Eksperthjælp: To spontane aborter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. december 2019

Abracadabra

GitteSander skriver:

Her er lidt fakta:

Statusartikel om spontane aborter fra Ugeskrift for læger:

https://ugeskriftet.dk/files/scientific_article_files/2017-04//V11160834_1.pdf

Jeg har så vidt jeg ved ikke anbefalet sygemelding.

Jeg har anbefalet at gå til egen læge, samt fortalt at jeg kender en, som blev sygemeldt og derved fik to børn efterfølgende. Det er kun en læge, der kan vurdere om det er relevant.

Almindeligvis skal man faktisk have aborteret tre gange før større undersøgelser sættes i gang.

Men man kan jo altid tale med sin læge, som kan vurdere ens fysiske og psykiske tilstand, arbejdsbelastning osv.

Vh.

Gitte

PS. Det kan godt være en lille smule anstrengende med alle disse kommentarer til ens svar.

Jeg synes I bør tænke over, at et menneske sidder og søger hjælp ved at stille et offentligt spørgsmål til netop denne faglige person og ikke i et debatforum.

Jeg står personligt inde for min egne faglig vurderinger, imens I anonymt kan sidde og forvirre spørgeren med at sætte spørgsmålstegn ved mine svar. Det er ikke rimeligt.

Denne brevkasse er til for at hjælpe folk - ikke til at forvirre andre mennesker med sine egne udokumenterede påstande.

Det er en fin artikel, du refererer til - den omtaler bare en sygdom, den fortvivlede kvinde ikke har. Hun er nemlig indenfor normalområdet, og skal derfor hverken have lavet kromosomanalyse eller lignende. Måske bliver det relevant på et tidspunkt, men lige nu er det ikke. 

I øvrigt nævnes sygemelding da ikke? 

Jeg savner, at du er dig dit ansvar bevidst: Du må komme med alle mulige udokumenterede anekdoter i din egen biks, men som selvudnævnt ekspert på en af Danmarks største graviditetshjemmesider, har du et andet ansvar. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. december 2019

kamikaze

Til Lotte som stillede det oprindelige spørgsmål:

Sikke en diskussion der lige pludselig kom. Jeg vil gerne forklare de forskellige tal der dukker op i tråden for at udrede en eventuel forvirring, og derefter vil jeg dele noget af det, der hjalp mig bevare håbet dengang jeg frygtede at det var for sent at få en lillebrøster.

Som beskrevet i den artikel Gitte linker til, ender omkring 20% af alle kendte graviditeter i en spontanabort. De 20% er blandt alle der opdager at de er gravide, hvor nogle er testmonstre og andre først opdager at de er gravide meget sent.

Siden mange bliver gravide uden at teste hele tiden, er det reelle tal for hvor mange graviditeter der ender i en spontanabort højere. Man kan naturlig nok ikke lave statistik på graviditeter som ikke er kendte, men man kan lave studier f eks i forbindelse med assisteret befrugtning, hvor man ved hvor mange befrugtede æg der er sat ind. Herfra får man tal der ligger lidt over eller under 50%, afhængig af hvor man læser. Hvis du er et testmonster (som jeg var), er det mere sandsynligt at du opdager en graviditet som går til tidligt, og som du ikke ville have bemærket uden graviditetstest.

Men de eksakte tal -- 20, 40, 50, 60% -- er ikke vigtige. Uanset hvilket tal der passer dit niveau af testmonster, er der en helt reel sandsynlighed for at du er den uheldige der har to spontanaborter uden at der er noget galt. Og det er vildt hårdt, men kan måske også give lidt håb!

Vi brugte lang tid på at blive gravide med nummer to, og i første graviditet mistede jeg allerede i uge 5. Jeg var virkelig bange for at jeg var blevet for gammel. Men en af de ting der gav mig håb, ud over at der statistisk set ikke nødvendigvis er noget galt, var at man muligvis også har forhøjet fertilitet efter en abort:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4780347/

Det er kun en enkelt studie, og "signifikant" behøver ikke betyde det store, men lidt håb kan man da altid bruge -- så op på hesten igen. :-)

(Og -- nu beviser anekdoter ikke et dyt -- men jeg blev gravid igen to måneder senere og har nu en lækker lille baby).

