Som jeg husker reglerne, så er den med forældremyndighed eller tilkendt samvær (gennem retten), der selv er herre over, hvem barnet må være med.
Jeg har været bonusmor. Min exkæreste og hans ex havde 50/50 forældremyndighed og 9/4 samvær. Her undersøgte vi, om moren måtte sige nej til, at jeg eksempelvis hentede barnet fra dagpleje, når det var fars weekend. (Jeg kunne af fysiske grunde bedre afhente barnet i en periode)
Og det måtte hun ikke. Den som har fået tilkendt og fastsat samvær og/eller har forældremyndighed må bestemme, hvem barnet skal være med i deres tid.
Men i din situation er der jo ingen, der har fastsat samvær med bedsteforældrene via retten. Hvilket vil sige, at det er dig og dig alene, der bestemmer.
Og selv hvis de havde fået tilkendt samvær, så er jeg ret sikker på, at de ikke overholder deres “ret” til samværet ved at lade far være der. Og det tror jeg faktisk, ville kunne ophæve et potentielt samvær på sigt, såfremt samværet var fastsat af retten.
Hvis du ikke har sagt noget til bedsteforældrene, så ville jeg nok gøre, som de andre påpeger. Tage en snak om samværet/at du trækker det tilbage. Også er det så enkelt. I din sag kan de intet gøre. Det er kun ved tilkendt samvær, at de ville kunne ringe til en foged og bede dem om hjælp.
Anmeld
Citér