Eksperthjælp: To spontane aborter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. december 2019

ChesireKitty

GitteSander skriver:

Ja, det kan jeg sagtens og har jeg fx netop gjort.

Kan du uddybe hvorfor du bruger din tid på at sidde og lynche en fagperson i en brevkasse i en anden persons tråd, som handler om noget helt andet end det, du kommenterer på?

Må jeg foreslå at I opretter en debattråd, der handler om at shitstorme mig i stedet for?

Jeg kan godt forstå at du føler dig lidt ramt på din faglighed, fordi du er herinde som ekspert og du gør dit bedste for at hjælpe folk der har det svært og beder om dine råd. Og det er klart at du bliver ked af at bliået, når din intention ikke har været det som blev læst af brugerene.

Men - og det er altså et velment og overhovedet ikke ment som værende agressivt eller noget i den stil - jeg synes faktisk at du burde tage til eftertragtning når folk har læst tingene som de har, at din formulæation måske har været lidt skæv. Det er jo hvad der sker at man bliver misforstået og da specielt når det er det skrevne ord.

Der hvor det "går galt" for dig er når du så begynder at forsvare det du har skrevet med fakta og derefter, når disse fakta modsiges, begynder at trække i land og sige at det ikke var sådan du mente det. Hvis du nu bare fra start af havde sagt/skrevet "Hov, det var ikke sådan jeg mente det" og lod den ligge der, tror jeg også at folk havde accepteret det.

Der har været flere gange hvor jeg har overvejet at svare på denne tråd, men har afholdt mig fra det fordi mine sårede følelser generelt ikke er andres problem, men jeg kan simplethen ikke bide det i mig længere.

Først og fremmest så vil jeg sige at der findes mange læger der ikke sygemelder "bare" fordi man har haft 2 spontane aborter. Det er forfædeligt at gå igennem, ja, men det er indenfor normalen. Jeg mistede 3 graviditeter på under et år (henholdvist uge 7, 9 og 10) og havde 2 "bio'er" altså graviditeter hvor jeg endnu ikke var gået ind i 7. graviditetsuge inden jeg mistede dem og man derfor ikke må skrive dem på som spontane aborter i lægejournalen. Jeg blev ikke sygemeldt, fordi det var der ikke nogen grund til. Jeg var sund og rask, levede sundt og havde en fuldbåren graviditet i baggagen inden (ligesom TS også har). Jeg var ung (23-24 år) og havde alle odds på min side. Derudover, så fødte jeg ektremt tidligt (23+5) da jeg så endelig lykkedes med at holde på en graviditet. Og det var et helvede. Jeg følte så meget skyld fordi hvad nu hvis jeg havde gjort det ene eller det andet anderledes, havde jeg så ikke født for tidligt? De fandt aldrig en årsag til hvorfor.

Og med meget af det du skriver, føler jeg lidt at du egentlig siger at hvis jeg var blevet sygemeldt, havde jeg ikke mistet de graviditeter eller født min søn så tidligt og jeg tror at det er det mange reagerer på - at du (forhåentlig) ubevidst giver folk skyldfølelse over deres mistede graviditeter.

Beskeden "Beklager at det var sådan det blev opfattet, det var ikke sådan jeg mente det" havde været super nem og hurtig at skrive og så havde det hele nok været overstået.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. december 2019

Rosa Sofia

Nu er det jo egen læge, der sygemelder folk og det gør de ikke på baggrund af, at nogen har læst noget i en brevkasse på nettet, men ud fra en faglig vurdering af patientens individuelle situation. Og hvis lægerne ved at det ikke er ualmindeligt med tidlige spontane aborter (og at det ikke er noget man kan forebygge ved at sygemelde sig) sygemelder de vel ikke folk sådan bare lige? 

