Ja, det er som om at der piskes en stemning op og at det sidste afsnit i mit svar misforstås.
Altså: Når man lige har fået to spontane aborter kan man komme i krise. En abort er et tab, som kan sammenlignes med et lille dødsfald, uanset hvilket uge det sker i. Man kan ikke kun sig "jo senere, jo værre". Selvfølgelig bliver det mere virkeligt jo mere der har dannet sig et reelt synligt og mærkbart foster. Men det spiller også ind hvilken betydning graviditeten har haft for den gravide.
Det er meget forskelligt hvordan man så vil være i stand til at mestre at opleve to aborter i træk. Det afhænger af for eksempel hvor mange håb og drømme man har opbygget i forbindelse med denne graviditet. Hvilke igen er afhængig af faktorer som fx: Har man børn i forvejen? Hvor gammel er man og hvor meget tikker uret? Hvor længe har man drømt om dette barn? Hvor hårdt har man arbejdet for graviditeten? Er den fx kommet hurtigt og naturligt, eller har man været i fertilitetsbehandling i flere år? Hvor vigtigt opfatter man barnet er for ens parforhold og drømme om familie? Hvor betydningsfuld var denne graviditet for parret? Var det et godt tidspunkt? Var det sidste chance? Osv.
Det jeg kan læse, er at denne spørger er virkelig i alvorlig krise, forvirret, græder, nedtrykt osv. Det er en meget stressende rutsjebanetur at gennemgå både for krop og psyke; at blive gravid og tabe fosteret to gange i træk, når det er et planlagt ønskebarn.
Hvis et menneske er i akut krise er noget af det vigtigste man kan gøre for et menneske at være sammen med det. Simpelthen være der.
Og her kunne jeg virkelig godt ønske mig, at alle de kommentatorer tænkte lidt mere på at være sammen med spørgeren, fremfor at fokusere på den ekspert, som spørgeren har henvendt sig til. Den måde I kunne være sammen med hende på, er ved at blive ved, at dette er hendes tråd. Dette er en tråd, hun har startet, hvor hun har skrevet et brev til mig, og er så venlig at lægge den offentligt så andre også har mulighed for at følge spørgsmål og svar. Dette er ikke en debattråd om eksperters evner.
Det næste er at holde håbet for den, der er i krise. Og det er det, der var min intention med det sidste afsnit: At holde håbet for, at andre rent faktisk også nogle gange lykkes med at få børn efter to aborter. Det er ikke et enkeltstående tilfælde jeg nævner - det sker. Og derfor nævner jeg det som et lyspunkt i mørket, at der er måske alligevel et håb, selvom det ikke føles sådan lige nu.
For mig er det med sygemeldingen sekundært og noget jeg nævner for at hun kan tage det med til lægen. Jeg syntes det var en klog læge, der sygemeldte hende, jeg nævner. Og det er ikke alle der selv får den tanke. I det tilfælde jeg nævner, havde hun et relativt fysisk belastende arbejde med mange kilometers gang hver dag, som lægen skønnede var uhensigtsmæssigt i netop hendes situation, da hun blev gravid igen efter de to aborter.
Og når jeg nævner sygemelding, kost, motion, søvn og hvile, samt at spørgeren bør tænke i at passe ekstra godt på sig selv, så er det fordi at det er både fysisk og psykisk vigtigt. Ens psykisk og fysiske "form" er vigtig for enhver graviditet.
Når man skal bearbejde krise og stress reaktioner efter at man har oplevet et eller flere tab, så har man en følelse af at miste kontrol. Der er sket et kontroltab, man opdager at man kunne ikke kontrollere graviditeten. Så ud over for over at miste fosteret, følger ofte også følelser af afmagt, ked af det, forvirring, opgivenhed osv. Som kan slå over i en egentlig depression, ikke mindst hvis man stresses yderligere.
Tab af kontrol er en højstressfaktor for mennesker, men jo også et livsvilkår, altså noget som vi allesammen oplever i vores liv på forskellige tidspunkter i livet.
Rent psykisk giver det en bedring, når man oplever tab af kontrol over sit liv, at tage kontrol over det, man godt kan kontrollere - imens psyke så kan sørge og cope med det, man ikke kunne kontrollere. Det hjælper at genvinde kontrollen over det, der ligger indenfor ens rækkevidde at kontrollere.
Mange kvinder der har små børn skal mindes om at passe rigtig godt på sig selv, fordi når man får et barn og i de første år træder der et helt naturligt fokus ind på det lille barns behov. Spørgeren har et barn på fire år - så er det ofte svært at så at sige "få plads til sig selv". Men hvis man har haft to spontane aborter og gerne vil holde på tredje graviditet, så er det nødvendigt at blive mere selvoptaget end det måske ligger først for. Både for rent psykisk at kunne følge med til alt det, der sker, men også fordi ens stress-niveau påvirker kroppens funktioner. Og når man har tabt to fostre, så ønsker man at kroppen fungerer så optimalt, som den kan.
Hvis spørgeren således virkelig fokuserer alle sine kræfter på at passe bedst muligt på sig selv med kost, krop, søvn, hvile og drøfter med sin læge om en sygemelding er relevant - så har hun i hvert fald gjort alt hvad hun kunne gøre og kan ikke gøre mere.
Efter tab af enhver slags er det væsentligt om man har en følelse af, at man har gjort hvad man kunne, eller om man føler, at man kunne have gjort mere. Og det er også vigtigt at kunne se for sig, at man kan gøre noget i fremtiden. Derfor.
Venlig hilsen
Gitte