*Toffee* skriver:
Men her er der ingen der bytter og uanset hvilke tænkelige scenarier du kan stille op, så burde det være muligt at det kan fordeles bare en smule mere jævnt, henover julen.
Hvordan kan du præcis vide, at det "burde være muligt"?
Har du nogensinde prøvet at lægge en produktionsplan, et skoleskema eller en vagtplan?
Da jeg var i det private, kunne jeg da godt synes, det var træls, når jeg måtte ringe til en stor kunde og fortælle, at de ikke kunne få deres varer til tiden.
Men hvis der f.eks. havde været maskinstop, så kunne planen ikke hænge sammen.
Vi aner ikke, hvor mange medarbejdere, der er eller hvorfor, der ikke er nogen, der af sig selv tilbyder at bytte.
Så den, der har rigtig meget brug for at holde fri i julen p.gr.a. f.eks. tragiske hændelser "burde" bare kunne tage nogle flere vagter, fordi en anden ikke vil tage en dårlig plan. Det synes jeg, er en trist holdning.
Nej, der er åbenbart ingen, der har tilbudt at bytte, og det er da virkelig underligt, hvis de alle sammen synes, at det er uretfærdigt.
Men jeg undrer mig stadig over, HVORFOR ts ikke bare har spurgt kollegerne, om der var en, der kunne bytte.
Jeg undrer mig virkelig over, at du kan mene, at man ikke selv har et ansvar for at bytte eller omfordele.
Jeg ville - som Line - ikke gå til planlæggeren eller lederen, før jeg selv havde forsøgt at løse problemet på anden vis.
Nogle gange så er man bare nødt til at leve med det, der er fastlagt.
Og man har ikke altid krav på at vide, hvorfor en kollega måske ikke kan tage så mange vagter i julen, og man derfor selv skal tage mange vagter.
Jeg har det bare sådan - at nogle gange så tager man slæbet for en kollega - og så gør hun det sammen for én på et andet tidspunkt.
Jeg har netop fordi jeg ikke har børn altid arbejdet de tre dage op til påske, og har dermed aldrig kunnet holde en lang påskeferie.
Og det er ok, selv om jeg godt kunne have brugt en lang påskeferie, for så har kollegerne taget én for holdet i andre sammenhænge.
Jeg har også accepteret, at være en af dem, der somme tider arbejdede over, fordi jeg ikke skulle hente børn.
Jeg har arbejdet både i det private, det offentlige og nu på en selvejende institution, som man måske godt kan kalde semikommunal.
Vi har - når der f.eks. var to kolleger, der skulle på barsel, og der kun blev ansat én vikar - selv fordelt arbejdsopgaverne. Det ville da være umyndiggørelse, hvis vi selv kunne finde ud af det, og så chefen absolut ville bestemme.
Når en kollega har været sygemeldt, har vi selv fordelt opgaverne.
Nogle gange i samarbejde med chefen, som har været lydhør over for, hvordan vi selv ønskede det og også har taget sin del af opgaverne.
Og i det køkken/den café, der er på min arbejdsplads, fordeler køkkenpigerne selv vagterne, hvis det er nødvendigt at være der uden for normal åbningstid. Og det er af og til nødvendigt. Jeg har endnu ikke oplevet, at chefen har trådt ind og fordelt vagterne.
Begge mine forældre var lærere (lige som Line), og de arbejdede på en lille skole, hvor alle lærerene var med til at lægge skemaet og fordele timerne. Men selvfølgelig havde skoleinspektøren det sidste ord.
Min mor blev engang pålagt en klasse, som hun ikke ønskede, men det blev hun nødt til - hun sagde til inspektøren, at hun accepterede det, men det var under protest.
Jeg er glad for, at det ikke kun er på det private arbejdsmarked, at man lærer selv at tage et ansvar (frihed under ansvar), men at der også er mange offentligt ansatte, som godt selv kan finde ud af at bytte en vagt. Eller i hvert fald forsøge, inden de går til planlæggeren/chefen.