AnoMor skriver:
Må sige jeg synes i er noget stride i jeres udtalelser til ts nogle af jer og går mere efter manden end efter bolden. 
jeg forstår godt hun vælger at fratage klassefesten. Det kan lærer hende at tale ordenligt. Det havde en stor konsekvens at bruge er stort ukvemsord.
Klassen går ikke glip af festen og får en dårligere aften pga ts datter ikke er med.
på mandag sidder de og snakker og er glade. Og datteren kan sidde med en dårlig smag i munden og tænke “ok hvis jeg bare havde talt ordenligt ellers kunne jeg have været med”
jeg kommer selv fra en opdragelse med disciplin og straf handlinger i form af fratagelse af ting og fornøjelser. Jeg lærte af det hver gang. Så vil jeg ærlig talt (undskyld mit franske) skide højt og helligt i hvad undersøgelser viser. At opdrage udfra bøger er i min optik helt hen i vejret og nudagens mødre har virkelig en tendens til at ikke børn ind i vat og bomuld synes jeg.
i min optik lærer børnene ingenting af bare at få en lang moral prædiken med hv-spørgsmål. De ved jo godt det de gør er forkert og hvis de kan nøjes med en moral prædiken kontra en konsekvens. Så ville jeg også fortsætte med at lave ting man ikke må.
Og jeg er så opdraget efter “moral” og selvreflektion. Jeg har eksempelvis aldrig løjet, efter min mor tog mig i en løgn som 10-årig. Fik forklaret mig, at når man løj, så kunne ens forældre ikke hjælpe. Og hvis man nu en dag virkelig havde brug for det, så kom der ingen, for de troede ikke på en.
Jeg er aldrig blevet straffet. Aldrig. Men konsekvenser har der masser af. Dog ikke noget som isolation.
Jeg har da fortiet en masse ting for mine forældre, men aldrig vigtige ting. Aldrig drukket mig så dårlig, at jeg ikke kunne styre mig. Aldrig taget stoffer.
Jeg havde 3 veninder, som er opdraget efter straf metoden. De blev til sidst så ligeglade, at de bare gjorde det. Og jo ældre de blev, jo mere løj de. 2 af dem endte i nogle dårlige miljøer, hvor de tog stoffer og fortsatte langt op i voksenalderen.
De reflekterede ikke synligt over deres liv og straf. De blev bare mere og mere hadske og ensomme. Jeg forstod dem slet ikke som barn. De gemte tequila i hegnet og røg cigaretter fra de va 12. (Deres forældre vidste det ikke). Og jeg kan faktisk huske, at jeg spurgte hvorfor de turde? (Jeg turde nemlig slet ikke og havde på ingen måde lyst heller). Min ene veninde sagde, at det de voksne ikke vidste var jo ligemeget.
Netop fordi jeg har haft 3 veninder (den klikke jeg var i), så så jeg hvordan det også kan gå med straf og belønning.
(De fik også karakterpenge. Og det var jeg meget sur over, at jeg ikke fik).
Den ene familie var meget ekstrem. Her blev der slået med forskellige remedier. (Og det er slet, slet ikke sammenligneligt med TS!!!).
Men hun havde bestemt ikke respekt af den grund. Som 14-årig stak hun af med en fyr på 19, som ingen kendte. Og hun sked flot og højt på (især) sin mor. Og hun fik virkelig straf og måtte ikke noget. Men som hun blev ældre, så skal jeg da lige love for, at den fik gas og hun gjorde præcis, hvad der passede hende. Hun var en topbegavet pige, som havde lært sig selv engelsk i en alder af 7, fordi forældrene lod hende se Discovery som det eneste i tv.
Og nej, jeg siger ikke, at TS er en dårlig mor. For det synes jeg IKKE! Jeg siger bare, at man mister sin fortrolighed med sit barn - ligeså langsomt. Eller det er hvad jeg har erfaring med - og faktisk en af grundende til, jeg endte i erhverv, hvor jeg arbejder med mennesker og livssituationer.
. Barnet ender ikke med en dårlig smag i munden, når det er sket mere end 1 gang. De ender med at tænke “F*** det her. Min mor er dum. Og så er det lige meget”