Anmeld Citér

23. december 2019

Abracadabra

Rosa Sofia skriver:

Nu er det jo egen læge, der sygemelder folk og det gør de ikke på baggrund af, at nogen har læst noget i en brevkasse på nettet, men ud fra en faglig vurdering af patientens individuelle situation. Og hvis lægerne ved at det ikke er ualmindeligt med tidlige spontane aborter (og at det ikke er noget man kan forebygge ved at sygemelde sig) sygemelder de vel ikke folk sådan bare lige? 

Nej, og det ved de fleste... men når en kvinde bliver sendt til lægen af en ‘ekspert’ mhp en sygemelding, er det en sværere samtale:

‘Jeg har læst, at det ville være godt for mig at blive hjemme de næste par måneder, det er der en ekspert, der har skrevet’. 
’Desværre, nej, der er ikke lægelig grund til sygemelding i dit tilfælde’.

’Men eksperten skrev, at det ville være bedst at være på den sikre side?’

’Desværre, jeg kan ikke sygemelde dig på det grundlag’. 
‘Men, hvad hvis jeg mister igen, fordi du ikke ville sygemelde mig?? Så er det DIT ansvar!!! Røvhul!!!’

Hvis Gitte Sander blot havde viderebragt sin 20 år gamle anekdote i sin vennekreds eller i sin egen konsultation, havde skaden været minimal. Men at skrive det ud i et kæmpe onlineforum under dække af en eksperttitel er mere end bekymrende. At hun så holder fast i sin ‘faglighed’ og sin rolle som ‘fagperson’ (selvom hun rådgiver LANGT udenfor eget område), er decideret dumt. 

En shitstorm er på sin plads - og den skal netop være knyttet til det oprindelige råd, så dem der læser tråden om 3 mdr og 3 år, får begge sider af sagen.

Anmeld Citér

23. december 2019

Rosa Sofia

Abracadabra skriver:

Nej, og det ved de fleste... men når en kvinde bliver sendt til lægen af en ‘ekspert’ mhp en sygemelding, er det en sværere samtale:

‘Jeg har læst, at det ville være godt for mig at blive hjemme de næste par måneder, det er der en ekspert, der har skrevet’. 
’Desværre, nej, der er ikke lægelig grund til sygemelding i dit tilfælde’.

’Men eksperten skrev, at det ville være bedst at være på den sikre side?’

’Desværre, jeg kan ikke sygemelde dig på det grundlag’. 
‘Men, hvad hvis jeg mister igen, fordi du ikke ville sygemelde mig?? Så er det DIT ansvar!!! Røvhul!!!’

Hvis Gitte Sander blot havde viderebragt sin 20 år gamle anekdote i sin vennekreds eller i sin egen konsultation, havde skaden været minimal. Men at skrive det ud i et kæmpe onlineforum under dække af en eksperttitel er mere end bekymrende. At hun så holder fast i sin ‘faglighed’ og sin rolle som ‘fagperson’ (selvom hun rådgiver LANGT udenfor eget område), er decideret dumt. 

En shitstorm er på sin plads - og den skal netop være knyttet til det oprindelige råd, så dem der læser tråden om 3 mdr og 3 år, får begge sider af sagen.

Vi må da håbe på, at folk kan skelne en psykoterapeutisk faglighed fra en lægefaglig vurdering. Jeg ved intet om at være læge, men kunne forestille mig, at det ind i mellem sker (jeg ved ikke, hvor ofte) at man er nødt til at sige nej til en sygemelding, hvis man ikke finder belæg for den, og som følge af sit "nej" bliver nødt til at tackle sure patienter.

Derudover er jeg enig i, at det ville være bedst, at Gitte Sanders svar ikke nåede så bredt ud som det gør her. For at forebygge overflødige misforståelser eller ønsker om sygemeldinger. 

Anmeld Citér

23. december 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
GitteSander skriver:

Ja, det kan jeg sagtens og har jeg fx netop gjort.

Kan du uddybe hvorfor du bruger din tid på at sidde og lynche en fagperson i en brevkasse i en anden persons tråd, som handler om noget helt andet end det, du kommenterer på?

Må jeg foreslå at I opretter en debattråd, der handler om at shitstorme mig i stedet for?

