der er mange årsager til, at vi har gode forudsætninger for, at den økonomiske lussing ikke bliver så stor (og slet ikke perspektiveret til, hvis vi ikke havde gjort noget - finansiel påvirkning af Corona havde været der uanset ageren), men det er en meget stor forklaring med sindssygt mange variabler - alt for komplekst til dette forum.

Den vigtigere pointe er igen din argumentationsform. Du har intet belæg for at slynge sådan en påstand ud - og der er rigtig mange eksperter, der på nuværende tidspunkt vil være uenig med dig.

Anmeld Citér

21. marts 2020

Tommelise

Carina:-) skriver:

Jeg har tænkt samme tanker.... Og også spekuleret på hvorfor der ikke et råd til nok senge i psykiatrien,  og varme hænder til børnene ( vores fremtid) men fint med penge til at forlænge folk der i 2 år ikke har søgt hvilket som helst job , men nu hyler fordi de jo ikke kan finde et job ... Jeg har flere bekendte der har gået i 2 år og ikke ville tage " lortejobbet" men nu mener de er d berettiget til at blive forlænget...

Der er flere ting i det MF er kommet med som mange ryster på hovedet af  - 

Og dem der hylder pengestrømmen , er helt sikker dem der glemmer  ( hvordan vi fik den buffer) og  hvordan den her regning bliver for alle  i fremtiden. 

Jeg ville ikke undre mig vi snakker brugerbetaling på en lang række ydelser vi i dag tager for givet.

Og vil lige skynde mig at skrive,  at jeg er en af dem i risikogrp  - og jeg synes det er ansvarligt og rigtigt ar lukke ned i en vis grad -

Der hvor jeg løfter øjenbrynene- er det store penge strøm der er lige pt .

Og kunne godt tænke mig at der blev vurderet lidt om hvor vidt alle skal " reddes" altså økonomisk .

Hvad giver mest menig, og Ja hårdt sagt - mest for statskassen på sigt .

Men det er sørme da også noget andet end det, TS siger.

Anmeld Citér

21. marts 2020

Tommelise

Anonym skriver:

Nej - jeg siger netop billedet der beskrives i den store undersøgelse fra Kina faktisk minder om billedet der beskrives andre steder.

Jeg forstår godt den såkaldte pointe i forhold til at lukke alle hjemme og standse landet i grove træk. Ingen af os kan vide helt præcist hvad der sker hvis vi gør det ene eller andet. 

Men det har også enorme sundhedsmæssige konsekvenser at havne i en situation økonomisk som der var i 30’erne. Vi kommer til at se en situation som kan blive langt værre end den sidste krise omkring 2009.

Jeg forholder mig til at en tidligere øverste chef for Sundhedsstyrelsen bl.a mener det er gået for vidt. Jeg forholder mig til at vi har et af Europas bedste sygehusvæsner, og stadigvæk skruer på alle politiske midler bort set fra decideret udgangsforbud. Det er da vigtig at forholde sig til at en statsminister faktisk gør noget der ellers kun er set i en krigssituation. 

Hvis du læser, hvad hun siger, så siger hun netop, at der rent faktisk er sundhedsfaglig grund til at lukke skoler.

Altså undskyld - men der er nok ingen, der slet ikke bekymrer sig for, hvordan DK ser ud bagefter.

Men vær nu saglig.

Hvilken uddannelse har du inden for økonomi?

Anmeld Citér

21. marts 2020

lineog4

Anonym skriver:

Igen læser vi oplysninger på vidt forskellige måder (det om Italien har du ikke ville kommentere fred være med det).

Jeg måtte lige genlæse artiklen med den tidligere chef fra sundhedstyrelsen (Politiken d.15.3.), og synes stadig jeg læser noget andet end det du giver udtryk for.

