Min datter lyver og taler grimt !!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.939 visninger
56 svar
231 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
24. november 2019

Anonym trådstarter

Jeg er træt, træt med træt på.... 

Min datter på 9år lyver lige så stærkt som en hest kan rende. Det her er bare seneste eksempel på det. 

Hun spurgte mig i går aftes om hun måtte installere tiktok på sin telefon. Det svarede jeg nej til, fordi hun ikke tidligere har kunne administrere det. 

Her til.aften tjekker jeg hendes telefon, som jeg gør indimellem, for at have et øje på hende. Og der er tiktok så installeret. Jeg kan se at hun har gjort det i går morges og endda uploadet 3 videoer. Men det var allerede 12 timer før hun spurgte 

Hun benægter da jeg konfronterer hende, men jeg har jo beviser og indtager mobilen på ubestemt tid. Og her går det helt galt, for da jeg går ud fra værelset kalder hun mig luder

Jeg er så træt af ikke at kunne trænge igennem til hende. Hader at føle mig som en fiasko.. . 

Så hvis der er andre der har 9årige med samme tendenser modtager jeg gerne tips og tricks. 

Når Ja, for luder kommentaren røg hendes klassefest på fredag.... 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. november 2019

B&J

Profilbillede for B&J
Mod
Smil og du får et smil tilbage

1 ændre koden

2 ta mobil fra hende 1-2 dage når hun gør noget på den hun ikke må.

3 spørg hende om hun ved hvad en luder er? Og fortæl hende hvor ked af det og såret du bliver når hun siger sådan et grimt ord. 
4 hun skal til at vise dig lidt mere respekt. Hvis ikke så må der komme lidt straf på. 

Ja det lyder hårdt men børn skal også lærer hvad de må og ikke må og se ikke bare kan gøre alt hvad de vil.

vores på 9år kender ikke koden til at hente app ned inu 

Anmeld Citér

24. november 2019

Anonym trådstarter

B&J skriver:

1 ændre koden

2 ta mobil fra hende 1-2 dage når hun gør noget på den hun ikke må.

3 spørg hende om hun ved hvad en luder er? Og fortæl hende hvor ked af det og såret du bliver når hun siger sådan et grimt ord. 
4 hun skal til at vise dig lidt mere respekt. Hvis ikke så må der komme lidt straf på. 

Ja det lyder hårdt men børn skal også lærer hvad de må og ikke må og se ikke bare kan gøre alt hvad de vil.

vores på 9år kender ikke koden til at hente app ned inu 

Jeg er super konsekvent. Alting har en konsekvens, og som jeg skrev så er telefonen inddraget på ubestemt tid, samt hendes fest er aflyst. Sådan er det bare. 

Men jeg undre mig seriøst over hvorfor pokker hun gør det, hun kender jo konsekvensen.... 

Kan klart den kode skal ændres, selvfølgelig skal den det. Det burde bare ikke være nødvendigt 

Anmeld Citér

24. november 2019

Anonym

Ja det er konsekvent men at sige til et barn på ubestemt tid ..? det er en lidt mærkelig straf i mine øre. 

Det samme mht klassefesten - det er da også en mærkelig sammenhæng mellem det og luder kommentaren. Har du talt med hende om hvad lyder betyder og hvordan det føles når hun siger det. Børn bruger altså tit ord uden st vide den hårde betydning det kan have. 

Du har i første omgang blot sagt nej uden at tale med hende om hvorfor. Det er som udgangpunkt heller ikke noget der avler respekt eller følelse af at blive hørt. 

Anmeld Citér

24. november 2019

Anonym trådstarter

Ja det er konsekvent men at sige til et barn på ubestemt tid ..? det er en lidt mærkelig straf i mine øre. 

Det samme mht klassefesten - det er da også en mærkelig sammenhæng mellem det og luder kommentaren. Har du talt med hende om hvad lyder betyder og hvordan det føles når hun siger det. Børn bruger altså tit ord uden st vide den hårde betydning det kan have. 

Du har i første omgang blot sagt nej uden at tale med hende om hvorfor. Det er som udgangpunkt heller ikke noget der avler respekt eller følelse af at blive hørt. 

Der er vi 100% uenige. Hun er 9år ikke 5... 

