Til Lotte som stillede det oprindelige spørgsmål:
Sikke en diskussion der lige pludselig kom. Jeg vil gerne forklare de forskellige tal der dukker op i tråden for at udrede en eventuel forvirring, og derefter vil jeg dele noget af det, der hjalp mig bevare håbet dengang jeg frygtede at det var for sent at få en lillebrøster.
Som beskrevet i den artikel Gitte linker til, ender omkring 20% af alle kendte graviditeter i en spontanabort. De 20% er blandt alle der opdager at de er gravide, hvor nogle er testmonstre og andre først opdager at de er gravide meget sent.
Siden mange bliver gravide uden at teste hele tiden, er det reelle tal for hvor mange graviditeter der ender i en spontanabort højere. Man kan naturlig nok ikke lave statistik på graviditeter som ikke er kendte, men man kan lave studier f eks i forbindelse med assisteret befrugtning, hvor man ved hvor mange befrugtede æg der er sat ind. Herfra får man tal der ligger lidt over eller under 50%, afhængig af hvor man læser. Hvis du er et testmonster (som jeg var), er det mere sandsynligt at du opdager en graviditet som går til tidligt, og som du ikke ville have bemærket uden graviditetstest.
Men de eksakte tal -- 20, 40, 50, 60% -- er ikke vigtige. Uanset hvilket tal der passer dit niveau af testmonster, er der en helt reel sandsynlighed for at du er den uheldige der har to spontanaborter uden at der er noget galt. Og det er vildt hårdt, men kan måske også give lidt håb!
Vi brugte lang tid på at blive gravide med nummer to, og i første graviditet mistede jeg allerede i uge 5. Jeg var virkelig bange for at jeg var blevet for gammel. Men en af de ting der gav mig håb, ud over at der statistisk set ikke nødvendigvis er noget galt, var at man muligvis også har forhøjet fertilitet efter en abort:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4780347/
Det er kun en enkelt studie, og "signifikant" behøver ikke betyde det store, men lidt håb kan man da altid bruge -- så op på hesten igen. :-)
(Og -- nu beviser anekdoter ikke et dyt -- men jeg blev gravid igen to måneder senere og har nu en lækker lille baby).
Til Gitte:
Jeg synes virkelig du opfører dig uprofessionelt. Det kan godt være at du juridisk set ikke har skrevet "jeg anbefaler at du sygemelder dig 20 uger", men når flere brugere netop læser den besked ud fra hvad du skriver, burde det da bekymre dig hvorvidt den, der har stillet spørgsmålet, læser det samme. Især hvis du ikke er villig til at tage ansvar for rådet. Hvor svært kan det være at sige "hov, det var ikke det jeg mente", i stedet for at være fornærmet over at jeg ikke har læst artikler du har linket til efter at jeg skrev mit svar og gik i seng?