Min datter lyver og taler grimt !!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. november 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Læs Jesper Juuls “nej” 

Den er super god. Og problemet er, at hvis man straffer børn, så lyver de bare endnu mere. For man får jo bare en straf alligevel, og du ved ikke hvad det kan være. OG man har jo ikke lyst til at være ærlig, når man ved, at man kan få en straf. 

Der findes andre måder end straf. 

Fortæl hende i stedet, hvorfor det er en dårlig ide at lyve. At du ikke kan hjælpe hende, hvis hun lyver. For så ved du ikke, hvordan du skal hjælpe. 

At hun gerne må være skide sur, og synes du er uretfærdig (for jo, det er du i hendes øjne). Og hvis hun vil kalde nogen luder, så må hun gå ind og sige det til en bamse. For det siger man ikke til andre. 

Fortæl hende at Tik-tok nok skal bliver tilgengængeligt igen. Men at der skal være regler. Og at hvis hun vil have tiktok, så skal du være tilstede/i 30 min osv. og hvis man bryder reglerne, så er man ikke til at stole på. Og konsekvensen af det er rigtig mange flere “nej’er”. 

Giv dit barn rum til at være sur og værktøjer til at være det på en måde, der er frugtbar for hendes selvudvikling. Det er straf ikke. Det er bevist igen og igen. Og man kan sagtens være konsekvent uden straf. 

Vis hende tillid. Og hvis hun bryder tilliden, så tal med hende igen og igen. Og til sidst kan du så indsætte konsekvens (som at tage telefonen). Og ikke gøre det med det samme. For så har hun ingen grund til ikke at lade være med at lyve. 

Tak for dit indlæg. Jeg Kan desværre ikke bruge det til noget, da vi helt åbenlyst ikke har samme tilgang til opdragelse.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. november 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Tja.. jeg har så aldrig tage mine drenge i at lyve eller kalde mig luder. Når du siger nej viser du jo heller ikke tillid til hende eller lytter til behovet/ ønsket. Og ja - hun har brudt det før.. Men selvfølgelig kan man hellere lyve når man alligevel aldrig føler man vil få lov.

Og jeg straffer meget sjældent. Og så er det en straf der er tidsbegrænset og som direkte hænger sammen med det de gør forkert. Dvs hvis de bryder regler med iPad’en tages den fra dem den dag. 

Tak for dit indlæg. Jeg Kan desværre ikke bruge det til noget, da vi helt åbenlyst ikke har samme tilgang til opdragelse

Anmeld Citér

24. november 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Tak for dit indlæg. Jeg Kan desværre ikke bruge det til noget, da vi helt åbenlyst ikke har samme tilgang til opdragelse.

Men hvad ønsker du så? Din nuværende tilgang giver jo ikke de ønskede resultater. 

Anmeld Citér

24. november 2019

Anonym

Anonym skriver:

Tak for dit indlæg. Jeg Kan desværre ikke bruge det til noget, da vi helt åbenlyst ikke har samme tilgang til opdragelse

Ej men det kan måske hjælpe at brede perspektivet ud når noget ikke fungere... og ikke bare lukke ørene. Det plejer jeg da når noget kører i hårdknude. 
Det er vel derfor du spørger.

Du har jo ikke en datter der er født med at lyve. Børn lyver som følge af de rammer/ tilgang de møder. 

Anmeld Citér

24. november 2019

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Men hvad ønsker du så? Din nuværende tilgang giver jo ikke de ønskede resultater. 

Jeg ønsker svar fra andre der deler min tilgang. 

Jeg spurgte ikke ind til hvad jeg kunne gøre.anderledes, men ind til andre i samme situation. 

Anmeld Citér

24. november 2019

Anonym

Jeg spurgte ikke ind til hvad jeg kunne gøre.anderledes, men ind til andre i samme situation. 

Men det er også fair .. men at gøre det samme giver vel med stor sandsynlighed samme resultat = en datter der lyver for dig.

er du interesseret i en straf der fungerer bedre eller..? Det giver ikke en bedre relation uanset hvad. Du får en svær teenager så om nogle år og mindre tæt forhold med hende hvor hun ikke fortæller dig noget. 

hvad er det du synes fungerer godt lige nu..? 
så er det vel ikke så farligt at prøve en anden tilgang.

god aften..  over and out

Anmeld Citér

24. november 2019

Abracadabra

Min ældste ville blive mest ‘straffet’ af en lang og kærlig samtale om emnet:

Skat, jeg vil ikke have, at vi er gale på hinanden. Derfor skal vi tale om igår. Forstår du hvorfor, jeg har taget din telefon?

(svar)

Hvorfor har jeg så forbudt dig at tage til klassefest?

(svar)

Hvorfor kaldte du mig luder?

(svar)

Jeg tror, at det var for at gøre mig ked af det og vred, fordi du selv var ked af det og vred?

(svar) 

Hvorfor er det nu, at du ikke må få TikTok? 

(svar)

Altså jeg ville bore og bore og bore med tusind hvorfor’er, indtil min datter forstod, at jeg ved bedst og JEG bestemmer, fordi jeg elsker hende og i øvrigt er den voksne. 

Anmeld Citér

24. november 2019

Anonym

Hun har ikke tillid til dig og derfor lyver hun. Jeg tror ikke ligefrem tillid bliver opbygget med straf

Anmeld Citér

24. november 2019

B&J

Anonym skriver:

Jeg er super konsekvent. Alting har en konsekvens, og som jeg skrev så er telefonen inddraget på ubestemt tid, samt hendes fest er aflyst. Sådan er det bare. 

Men jeg undre mig seriøst over hvorfor pokker hun gør det, hun kender jo konsekvensen.... 

Kan klart den kode skal ændres, selvfølgelig skal den det. Det burde bare ikke være nødvendigt 

Ja hun er 9 hvorfor gør hun det fordi hun kan, og fordi de unge bliver hurtigere og hurtigere voksen  desværre. Der for skal der være faste rammer hvergang og regler og ja øv øv men sådan er det 

Vores dreng prøver også os af men det vil de jo gøre 

Anmeld Citér

24. november 2019

Anonym

Jamen så er svarer jo åbenlyst. Hårdere straf. Vær kreativ. 

Bare lige en sidenote. Man ved, at længere straffe i fængslet er med til at holde folk i kriminalitet. 
netop fordi, at “de er jo alligevel kriminelle” 

Du straffer jo uanset hvad, hvorfor skulle hun så stoppe? Og straffene skal åbenbart være endnu voldsommere.  

Der er ret meget forskning af det. Men straf du endelig. Men så forstår jeg slet ikke, at du laver en debat. Tag alle hendes ting og giv hende rugbrød I en uge? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.