TS jeg må indrømme at jeg er lige så lidt perfekt som dig, i alle andres øjne herinde.
Jeg har svært ved at se hvordan en lang samtale er konsekvens nok for en 9 årig som har løjet og kaldt sin mor en luder.
I princippet forstår jeg godt det med straf og hvorfor det måske ikke er den bedste idé. Men i praksis, kan jeg virkelig ikke se hvordan man skal komme unoderne til livs, hvis man ikke må tage ting fra dem, så de bliver kede af det, eller skal undvære deres telefon eller klassefest.
Hvorfor skulle barnet stoppe med at gøre de ting der, de får alligevel lov til både at beholde telefonen og tage med til alt det sjove de gerne vil?
Jeg siger ikke jeg er 100% uenig, jeg forstår bare ikke hvordan det fungerer i praksis.
Der er en masse retninger inde for børneopdragelse, og man kan finde teorier, der tror på straf, andre der tænker man skal belønne de gode handlinger osv.
I bund og grund er det jo egentlig ligegyldigt, eller okay ikke ligegyldigt, men et spørgsmål om, at man som voksen forstår at ens måde har konsekvenser præcis på samme måde som barnets handlinger. Og det altså straffe sit barn på den måde som ts gør, vil formodentlig gave den konsekvens at barnet oplever hende utrolig uretfærdig og som en man ikke skal gå til når man har dummet sig.
Jeg straffer ikke på den måde, det betyder ikke, at der ikke er konsekvens af mine børns handlinger selvsagt er der det. Men jeg har som udgangspunkt både privat og professionelt det udgangspunkt, at alle børn ønsker succes, ønsker at gøre det rigtige. Jeg er den voksne og det er min ypperste opgave at guide dem til at gøre det rigtige og ikke at straffe dem når de gør der forkerte.
Hvordan spørger du så. Hmm min dreng har brugt penge på et spil på telefonen (ikke fortnite, men noget magic card). Mange penge og jeg var så rasende som jeg aldrig har været, jeg græd, jeg råbte, jeg gjorde alt det jeg ikke plejer foran mine børn, men havde simpelthen ikke overskuddet til at være ultra pædagogisk- se allerede der oplever han en konsekvens = hans mor græd.
Da roen havde lagt sig fik vi talt sammen. Jeg gik fortalt han, hvor mange penge det handlede om, satte det ind i en ramme han forstod, fik forklaret ham, at det betød noget for de ting jeg havde planlagt vi skulle med de penge. Men den eneste "straf" er at han nu ikke kender Apple id, og ikke kan downloade apps. Hvorfor skulle konsekvensen eller straffen dog være, at han ikke kom med til en klassefest. Har det hjulpet, åh jo alle tre er nu så bange for risikoen for at bruge penge i et spil.
Alle tre er opdraget med, at de ikke skal lyve, de skal hellere fortælle mig om derrs dumheder før jeg selv finder ud af dem. Det betyder min datter i 8. Klasse ringede og sagde: mor, jeg vil helst fortælle det før læreren skriver drt: hele klassen har pjækker. Konsekvensen hun skyldte 2 timers arbejde, de to timer betalte jeg 100 kroner for som blev givet til red barnet og hun ja hun gjorde rent på badeværelset og i køkkenet i 2 timer. Har hun pjækket siden, nej.....
Så jo konsekvenser, men konsekvenser hvor logikken med årsag virkning også er logisk for børnene. Og ikke mindst en tro på, at mine børn og alle andre børn som udgangspunkt vil gøre det godt. Og så altid en snak, altid en forklaring og altid en tilgivelse, for at leve med den mindste skyld over alt det man gør forkert er da for hårdt for en lille sjæl. Så alt tilgives, alt ender med et kæmpe kram og et jeg elsker dig også når du gør dumme ting.
Jeg ved ikke præcist hvordan opdragelse uden straf virker, men jeg ved det virker, for mine børn er velopdragne på mange parameter....