For jeg læser, at hun siger der på daværende tidspunkt ikke var belæg for at lukke Danmark ned. På daværende tidspunkt mente hun, at det var bedre at holde sig til inddæmingek, der var 800 kendte tilfælde (der er ikke mange flere nu grundet Vivi Danmark simpelthen ikke har testudstyr nok - det her de så Italien som har et langt dårligere sundhedsvæsen ). Og man kendte smittekilder til de 800 og de var for størstedelens vedkommende smittede fra udlandet især fra skisportsområde i Østrig (situationen er anderledes nu af de kendte smittede er de fleste smittet i Danmark og en del også spontant). 

På baggrund af det mener hun, at det var et for drastisk skrift at lukke Danmark ned d.15.3. Hvad hun mener nu eller om en uge aner ingen. Jeg er sikker på der skal evalueres voldsomt efter det her forløb - jeg  tabte selv et væddemål om en håndsprit, da Danmark lukkede nede, for troede slet ikke det var endnu og var mere på bølgelængde med den tidligere chef for sundhedsstyrelsen, men jeg er også bare kignog aner ingen ting. 

Men og det er der vi to læser forskelligt, jeg læser ikke  st hun som udgangspunkt er i mod metoden om at lukke ned- det var tidspunktet og en vurdering i forhold til smittespredning. En vurdering af, at det stadig var muligt at isolere de smittede og stoppe eller i hvert fald kraftigt udjævne den spontane smitte. 

Og hun skriver netop, st forskellen på Italien og Danmark er, at Italien nåede man ikke at opspore de smittede tidsnok så man kunne isolere og påmden måde hæmme smittespredning. 

Jeg ved ikke om vi tog skridtet for hurtigt i Danmark, og synes det kunne være en spændende debat. Men det kræver, at alle debattører tør lytte, reflektere og lære nyt. Jeg er fx super glad for dit link, lærte nyt (dog ikke det du påstod), men lærte hvordan man vurderer sundhedsvæsener og fik så endda også sort på hvidt, det som vi egentlig bare har postuleret, at til trods for et samlet Italien, så er regionsforskellene og især forskellen på syd og nord markant.

Så spændende debat, hvis vi kunne være mere i debat og ikke blot uenige.

Anmeld Citér

21. marts 2020

lineog4

Carina:-) skriver:

Jeg har tænkt samme tanker.... Og også spekuleret på hvorfor der ikke et råd til nok senge i psykiatrien,  og varme hænder til børnene ( vores fremtid) men fint med penge til at forlænge folk der i 2 år ikke har søgt hvilket som helst job , men nu hyler fordi de jo ikke kan finde et job ... Jeg har flere bekendte der har gået i 2 år og ikke ville tage " lortejobbet" men nu mener de er d berettiget til at blive forlænget...

Der er flere ting i det MF er kommet med som mange ryster på hovedet af  - 

Og dem der hylder pengestrømmen , er helt sikker dem der glemmer  ( hvordan vi fik den buffer) og  hvordan den her regning bliver for alle  i fremtiden. 

Jeg ville ikke undre mig vi snakker brugerbetaling på en lang række ydelser vi i dag tager for givet.

Og vil lige skynde mig at skrive,  at jeg er en af dem i risikogrp  - og jeg synes det er ansvarligt og rigtigt ar lukke ned i en vis grad -

Der hvor jeg løfter øjenbrynene- er det store penge strøm der er lige pt .

Og kunne godt tænke mig at der blev vurderet lidt om hvor vidt alle skal " reddes" altså økonomisk .

Hvad giver mest menig, og Ja hårdt sagt - mest for statskassen på sigt .

Jeg synes nu ikke du er enig  

Derimod synes jeg du kommer med perspektiver som er interessante at debattere. Vi er formodentlig ikke enige hele vejen igennem, men synes prioriteringsspørgsmålet er super relevant i de her dage. 

Jeg er f  offentlig ansat lærer, og havde faktisk forventet de ville kræve jeg brugte mine 6. Ferieuge dage, og at mit årsregnskab nu gik i nul. Så forstår godt når der fx fra konservative bliver talt om, st de offentlige som ikke kan arbejde kunne have samme vilkår som private.

