Eksperthjælp: To spontane aborter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. december 2019

AnoMor

fehår skriver:

Nu spørger jeg måske dumt, men er to spontane aborter virkelig så usædvanligt, når den ene er allerede i uge 5? Det er jo ret tidligt, og jeg troede faktisk, en del graviditeter gik til der. Men ret mig endelig, hvis jeg tager fejl.

Teoretisk set er det slet ikke en abort i uge 5 men det man kalder en bio og blot en graviditet efter gået til grunde som sker ufattelig mange gange. 

så forstår udemærket at folk stiller spørgsmålstegn ved Gittes svar. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. december 2019

ErDuHerIkkeSnart

Det grænser sig til pinligt, at man på den ene side rådgiver efter forgodtbefindende og langt fra noget man har faglig indsigt i, på den anden sige nægter at erkende, når man har trådt i spinaten (men til gengæld lidt småfornærmet henviser til, at “så må andre starte deres egen “ekspertbrevkasse”.)

En ting er hvad man personligt måtte gå rundt og tro på. Men at henvise til anekdoter årtier tilbage i tiden, og hentyde til langvarig sygemelding på baggrund af en tilsyneladende helt almindelig (omend meget psykisk belastende) tilstand, når en person beder om vejledning qua ens status som “ekspert” på en officiel hjemmeside, så er det måske bedst fremover at sige det, som det er: “Dette lægger udenfor mine kompetencer”.

I øvrigt burde Baby.dk måske nu og da tage et kritisk blik på de “ekspert-råd” der florerer på siden? De synes at være af ... svingende kvalitet!

Anmeld Citér

17. december 2019

GoneWithTheWind

Jeg tror jeg har misforstået, hvad hensigten med sygemeldingen skulle være. Er det præventivt, som i at fosteret mere sandsynligt "hænger ved", hvis damen holder sig ? Eller for at komme ovenpå psykisk, fordi gentagne spontane aborter har medført depression eller noget i den stil? Det sidste giver mening. Det gør det første ikke rigtigt. 

Anmeld Citér

17. december 2019

GitteSander

Profilbillede for GitteSander
Tommelise skriver:

Jeg synes faktisk, det er tankevækkende, hvis du som "ansat" hos baby.dk ikke kan se problemet, men bliver direkte fornærmet, når der stilles spørgsmålstegn ved dit svar.

Du er psykoterapeut, og spørgeren spørger, hvordan hun klarer at holde sig oppe psykisk. 

Du kender heller ikke hendes historie, men skriver, at du "kender én, der sygemeldte sig prompte".

Du burde nøjes med at give råd til, hvordan hun klarer det psykisk og råde hende til at tale med sin læge om en evt. ny graviditet. 

Igen - der er en læge, der stiller sig kritisk over for dit svar.  Hun har trods alt en faglig viden, som du ikke har.

Godt, så kom lige med den læges fulde navn og praksisadresse, som kan stå ærligt frem og tale imod, at man ikke bør sygemelde sig i starten af tredje graviditet efter to spontane aborter.

Anmeld Citér

17. december 2019

Tommelise

GitteSander skriver:

Godt, så kom lige med den læges fulde navn og praksisadresse, som kan stå ærligt frem og tale imod, at man ikke bør sygemelde sig i starten af tredje graviditet efter to spontane aborter.

Okay, så du har været ude og spørge samtlige læger i DK, om de vil råde en patient til at sygemelde sig, så snart de bliver gravide efter to aborter (hvoraf den ene er en bio).

Du skriver ellers, at du kender "én der sygemeldte sig prompte, da hun blev gravid" - og det er mange år siden, eftersom hendes børn er voksne i dag. 

Og nu mener du pludselig, at alle læger vil sygemelde en gravid kvinde med det samme. 

Som andre skriver, så har mange kvinder haft en bio, uden overhovedet at opdage, at de har været gravide.

Som Erduherikkesnart skriver, så begynder det her at grænse til det pinlige.

Beklager, men det er ikke første gang, jeg synes, du svarer uprofessionelt.

