Tommelise skriver:
Jeg er helt enig med dig i, at det kan overdrives.
Men nu var det doughnuts, kyskager og chokoladekiks, TS nævnte. Og at flere børn i hendes søns klasse har slik og kager med flere gange om ugen.
Og hun bliver "overfaldet", fordi hun ikke synes, det hører hjemme i madpakken. Jeg synes heller ikke, det hører hjemme i en madpakke.
Ostehaps og smoothies er i en anden kategori - i hvert fald i min optik.
Du tror at rosiner, frugt stænger, frugt smoothies (øko eller ej), nødder, banan eller ostehaps er sundere end kyskager og doughnuts?
Sukker/fedt indhold pr. 100 g.
Rosiner; 78g
abrikos, tørret; 66,5 g
banan, moden; 19 g
Æble; 13,4 g
frugt smoothie; 10 g
nødder, hassel; 17 g sukker / 61 g fedt
frugt stang; 57 g sukker / 3,5 g fedt
ostehaps; 1 g sukker/ 23 g fedt
kyskager; 87 g
doughnut; 45 g sukker / 18 g fedt
chokolade kiks; 58 g sukker/ 26 g fedt
Haribo matador mix; 79 g sukker / 0,2 g fedt
Så sådan helt lav-praktisk, så er det lige meget om lille Ole har 4 kyskager og en chokolade kiks med, eller om han har en pakke rosiner, 2 bananer og et æble med. Sukker mæssigt. Faktisk ville han få mindre sukker med kys kagerne.
Ernæring er så meget mere end ‘bare’ kost. Og usundt er ikke ‘bare’ usundt. Mange tror fejlagtigt f.eks at det er sundt at spise mandler og rosiner/ tørret frugt i stedet for slik. Men... ud over at tørret frugt giver en mere lind mave, så får man lige så meget sukker og fedt indenbords. Der er heller ingen ernæringsmæssig forskel på om der drikkes saftevand, frisk presset juice eller sodavand - lige meget sukker i det hele.
Det er os som forældre der skal bestemme hvad der er i den madpakke - ikke naboen. Ikke side-manden. Lige som jeg ikke blander mig i om naboen giver sine børn veganer kost eller lever mest af kød.
Der hvor jeg sagtens kan følge debatten, er som en anden bruger skriver, i forhold til sammenholdet i klassen, hvis madpakken bruges som bestikkelse / belønning for at få venner eller bestemme i klassen. Den problematik synes jeg da at forældrene skal tage op indbyrdes og finde en løsning på. Men det andet. Det ernæringsmæssige... nej, det er forældrene der bestemmer det.