Til Gitte:

Jeg synes virkelig du opfører dig uprofessionelt. Det kan godt være at du juridisk set ikke har skrevet "jeg anbefaler at du sygemelder dig 20 uger", men når flere brugere netop læser den besked ud fra hvad du skriver, burde det da bekymre dig hvorvidt den, der har stillet spørgsmålet, læser det samme. Især hvis du ikke er villig til at tage ansvar for rådet. Hvor svært kan det være at sige "hov, det var ikke det jeg mente", i stedet for at være fornærmet over at jeg ikke har læst artikler du har linket til efter at jeg skrev mit svar og gik i seng?

Anmeld Citér

17. december 2019

Tommelise

GitteSander skriver:

Her er lidt fakta:

Statusartikel om spontane aborter fra Ugeskrift for læger:

https://ugeskriftet.dk/files/scientific_article_files/2017-04//V11160834_1.pdf

Jeg har så vidt jeg ved ikke anbefalet sygemelding.

Jeg har anbefalet at gå til egen læge, samt fortalt at jeg kender en, som blev sygemeldt og derved fik to børn efterfølgende. Det er kun en læge, der kan vurdere om det er relevant.

Almindeligvis skal man faktisk have aborteret tre gange før større undersøgelser sættes i gang.

Men man kan jo altid tale med sin læge, som kan vurdere ens fysiske og psykiske tilstand, arbejdsbelastning osv.

Vh.

Gitte

PS. Det kan godt være en lille smule anstrengende med alle disse kommentarer til ens svar.

Jeg synes I bør tænke over, at et menneske sidder og søger hjælp ved at stille et offentligt spørgsmål til netop denne faglige person og ikke i et debatforum.

Jeg står personligt inde for min egne faglig vurderinger, imens I anonymt kan sidde og forvirre spørgeren med at sætte spørgsmålstegn ved mine svar. Det er ikke rimeligt.

Denne brevkasse er til for at hjælpe folk - ikke til at forvirre andre mennesker med sine egne udokumenterede påstande.

Jeg synes faktisk ikke, du selv er rimelig.

Abracadabra er læge, så mon ikke hun kender Ugeskrift fra læger, og det er vel naturligt, at hun reagerer på dine råd og svar.

Du er fagperson ja - men ikke læge.

Spørgeren er netop i en sårbar situation, og når man læser at du kender én, som sygemeldte sig prompte for at holde på barnet - så kan man jo netop tænke "Nå, men så er det måske det, jeg skal gøre, for at undgå at abortere".

Så kan det godt være, at det ikke er det, du mener, men det er nemt at læse det, som at det måske var en god idé at spørgeren meldte sig syg med det samme.

Så jeg mener faktisk, at du selv er med til at forvirre spørgeren.

Jeg ved godt, at spørgsmålet er stillet til dig som ekspert, men når en ekspert skriver noget, som kan (fejl)fortolkes, så er det naturligt, at der bliver reageret og skrevet kommentarer til dit svar.

Anmeld Citér

17. december 2019

GitteSander

Profilbillede for GitteSander
Abracadabra skriver:

Det er en fin artikel, du refererer til - den omtaler bare en sygdom, den fortvivlede kvinde ikke har. Hun er nemlig indenfor normalområdet, og skal derfor hverken have lavet kromosomanalyse eller lignende. Måske bliver det relevant på et tidspunkt, men lige nu er det ikke. 

I øvrigt nævnes sygemelding da ikke? 

Jeg savner, at du er dig dit ansvar bevidst: Du må komme med alle mulige udokumenterede anekdoter i din egen biks, men som selvudnævnt ekspert på en af Danmarks største graviditetshjemmesider, har du et andet ansvar. 

Kære Abracadabra,

Du tager fejl i at jeg er "selvudnævnt ekspert" i dette forum, det er på ingen måde tilfældet. Jeg er blevet bedt om at stille mig til rådighed frivilligt - for snart mange år siden. Det er Baby.dk, der startede med kalde mig "ekspert", det er jo ikke en ide jeg selv har fået eller på nogen måde har været involveret i, at Baby.dk har en række fagpersoner tilknyttede, som de har draget ind og kalder eksperter. 

