Men jeg tror ikke helt, jeg forstår, hvor folk går efter TS? Jeg kan faktisk ikke se det?
Præmissen handler jo ikke om, “om TS har handler korrekt”. ? For ja, så kommer det hurtigt til at lyder som om, alle har et problem med manden og ikke bolden.
Præmissen er, at TS beder om råd.
Man går jo ikke efter TS, fordi man giver råd, som ikke er i tråd med TS egne værdier?
TS spurgte direkte om “råd og tips til en 9-årig”. Hun spurgte ikke, om andre var enige i hendes opdragelse.
Ingen har sagt, at TS var en dårlig mor?
Der er blevet påpeget problematikker i forhold til valg af hendes opdragelse - hvilket jo er i fin tråd, med det TS selv oplever? At hun netop stadig har en datter, der lyver.
At TS så melder ud, at hun faktisk ikke ønsker “råd og tips” men ønsker opbakning til at fortsætte sin opdragelse (som hun så har skrevet ikke virker), bevirker jo ikke, at svarene går efter TS. Men måske det føles sådan?
For mit vedkommende har det aldrig handlet om TS. Det handler om, at TS bad om råd. Jeg gav er fagligt funderet råd.
At TS så melder ud, at hun ikke ønsker det alligevel er fint. Men jeg har stadig brugt tid og energi på at give “råd eller tips”.
Omvendt kan man sige, at de børn som får straf derhjemme, ofte er de børn der fylder mest i de kriminelle statistikker. (Når man ser på deres miljø og ophav).
Men igen alle er forældre på deres egen måde. Og alt med måde og fint hvis TS synes, at straf virker. Men når nu TS faktisk siger “det virker ikke, det jeg har gang i”, så virker det underligt, hvis jeg skulle sige “fortsæt med det”, fordi jeg ellers går efter TS..?
Jeg har ikke set et eksempel på, at der bliver gået efter TS.
Jeg tror, at jeg er en af dem, der opleves som gående efter manden og ikke efter bolden - og står egentlig ved det, for ja det er manden, der træffer valget, udfører handlingen og ikke bolden.
Egentlig var det jeg ville i forbindelse med klassefesten (som jeg tror, er det, som handler om manden og bolden) at forklare ts og andre, der læser med, at ligesom vi ønsker at vise vores børn, at deres handlinger har konsekvenser, på samme måde har de handlinger, vi voksne gør også konsekvenser. Og udover, at jeg synes det er en hård straf uden sammenhæng med handlingen, så vil jeg gerne, at ts og andre forstår, at skal man straffe, så vælg da noget, som ikke har konsekvenser for andre - og jo det har konsekvenser.
Når lille Lise ikke skal med til Halloween fest, fordi de skal til Gerdas 80 års fødselsdag, så påvirker det faktisk. Det kan selvsagt påvirke både positivt og negativt, men det påvirker. Gerda har nu en gang fødselsdag den dag, og jeg som lærer gør mit ypperste for, at det påvirker så lidt som muligt negativt. Men den her straf kom ud af det blå: du kalder mig luder, jeg tager din fest - ingen sammenhæng mellem de to ting, og derfor kan man som voksen godt overveje, når man skal finde en straf, som alligevel ikke har en sammenhæng, om det var adventshyggen alene hjemme med mor, som blev annulleret, eller den tur i svømmehallen man har lovet, eller æbleskiverne efter aftensmaden.
Så egentlig er mit ærinde lige med hensyn til det at fortælle, at vi voksne skal også huske, at der er konsekvenser af vores valg, og mine erfaringer fortæller, at det påvirker andre, når en 9 årig nægtes at komme til en klassefest som straf.
At jeg så derudover også er den 9 åriges advokat i forhold til det er pisse hårdt at blive afskåret fra både tiktok, telefon og fest er måske også for tæt på manden? Men jeg kan ikke lade være, er nok miljøskadet, er ofte børnenes advokat, fordi jeg er så heldig, så jeg få et lille blik ind i deres verden, som er så væsentlig forskellig fra den gang, jeg var barn - en verden hvor (desværre) telefonen, de digitale platforme kan være afgørende for, om du er inde i varme elle ude.