Og så er der en masse fagpolitisk, og så videre... Men har som sådan ikke selv noget imod det fx 3f har gjort. 

Den debat er super spændende. Jeg synes og så det er etisk spændende at debattere, skal vi bruge ressourcer på at redde alle, eller er der forskel på liv osv. 

Og jeg synes det er fantastisk vi tør stille kritiske spørgsmål, men de skal bare også helst være konstruktive. Det er jo ikke konstruktivt at stille det op: super sygehuse versus indsats mod cororna. Det er æbler og bananer. Det super sygehuse er først færdig når vaccinen mod cororna har været på markedet et stykke tid, så egentlig er spørgsmålet i højere grad: bør vi hellere gøre som England gjorde i starten og sige: fuck det alle skal have sygdommen, bedre det sker nu end i 2. Omgang og det også økonomiske omkostningsfuldt (De har så ændret strategi nu) eller skal vi gøre så meget v8 kan lige nu vel vidende det måske er for meget? Vildt spændende debat.... Og Og så en spændende debat at tale om økonomi versus sundhed. 

Så helt enig med dig i de betragtninger og nuancer skal.med.

Anmeld Citér

21. marts 2020

Anonym

Anonym skriver:

Det eneste jeg har henvist til hvor jeg hsr nævnt Kina er mht graden af symptomer. Det er det samme billede man ser andre steder - at ca. 80 pct får milde symptomer. 

Okay... Nu prøver jeg at skære det ud i pap. 

1. Så har du jo også nævnt Kina.

2. Ganske rigtigt er der blevet nævnt at andre lande også følger de 80% som Kina påstår. 

3. Meeeeen du kan ikke bruge det til noget som helst. Kina kan nærmest kun have løjet om dette (baseret på aaalt det der er sluppet ud), samt at ingen andre lande (udover Italien) er så hårdt ramt endnu. 

4. Vi er meget tidligere i processen, og har lavet mange tiltag.. Som mange andre lande også er begyndt på.. Hvilket netop gør at vi måske lander på de 80% som får ingen eller milde symptomer... Men at måle med Kina er så åndssvagt som noget kan være. 

Anmeld Citér

21. marts 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Okay... Nu prøver jeg at skære det ud i pap. 

1. Så har du jo også nævnt Kina.

2. Ganske rigtigt er der blevet nævnt at andre lande også følger de 80% som Kina påstår. 

3. Meeeeen du kan ikke bruge det til noget som helst. Kina kan nærmest kun have løjet om dette (baseret på aaalt det der er sluppet ud), samt at ingen andre lande (udover Italien) er så hårdt ramt endnu. 

4. Vi er meget tidligere i processen, og har lavet mange tiltag.. Som mange andre lande også er begyndt på.. Hvilket netop gør at vi måske lander på de 80% som får ingen eller milde symptomer... Men at måle med Kina er så åndssvagt som noget kan være. 

Øh nej - og derfor er pointen dom jeg nu har nævnt flere gange at det er samme billede andre steder. Det er sandsynligvis lang flere smittede end registrerede - hvilket gør at den procentdel af folk med milde symptomer kan være højere.

Anmeld Citér

21. marts 2020

Tommelise

Anonym skriver:

Øh nej - og derfor er pointen dom jeg nu har nævnt flere gange at det er samme billede andre steder. Det er sandsynligvis lang flere smittede end registrerede - hvilket gør at den procentdel af folk med milde symptomer kan være højere.

Det ændrer intet på, at du argumenterer for noget, som du simpelt hen ikke har belæg for. 

Du læser de artikler anderledes end andre læser dem. 

Anmeld Citér

21. marts 2020

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Det ændrer intet på, at du argumenterer for noget, som du simpelt hen ikke har belæg for. 

Du læser de artikler anderledes end andre læser dem. 

Altså min påstand i forhold til at ca 80 pct får milde symptomer er der da belæg for. Selvfølgelig ud fra det vi ved pt. Der er ikke viden fra andre lande der modsiger det. Det er det samme billede. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.