Anmeld Citér

17. december 2019

1518

Jeg synes, det mest foruroligende ved dette ekspertråd er, at der nu måske sidder kvinder derude, som tror, de selv er skyld i, at de har mistet flere gange, fordi de ikke har sygemeldt sig, da de fik den første positive test. Det er virkelig et sårbart emne, og en kvinde, der virkelig ønsker at være gravid men mister igen og igen, behøver ikke ret meget “hjælp” for at skyde hele skylden på sig selv.

På gynækologisk afdeling, hvor jeg blev scannet efter at have mistet, sagde de, at det er helt normalt at opleve ufrivillig abort både én og 2 gange. Først 3. gang bliver man tilbudt udredning. De sagde også, at når man mister så tidligt i forløbet, er det med største sandsynlighed fordi, der er noget galt med fostret. Man kan ikke gøre hverken til eller fra.

Anmeld Citér

17. december 2019

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
GitteSander skriver:

Du er jo ikke engang læge, du skriver bare hvad du har oplevet EN kvinde gjorde for flere år siden. 

Prøv at svar voksent og tag til dig hvad folk siger, i stedet at diskutere så meget. 

Og det er ikke første gang dine svar er helt hen i verden. Undersøger du ting du ikke kender til, før du vælger at svare (i dette tilfælde en nok sårbar kvinde) ? Du ANER IKKE hvad en læge vil sige, så du bør enten skrive;det er ikke mit bord eller du bør nok snakke med din læge(og ikke nogle personlige beretninger) 

Anmeld Citér

17. december 2019

GitteSander

Profilbillede for GitteSander

Om en læge vil sygemelde en i starten af tredje graviditet, afhænger jo af en masse faktorer. Disse faktorer kan for eksempel være sundhed, sygdomme eller livsstil hos mor eller foster, arbejdsmiljø belastning, om fosteret er ultralydssannet og resultatet heraf, forløbet af tidligere graviditeter osv. osv. I sidste ende vil lægen jo foretage en faglig vurdering af risiko for at miste barnet.

Men hvis lægen mener at moderen er i risiko for at miste sin graviditet ved for tidlig fødsel, og at arbejdsbelastningen har en negativ indflydelse, så sygemelder man.

Man kan, så vidt jeg er orienteret, ikke sige noget generelt om at alle skal sygemelde sig eller ingen skal sygemelde sig.

Og ingen skal føle sig dårligt tilpas over at have gået på arbejde og mistet et foster. Som en skriver er de tidlige spontane aborter jo ofte så tidlige at man tidligere ville have betragtet dem som sene menstruationer.

Men jeg er også fuldstændigt sikker på, at du ikke får nogen læge til at stå offentligt frem og fraråde sygemelding generelt, da det jo er den rene gambling med andre menneskers liv og så generelle råd må læger slet ikke give på områder, hvor man ikke med sikkerhed kan udtale noget generelt.

Anmeld Citér

17. december 2019

LM2402

Nu er det desværre ikke første gang, at der bliver svaret uprofessionelt fra “ekspertens” side. Det er rigtig uheldigt, og så er det flere tilfælde indenfor meget kort tid.

Eksempel:  https://www.baby.dk/debat/294952pi1/ordet-er-frit/eksperthjaelp-barn-nummer-tre.aspx 

Anmeld Citér

18. december 2019

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
LM2402 skriver:

Nu er det desværre ikke første gang, at der bliver svaret uprofessionelt fra “ekspertens” side. Det er rigtig uheldigt, og så er det flere tilfælde indenfor meget kort tid.

Eksempel:  https://www.baby.dk/debat/294952pi1/ordet-er-frit/eksperthjaelp-barn-nummer-tre.aspx 

Helt enig. Der er INGEN hjælp eller forståelse for kvinden der skriver, altså hendes dilemma. 

Nej bare Børn er mirakel og alle ville blive glade, hvad f.. er det noget crap? Hvad med at give hende lidt at arbejde med? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.