Anmeld Citér

24. november 2019

Loa

Profilbillede for Loa
kan ikke ønske mig mere :)
Anonym skriver:

Jeg synes så til gengæld at det er super fint at det er konsekvenser for så grimt et sprog. Jeg ved godt at mange mener at børn ikke kan koble handling og straf sammen hvis de ikke har noget med hinanden at gøre. Men hun er 9 år. Der tror jeg simpelthen det rammer at miste noget hun gerne vil, og måske derfor tænker over det en anden gang. Og ja ja, så selvfølgelig forklarer hende hvor ked af det du bliver over sådan et sprog. 

Anmeld Citér

24. november 2019

Anonym trådstarter

Loa skriver:

Jeg synes så til gengæld at det er super fint at det er konsekvenser for så grimt et sprog. Jeg ved godt at mange mener at børn ikke kan koble handling og straf sammen hvis de ikke har noget med hinanden at gøre. Men hun er 9 år. Der tror jeg simpelthen det rammer at miste noget hun gerne vil, og måske derfor tænker over det en anden gang. Og ja ja, så selvfølgelig forklarer hende hvor ked af det du bliver over sådan et sprog. 

Absolut vi taler om det efter en god nattesøvn når ingen er sure. 

Men det kommer jo heller ikke ud af det blå. Hun kender jo reglerne for grimt sprog. 

Anmeld Citér

24. november 2019

Anonym

Læs Jesper Juuls “nej” 

Den er super god. Og problemet er, at hvis man straffer børn, så lyver de bare endnu mere. For man får jo bare en straf alligevel, og du ved ikke hvad det kan være. OG man har jo ikke lyst til at være ærlig, når man ved, at man kan få en straf. 

Der findes andre måder end straf. 

Fortæl hende i stedet, hvorfor det er en dårlig ide at lyve. At du ikke kan hjælpe hende, hvis hun lyver. For så ved du ikke, hvordan du skal hjælpe. 

At hun gerne må være skide sur, og synes du er uretfærdig (for jo, det er du i hendes øjne). Og hvis hun vil kalde nogen luder, så må hun gå ind og sige det til en bamse. For det siger man ikke til andre. 

Fortæl hende at Tik-tok nok skal bliver tilgengængeligt igen. Men at der skal være regler. Og at hvis hun vil have tiktok, så skal du være tilstede/i 30 min osv. og hvis man bryder reglerne, så er man ikke til at stole på. Og konsekvensen af det er rigtig mange flere “nej’er”. 

Giv dit barn rum til at være sur og værktøjer til at være det på en måde, der er frugtbar for hendes selvudvikling. Det er straf ikke. Det er bevist igen og igen. Og man kan sagtens være konsekvent uden straf. 

Vis hende tillid. Og hvis hun bryder tilliden, så tal med hende igen og igen. Og til sidst kan du så indsætte konsekvens (som at tage telefonen). Og ikke gøre det med det samme. For så har hun ingen grund til ikke at lade være med at lyve. 

Anmeld Citér

24. november 2019

Anonym

Anonym skriver:

Tja.. jeg har så aldrig tage mine drenge i at lyve eller kalde mig luder. Når du siger nej viser du jo heller ikke tillid til hende eller lytter til behovet/ ønsket. Og ja - hun har brudt det før.. Men selvfølgelig kan man hellere lyve når man alligevel aldrig føler man vil få lov.

Og jeg straffer meget sjældent. Og så er det en straf der er tidsbegrænset og som direkte hænger sammen med det de gør forkert. Dvs hvis de bryder regler med iPad’en tages den fra dem den dag. 

Anmeld Citér

24. november 2019

Anonym

Anonym skriver:

Tja.. jeg har så aldrig tage mine drenge i at lyve eller kalde mig luder. Når du siger nej viser du jo heller ikke tillid til hende eller lytter til behovet/ ønsket. Og ja - hun har brudt det før.. Men selvfølgelig kan man hellere lyve når man alligevel aldrig føler man vil få lov.

Og jeg straffer meget sjældent. Og så er det en straf der er tidsbegrænset og som direkte hænger sammen med det de gør forkert. Dvs hvis de bryder regler med iPad’en tages den fra dem den dag. 

Og mine drenge er 6 og 10.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.