Det vil jeg gerne uddybe - du spørger mig, så jeg regner med, du faktisk ønsker et svar: Jeg lyncher og shitstormer ikke. Jeg undrer mig, og jeg spørger. Jeg bruger tid på det, fordi jeg er helt uforstående overfor dit svar til TS og ikke umiddelbart kan se, det er kvalificeret hjælp, hun får - og det vil jeg da til enhver tid reagere på, da jeg mener, det er essentielt, at folk får kompetent rådgivning, når de henvender sig. 
For indeværende er jeg så også dybt, dybt forundret over, at du som fagperson er så uvillig til at gå i dialog og så aggressiv og utilbøjelig til at tage imod spørgsmål og kritik, endsige bruge selvrefleksion. Det er lige netop dér, fokus fra emnet og dermed TS forsvinder, i og med du gør det til et spørgsmål om, at dit svar og din professionalisme er uantastelig, og at “de allesammen er efter dig”. 
Du optræder nu engang som ekspert i et offentligt tilgængeligt forum med de præmisser, der hører med. 

Anmeld Citér

23. december 2019

GitteSander

Profilbillede for GitteSander

Så vidt jeg kan se, er jeg en af de eneste få her, som netop  ikke fremtræder under dække.

Hvis nogen vil klage over min faglighed kan de frit gøre det, da jeg endvidere er autoriseret sundhedsperson og psykoterapeut MPF.

Hvis jeg vil klage over jeres injurierende opførsel i et offentligt forum og den møde I beklikker min faglighed så kommer jeg ikke langt, da I kan være nisser eller vejarbejdere, vi ved det ikke. 

Anyways så ønsker jeg jer alle en rigtig glædelig jog lidet skyldbetynget jul. Hvis nogen mister et foster eller et barn giver det ikke menig at eftersøge skyldnere, med mindre man taler om stofmisbrug, vold, medicinske utilsigtede hændelser og den slags.

Spontane aborter kan stort set aldrig hævdes at være kvindens egen skyld. Fødsel, sygdom og død er i høj grad uden for vore hænder at kontrollere. De fleste gør hvad de kan i deres liv under de vilkår og rammer de har.

kh.

Gitte

Anmeld Citér

23. december 2019

kamikaze

Rosa Sofia skriver:

Sidste gang jeg blev sygemeldt skulle jeg selv sygemelde mig. Lægen skulle først ind over da jeg skulle til mulighedssamtale efter nogle uger. Det var godt nok et par år siden og for noget andet, men mon ikke det stadig fungerer lige sådan? Og i så fald risikerer man måske ansættelsesmæssige konsekvenser hvis lægen ikke er med på den.

Anmeld Citér

23. december 2019

esioul

kamikaze skriver:

Sidste gang jeg blev sygemeldt skulle jeg selv sygemelde mig. Lægen skulle først ind over da jeg skulle til mulighedssamtale efter nogle uger. Det var godt nok et par år siden og for noget andet, men mon ikke det stadig fungerer lige sådan? Og i så fald risikerer man måske ansættelsesmæssige konsekvenser hvis lægen ikke er med på den.

Det er rigtigt nok det er sådan det er.

Det er arbejdet som skal anmode om attest og man skal selv sygemelde sig. 

Anmeld Citér

23. december 2019

Rosa Sofia

kamikaze skriver:

Så man kan risikere, at man har sygemeldt sig til arbejdsgiver og lægen så bagefter siger, at den sygemelding kan han ikke støtte op om? Og så er man i problemer? 

Anmeld Citér

23. december 2019

kamikaze

Rosa Sofia skriver:

Så man kan risikere, at man har sygemeldt sig til arbejdsgiver og lægen så bagefter siger, at den sygemelding kan han ikke støtte op om? Og så er man i problemer? 

I praksis ville jeg ikke langtidssygemelde mig uden at rådføre med en læge, men hvis arbejdsgiveren skønner at man har sygemeldt sig uden grund tror jeg ikke det bliver populært.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.