Øh nej - og derfor er pointen dom jeg nu har nævnt flere gange at det er samme billede andre steder. Det er sandsynligvis lang flere smittede end registrerede - hvilket gør at den procentdel af folk med milde symptomer kan være højere.
Jeg synes det er fint at skæve til udlandet og her er det jo især Italien, da Kina måske ikke står helt til troende.
Og du har ret de holder også fast på at cirka 80% af de smittede får mildere symptomer.
Men de siger også at 10% af de smittede kræver hospitalsindlæggelse på intensiv og det forlyder de er indlagt minimum en uge, og det er sådan et dejligt rundt tal.
Vi forventer i Danmark, at færre får brug for intensiv pleje lad os bare skære ned til 5%
Så leger vi, at vi gør stort set ingen ting. Man forventer cirka 20% vil blive smittede (måske flere med mørketal men dem tæller vi ikke med for de 5% indlagt på intensiv er baseret på kendte tal).
Gør vi ingen ting vil de smittede formodentlig fordele sig på meget kort tid og igen er vi super venlige og sige det strækker sig over 3 måneder det var hvad der skete i wuhan dog med enormt mange indsatser, så formodentlig kortere, men nu er vi venlige for debattens skyld.
Så lidt hovedregning 20% af 5 millioner = 1 million. Så tager vi Italiens tal og gør dem mindre som lovet, så vi kun skal have 5% intensiv. 5% af en million er 50.000
Så er vi igen venlige og siger spredningen af de 50.000 indlæggelser fordeler sig over 3 måneder eller 15 uger. Er de indlagt på intensiv en uge så skal der 3.3333 sengepladser på intensiv med respirator alene til cororna patienter. Lad os være venlige og sige de ligger Max 1/2 uge også selvom Italiens tal tyder på andet, så skal vi finde 1666 pladser. Til info kan jeg fortælle vi i Danmark har 431 pladser med respirator.
Så hvis vi vil bruge tallene fra fx Italien som argument for ikke st gøre noget, så skal vi huske at bruge alle tallene også de der taler imod vores holdning.
Og jeg har været yderst venlig med tallene og stoler blindt på dem der siger, at I Danmark klarer vi det meget bedre (altså baseret på både et godt sundhedsvæsen dog med en fin bundskraber som det land i EU der har 2. Færrest sengepladser pr 1000 indbygger, men det skal være ret med en stor andel af læger pr 1000 indbygger). Og selv så venlig så virker tallene rimelig dystre, hvis vi ikke gør noget drastisk