Abracadabra skriver:
Jeg prøver nu på ingen måde at fordømme dig - du har jo ikke gjort noget galt?
Jeg er bare oprigtigt i tvivl om, hvad du ønsker SF skal gøre ved, at du lader farmor babysitte/holde ferie med dine unger. Det er jo DIT valg.
Hvis det viste sig, at bedsteforældrene kunne motiveres til at holde deres søn væk, var det jo skønt! Men de melder helt åbent ud, at de hellere vil undvære at se barnebarnet! Det er i øvrigt helt skørt i mine øjne...
Men hvis de på den måde siger ‘fuck samvær med barnebarn’, har hverken du eller SF meget at arbejde med.
Men det er jo DEM, der er skøre/mærkelige mm., ikke dig. Du skal bare få dine børn hjem og væk fra de underlige mennesker.
Jeg må lige melde mig på holdet her med Abracadabra.
Først og fremmest, du lyder som en ekstrem omsorgsfuld og god mor! Og jeg kan virkelig godt forstå, at du vil gøre alt for, at dine børn skal have et forhold til farmor og farfar.
Men jeg forstår heller ikke, hvad du tænker SF/familieretshuset skal gøre?
De kan juridisk gøre lige præcis nul. Når de ikke har en aftale pga noget de selv har søgt, så kunne det ligeså godt være din nabo eller en barnepige, som du hev en SF. Desværre kan de ikke gøre noget. Der er intet juridisk grundlag. De kan måske henvise dig til nettet vedr. De online hæfter om Samarbejde omkring et barn. Men det er det.
Præcis som p-vagterne kan give dig et hæfte om parkeringsreglerne, men ikke kan udskrive en bøde til nogen, fordi de parkerer uhensigtsmæssigt på deres egen grund.
Jeg tænker, at det du i virkeligheden søger er forståelse for, hvorfor bedsteforældrene skulle vælge børnebørnene fra? Eller noget andet forståelse af din situation.
1) For hvis det er fordi, du er ked af, at relationen bliver brudt på dine børns vegne, så kunne du jo invitere bedsteforældrene over i dit hjem i stedet? Er det en mulighed?
For det lader til, at situationen er bundet meget op på, at samværet SKAL være hos bedsteforældrene. Men det behøver det jo ikke. Du kan jo også vælge, at du vil være til stede.
Det kunne jo være på en lokal legeplads, hvis det var noget med, at bedsteforældrene og dig har dårlig kemi. Så kunne du sidde væk på en bænk og læse en bog.
2. Men der kommer til at fremstå, som om der flere bagtanker fra din side (uden det på nogen måde er ment negativt).
For hvis det ikke kun handler om relationen, men også om den aflastning, som de bedsteforældre giver dig/jer så forstår jeg bedre, at du tænker SF osv. Men så er vi ude i en magtkamp mellem dig og bedsteforældrene.
Altså forstået på den måde, at bedsteforældrene godt ved, at de har gode kort på hånden for at lade deres søn se jeres barn, da de jo netop ikke kan tvinges til noget af nogen i deres hjem. Kun ved at du trækker børnene hjem også er din aflastning slut. Også er du jo taberen og ikke dem. Det lader til, at de godt ved, at den aflastning betyder rigtig meget for dig. Sådan kommer den i hvertfald til at fremstå på skrift.
Hvis jeg stod i din situation, så ville jeg også trække samværet væk deres hus. Sige, at de kunne barnet/børnene på den lokale legeplads (med dig i baggrunden) eller hjemme hos dig.
Og hvis de insisterede på, at det skulle være hos dem uden dig, jamen så er det helt reelt fordi de sætter deres søn før deres børnebørn. Og det gør voksne mennesker der er blinde på deres egne børn. Det lyder ikke sundt for nogle af parterne.
Min pointe er; hvis det reelt handler om relationen mellem bedsteforældre og barn/børn så er der andre muligheder end deres hjem uovervåget.
Hvis det handler om aflastning, så er problemstillingen desværre en noget andet og slaget er tabt. Også ville jeg personligt finde andre løsningerne. Der er intet juridisk du kan stille op.
Du kan jo trække børnene væk fra hele situationen også håbe, at bedsteforældrene selv opsøger jer igen og indgår en aftale med dig igen.
Men i mine øre lyder det mere som en magtkamp er blevet starter mere end noget andet.
Jeg kan godt forstå, at du er skide sur på dem! Det ER jo det vildeste tillidsbrud! Og jeg ville også trække børnene væk. Sige at fra nu af foregik det på den lokale legeplads/bibliotek i tidsrummet 12-15 eller sådan noget. (Så er det jo også helt reelt dem, der skal stå og sige “nej” til en relation til deres barnebarn i stedet for, at du er magtesløs og de godt ved det)