Min rolle er at forsøge at hjælpe dem, der skriver spørgsmål til mig med mit bedst mulige svar. Jeg får mange spørgsmål og jeg tager hvert enkelt spørgsmål og mine egne svar meget alvorligt og gør mit bedste for at svare det, som jeg mener kan være mest hjælpsomt for den, som skriver. Det er skudt langt forbi almindelig anstændighed at påstå, at jeg ikke er mit ansvar bevidst.

Den artikel jeg linkede til var ikke til spørgeren, men til dig, for at underbygge de tal, jeg fremførte vedrørende kromosomfejl.

Og så er der en, der skriver at "Abracadabra er læge". Hvis det er tilfældet er mit forslag at du selv får en brevkasse her på Baby.dk og stiller sin viden frivilligt til rådighed frem for at sidde og hakke ned på andres svar. Det ville være højest relevant, - jeg henviser nærmest i hvert andet svar til egen læge.

Jeg synes også i dette tilfælde, at jeg meget tydeligt i mit svar til spørgeren anbefalede spørgeren at gå til egen læge med sine spørgsmål.

Det er for groft, at du påstår at jeg kan "fremføre udokumenterede anekdoter i min egen klinik, men ikke her." Som om det er hvad jeg foretager mig nogle af stederne?

Mit etiske ansvar at hjælpe folk bedst muligt under den form som dette forum er. Det er ikke mit ansvar for eksempel at vurdere om folk skal sygemeldes eller ej.

Jeg skriver derfor ikke "Jeg mener du bør sygemelde dig". Jeg skriver, at jeg mener spørgeren bør gå til lægen og få svar på sine spørgsmål. Og så skriver jeg, at man skal passe godt på sig selv efter to spontant aborter. I min klare optik er det kun egen læge, der overhovedet kan vurdere om der er brug for sygemelding eller ej, og det kan på ingen måde afgøres ud fra et brev til en brevkasse. Men det bør da uden tvivl overvejes.

Anmeld Citér

17. december 2019

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
GitteSander skriver:

Kære Abracadabra,

Du tager fejl i at jeg er "selvudnævnt ekspert" i dette forum, det er på ingen måde tilfældet. Jeg er blevet bedt om at stille mig til rådighed frivilligt - for snart mange år siden. Det er Baby.dk, der startede med kalde mig "ekspert", det er jo ikke en ide jeg selv har fået eller på nogen måde har været involveret i, at Baby.dk har en række fagpersoner tilknyttede, som de har draget ind og kalder eksperter. 

Min rolle er at forsøge at hjælpe dem, der skriver spørgsmål til mig med mit bedst mulige svar. Jeg får mange spørgsmål og jeg tager hvert enkelt spørgsmål og mine egne svar meget alvorligt og gør mit bedste for at svare det, som jeg mener kan være mest hjælpsomt for den, som skriver. Det er skudt langt forbi almindelig anstændighed at påstå, at jeg ikke er mit ansvar bevidst.

Den artikel jeg linkede til var ikke til spørgeren, men til dig, for at underbygge de tal, jeg fremførte vedrørende kromosomfejl.

Og så er der en, der skriver at "Abracadabra er læge". Hvis det er tilfældet er mit forslag at du selv får en brevkasse her på Baby.dk og stiller sin viden frivilligt til rådighed frem for at sidde og hakke ned på andres svar. Det ville være højest relevant, - jeg henviser nærmest i hvert andet svar til egen læge.

Jeg synes også i dette tilfælde, at jeg meget tydeligt i mit svar til spørgeren anbefalede spørgeren at gå til egen læge med sine spørgsmål.

Det er for groft, at du påstår at jeg kan "fremføre udokumenterede anekdoter i min egen klinik, men ikke her." Som om det er hvad jeg foretager mig nogle af stederne?

Mit etiske ansvar at hjælpe folk bedst muligt under den form som dette forum er. Det er ikke mit ansvar for eksempel at vurdere om folk skal sygemeldes eller ej.

Jeg skriver derfor ikke "Jeg mener du bør sygemelde dig". Jeg skriver, at jeg mener spørgeren bør gå til lægen og få svar på sine spørgsmål. Og så skriver jeg, at man skal passe godt på sig selv efter to spontant aborter. I min klare optik er det kun egen læge, der overhovedet kan vurdere om der er brug for sygemelding eller ej, og det kan på ingen måde afgøres ud fra et brev til en brevkasse. Men det bør da uden tvivl overvejes.

