Abracadabra skriver:
Tjah. Hvis du er så fysisk handicappet, at du står udenfor arbejdsmarkedet, hvordan vil du så hjemmepasse 2 vuggestuebørn?
Jeg er nok bare ret træt af folk, som SAGTENS kan alt det, de gider, men når de bliver spurgt til selvforsørgelse, kaster de sig på sofaen og skriger op om deres depression, angst og ondt i ryggen.
Jeg håber ikke, at du er én af dem.
Beklager på forhånd. Det bliver nok meget langt.
Der er brådne kar alle vegne.
Og ja - der er nogle, der ikke gider arbejde og hellere vil undskylde sig med alt muligt. Jeg har selv haft en kæreste, der var på kontanthjælp i mange år, fordi han ikke var særlig interessseret i at være på arbejdsmarkedet. Den indstilling kunne jeg slet ikke have med at gøre. Jeg prøvede nærmest alt for at motivere ham, men det var håbløst. Godt nok havde han nogle problemer med helbredet, men motivationen var der slet ikke. Vi er så heller ikke kærester mere.
Jeg kan også godt tænke mit, hvis man får 5-6 børn på kontanthjælp. Så tænker jeg, at man måske godt kunne være stoppet efter f.eks. 3 børn.
Og er det et ungt mennesker på kontanthjælp, der lige bliver hovsa-gravid og udelukkende går op i, hvor mange tilskud hun kan få, så tænker jeg også, at hun måske lige skulle have overvejet, om hun kunne forsørge det barn.
Men - der findes rent faktisk rigtig mange, der gerne vil arbejde, men ikke kan. Og så er vi en del, der er i fleksjob p.gr.a. helbredsmæssige problemer.
Sidestiller du altid kontanthjælpsmodtagere og fleksjobbere ?
Tænker du, at fleksjobbere er sådan nogle, der ikke gider arbejde fuldtids ?
Jeg har (eller havde for han lever ikke længere) en far, der var ude for en alvorlig trafikulykke som 22-årig. Inden ulykken var han ved landbruget. Efter et sygehusophold, der varede mere end 1 år og genoptræning fik han tilbudt en invalidepension. Men han sagde nej tak, han ville hellere tage en uddannelse og klare sig selv. Så han har ernæret sig som folkeskolelærer.
Han har været et forbillede og en kæmpe inspiration for mig.
Jeg har taget en uddannelse og arbejdet på fuld tid i mange år. Og jeg har elsket det. Har såmænd også tit arbejdet mere end 37 timer pr. uge.
Da jeg var 39 år, blev jeg ramt af en meget voldsom depression. Det var et helvede - og jeg mener virkelig - det var et helvede - og desværre resulterede det i, at jeg ikke længere kunne være på det ordinære arbejdsmarked.
Jeg kan simpelt hen ikke tåle stress, selv om jeg tidligere havde en høj stresstærskel.
Mener du i ramme alvor, at jeg har meldt mig ud af det ordinære arbejdsmarked ?
Jeg var så ked af at skulle i fleksjob, og jeg kæmpede en ulige kamp for at blive på det ordinære arbejdsmarked. Min sagsbehandler måtte hjælpe min terapeuet med at overbevise mig om, at et fleksjob var den eneste vej frem.
Hvad har sygdom eller ulykker at gøre med "den sociale arv" ? - jeg har forældre, der begge havde uddannelser og var på arbejdsmarkedet.
I dag ved jeg, hvor uendelig priviligeret man er, hvis man ikke fejler noget og kan gå på arbejde uden smerter eller andre problemer.
Tænker du, at du selv er hævet over ulykker og sygdom ? - tror du ikke, at du kan få din ryg ødelagt i en trafikulykke, som du ikke selv er skyld i, og som bevirker, at du bliver nødt til at blvie fleksjobber ?
Du lever i lykkelig uvidenhed om, hvor syg man kan blive af depression, stress eller angst. Nogle gange ville jeg ønske, at jeg var lige så uvidende på det punkt, som du er.
Er det forkert, at jeg kan finde på at gå til zumba, når jeg er fleksjobber ? - er det forkert, at jeg kan gøre noget, som giver energi og glæde ?
Jeg har ingen børn, så derfor kan du ikke beskylde mig for at få børn, som det offentlige skal forsørge.
Inden jeg blev syg, arbejdede jeg i rigtig mange år inden for det private erhvervsliv - så ikke engang min løn blev betalt af det offentlige.
Jeg mødte en tidligere kollega i dag. Hun har været nede med stress og depression, og hun har nogle problemer med følelsesløse fingerspidser, fordi hun på et tidspunkt har arbejdet uden handsker med frostvarer.
Hun går hjemme for egen regning, da hun er faldet ud af dagpengesystemet. Hun har fået forbud mod at fortælle tll en jobsamtale, at hun har nogle udfordringer, og så føler arbejdsgiveren sig snydt, så det er ikke lykkkedes hende at få et job.
Må min kollega, som har sclerose ikke have de to børn, hun har ?
Umiddelbart lyder det, som om du har en masse fordomme om psykisk syge mennekser.
Tør du svare ærligt på mine spørgsmål ?
Hvad tænker du om den sagsbehandler, der besluttede at stoppe sygedagpengene til en kvinde der var ramt af brystkræft og sende hende i et jobafklaringsforløb ?
Der er så mange nuacer.
Og jeg bliver nogle gange såååå træt af mennesker, der bare skriger op om, at syge ikke gider arbejde.