Tak for din forklaring.
Jeg skrev netop fordi jeg ikke nødvendigvis ville vide hvordan jeg skulle håndtere en sådan situation. Nu har jeg heldigvis ikke været i en situation hvor en straf straf var nødvendig, men jeg ville ikke vide hvordan jeg skulle håndtere TS's situation. Og jeg ville måske ikke nødvendigvis være så langt fra TS.
Men folk herinde himler straks op, så snart man ikke følger flertallet eller den overpædagogiske curling agtige tilgang. I stedet for at accepterer at folk er forskellige og gør tingene forskelligt.
Jeg ville gerne have eksempler på hvordan situationen kunne håndteres anderledes, men synes også man må accepterer hvis TS ikke ønsker en masse anderledes opdragelsesforslag, hvis det er den måde TS ønsker at gøre tingene på. (Nu var det ikke lige møntet på dig, da du gerne forklarer dig og måden du gør tingene på - uden at være ultra dømmende)
Jeg synes ikke vi skal gøre tingene ens, men jeg synes det er vigtigt at reflektere over, hvordan gør jeg og hvordan gør andre og kan vi lære noget af hinanden.
Jeg startede med ar være papmor som 18 årig , har siden selv fået lov at opdrage 3 børn, og jeg har lært nye ting igennem alle de år både ved at lytte til andre, men ikke mindst ved at lytte til mine børn.
Jeg ville så gerne at ts og andre forstår, at børn er mennesker og mennesker fejler ikke for at være onde, men fordi nogle behov går i modstrid med den "rigtige" handling. Jeg har lige været i Føtex efter theposer og pølsebrød til min syge søn, jeg vidste da godt, at jeg absolut ikke skulle købe boller til mig selv, min krop har det langt bedre med den salat der stod o køleskabet. Men ja tro det eller ej så kom der boller med hjem i posen, på samme.måde hver fredag når hånden ryger ned i ungernes slikskål, eller når jeg havde bestemt jeg skulle spare og så købte jeg nyt garn. Vi handler ikke altid korrekt, men som voksne ryger vi bare langt ud før nogle med magt fx lukker vores dankort, for ellers er der jo faktisk ikke mange konsekvenser ved at købte det garn i hvert fald ikke konsekvenser som er bestemt af andre.
Jeg ville ønske ts og alle forældre for den sags skyld ville møde deres børn med en nysgerrig tilgang. Så hvad ville jeg gøre hvis jeg var få og min 9 årige der nu sidder med feber i sofaen, downloadede en app han ikke måtte, løj og bagefter kaldte mig en luder? Først og fremmest ville jeg fortælle ham, at alle tre ting var uacceptable - umiddelbart tror jeg ikke vi ville nå til luder tingen, for når jeg havde fortalt ham, at det var uacceptabelt at han downloadet og løjet, så ville der ikke falde en straf en den kaliber som hos ts. For jeg ville forstå, at det tiktok åbenbart var så vigtigt, at mit barn ville trodse en regel og endda lyve og det ville jeg være nysgerrig på og så opstille rammer og regler, hvor behovet for tiktok blev tilgodeset fx at vi lavede en konto på min telefon som jeg havde adgang til og det kun måtte bruges 20 minutter om dagen, alt hvad der blev lagt skulle først godkendes af mig og barnets egen telefon blev indstillet sender ikke kunne downloades app eller noget inden stil.
Når jeg læser ts' straf så ja så bliver jeg det som nogle beskylder for at være blødsødent, men jeg ved bare, ar børn og unge i dag har enormt meget fællesskab og kommunikation via telefon og diverse platforme (vi har heldigvis undgået tiktok her hjemme). Og jeg tænker når man går så langt som 9 årig, så er det fordi det virkelig betyder noget, måske føler hun sig uden for, fordi der er et fællesskab om tiktok med vidoer til yndlingssangen og nu er både tiktok, telefon og klassefest taget væk, og så er der måske endnu mere grund til at gøre oprør og gøre det "forkerte".
Nogen gange tror jeg, at vi voksne ville have stort gavn i at sammenligne med eget liv - tænk hvis vi blev overvåget fx video og de kom og tog min telefon fordi Line du har simpelthen ikke nok opmærksom hjemme med dine børn, fordi du skulle tjekke Facebook - og du gik på baby.dk, troede vi var blevet enige om at du ikke kunne styre det.
Eller du hængte ikke vasketøjet op i går, så du må ikke få kage. Eller du kaldte din mand for en idiot da han nægtede dig at få fredagsslik, så nu må du ikke komme til julefrokost. Vores reaktion ville være: jamen, det var fordi..... Hvorfor vil vi så ikke høre vores børns fordi? Ikke at det undskylder, men det forklarer og så kan vi sammen finde en acceptabel løsning, som også er opdragende og guidende i forhold til st vores børn kommer ud på den anden side som mennesker med et selvværd, hele og med en forståelse af hvordan man opfører sig.
Det blev langt, men det var det jeg ville gøre og gør. Og for mine børn er det altså "straf" nok ar jeg giver udtryk for, at det de har gjort ikke er acceptabelt (Det er så sandelignogså straf nok for mig, når jeg har opført mig uacceptabelt), men de ved også, at vi gerne vil lytte til dem, finde accetable løsninger og ja at jeg som voksen også lærer af dem. Og det lyder så rosenrødt og sukkersødt men tro mig, min stemme kan sagtens ende i det høje leje.