Men hvis du læser, læser alle der har svaret på dit svar, det anderledes end det du åbenbart mener. 
Er det svært at skrive; Det var ikke det jeg mente og så næste gang tænke over hvordan du skriver tingene herinde.. 
Dem der har svaret, gør det jo for hende der har skrevet til dig, for der er jo stor chance for at hun forstår det på den samme måde, som de, og måske var taget til lægen for at sygemelde sig uden grund. 

Er det sådan et tabu at sige at man ikke er perfekt? At man har skrevet noget forkert? 

Det kan godt være at du ikke har kaldt dig selv ekspert, men folk lytter til dig og derfor er det vigtigt at man skriver tydeligt, hvad man mener... 

Anmeld Citér

17. december 2019

Tommelise

GitteSander skriver:

Kære Abracadabra,

Undskyld, men kan du ikke selv se, at dit svar kan tolkes, som om det er en god idé, hvis TS bliver sygemeldt "prompte".

Baby.dk må da også være interesserede i, at der bliver reageret på svar fra de eksperter, som de har udnævnt.

Du burde vel kunne tåle, at en læge udtaler sig om aborter.

Der er flere, der er kritiske over for dit svar, og det bør du vel tage til efterretning.

Anmeld Citér

17. december 2019

GitteSander

Profilbillede for GitteSander

Må indrømme at jeg kan ikke rigtigt se problemet.

Hvis man har aborteret to gange, som spørgeren her, så er risikoen forøget for at det kan ske tredje gang.

Og så tænker jeg, at det i sidste ende er langt bedre med en sygemelding for meget end en for lidt.

Det ville da være ti gange mere uheldigt, hvis der sad en kvinde derude, som mistede sin næste graviditet, fordi nogle ukendte mennesker i en tråd på en brevkasse talte imod sygemelding, uden overhovedet at kende kvinden eller vide om hun fx har sygdomme eller er arbejdsbelastet og hvilken historik hun iøvrigt har.

Anmeld Citér

17. december 2019

Tommelise

GitteSander skriver:

Hvis man har aborteret to gange, som spørgeren her, så er risikoen forøget for at det kan ske tredje gang.

Og så tænker jeg, at det i sidste ende er langt bedre med en sygemelding for meget end en for lidt.

Det ville da være ti gange mere uheldigt, hvis der sad en kvinde derude, som mistede sin næste graviditet, fordi nogle ukendte mennesker i en tråd på en brevkasse talte imod sygemelding, uden overhovedet at kende kvinden eller vide om hun fx har sygdomme eller er arbejdsbelastet og hvilken historik hun iøvrigt har.

Jeg synes faktisk, det er tankevækkende, hvis du som "ansat" hos baby.dk ikke kan se problemet, men bliver direkte fornærmet, når der stilles spørgsmålstegn ved dit svar.

Du er psykoterapeut, og spørgeren spørger, hvordan hun klarer at holde sig oppe psykisk. 

Du kender heller ikke hendes historie, men skriver, at du "kender én, der sygemeldte sig prompte".

Du burde nøjes med at give råd til, hvordan hun klarer det psykisk og råde hende til at tale med sin læge om en evt. ny graviditet. 

Igen - der er en læge, der stiller sig kritisk over for dit svar.  Hun har trods alt en faglig viden, som du ikke har.

Anmeld Citér

17. december 2019

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
GitteSander skriver:

Du kender jo heller ikke hende, så skal du jo ikke sidde og fortælle hende om en du kender der blev sygemeldt. Så kan du jo bare sige, at du synes hun skal snakke med lægen, hvilket jeg tænker at hun gør, hvis hun har mistet to gange. 

Ja der skal holdes øje med hende... 

Anmeld Citér

17. december 2019

fehår

Nu spørger jeg måske dumt, men er to spontane aborter virkelig så usædvanligt, når den ene er allerede i uge 5? Det er jo ret tidligt, og jeg troede faktisk, en del graviditeter gik til der. Men ret mig endelig, hvis jeg tager fejl.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.