IenFart skriver:
Hun dømmer da for fuld smadder. Folk som ikke er enige har et råddent menneskesyn. Hvis det er den vej vi skal ned af så kan man da også sige det er et trist samfundssyn af have, hvis man sætter børn i verden man ikke selv kan forsørge.
Jeg vil lige understrege at det IKKE er sådan jeg har det, men får lyst til at give lidt igen på den anonyme.
I forhold til din situation så skriver jeg i hvert fald, at jeg er helt klar over, at der sagtens kan være forhold, som gør at det svært at arbejde fuldtid, uden at det påvirker ens evner i forhold til børn.
Man kan bare heller ikke sige at der SLET ikke er nogen sammenhæng mellem det at arbejde og så det at have børn. Begge dele giver belastninger og afhængig af personen vil der være overlap. Og jeg synes man skal have det hele med i sine overvejelser.
Jeg kan da personligt sige at vi har et planlagt enebarn eftersom vi for lang tid siden erkendte at der ikke ville være overskud til flere hvis livet skal fungere både på famile- og arbejdsfronten.
Så sat på spidsen har I valgt at nøjes med 1 barn og bidrage til samfundet, hvor andre kun har overskud til deres 4 børn, når de ikke bidrager til samfundet. Du arbejder altså, så andre kan købe mad, bleer og fodbolde til deres mange børn. Mens du selv kun har overskud til en enkelt barn... Ret tankevækkende.
Herhjemme havde vi overskud til 2 børn og 2 fuldtidsstillinger. Flere børn har vi ikke overskud til, når arbejdet også skal passes.
Ved man så en smule om social arv og arvelighed i tilknytning til arbejdsmarkedet, bliver man MEGET bekymret. For forældre på offentlig ydelse, får meget hyppigt børn på offentlig ydelse - ligesom forældre i arbejde får børn i arbejde.
Hvis forældre med en stærk tilknytning til arbejdsmarkedet så kun får 1-2 børn, og forældre med svag tilknytning til arbejdsmarkedet får 3-4 børn, så bryder velfærdsstaten sammen om 1-2 generationer.