Børns madkasser i skolen.....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. juni 2019

Hck

Profilbillede for Hck
Tommelise skriver:

Jeg er helt enig med dig i, at det kan overdrives.

Men nu var det doughnuts, kyskager og chokoladekiks, TS nævnte. Og at flere børn i hendes søns klasse har slik og kager med flere gange om ugen.

Og hun bliver "overfaldet", fordi hun ikke synes, det hører hjemme i madpakken. Jeg synes heller ikke, det hører hjemme i en madpakke.

Ostehaps og smoothies er i en anden kategori - i hvert fald i min optik.

Synes ikke at ts bliver overfaldet, men nu nævner hun jo selv i et indlæg at ostehaps er noget værre noget og derfra kommer “snakken” nok ( sådan læser jeg i hvertfald hendes svar)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juni 2019

Strain

Tommelise skriver:

Jeg er helt enig med dig i, at det kan overdrives.

Men nu var det doughnuts, kyskager og chokoladekiks, TS nævnte. Og at flere børn i hendes søns klasse har slik og kager med flere gange om ugen.

Og hun bliver "overfaldet", fordi hun ikke synes, det hører hjemme i madpakken. Jeg synes heller ikke, det hører hjemme i en madpakke.

Ostehaps og smoothies er i en anden kategori - i hvert fald i min optik.

Du tror at rosiner, frugt stænger, frugt smoothies (øko eller ej), nødder, banan eller ostehaps er sundere end kyskager og doughnuts?

Sukker/fedt indhold pr. 100 g.

Rosiner; 78g

abrikos, tørret; 66,5 g

banan, moden; 19 g

Æble; 13,4 g

frugt smoothie; 10 g

nødder, hassel; 17 g sukker / 61 g fedt

frugt stang; 57 g sukker / 3,5 g fedt

ostehaps; 1 g sukker/ 23 g fedt

kyskager; 87 g

doughnut; 45 g sukker / 18 g fedt

chokolade kiks; 58 g sukker/ 26 g fedt

Haribo matador mix; 79 g sukker / 0,2 g fedt

Så sådan helt lav-praktisk, så er det lige meget om lille Ole har 4 kyskager og en chokolade kiks med, eller om han har en pakke rosiner, 2 bananer og et æble med. Sukker mæssigt. Faktisk ville han få mindre sukker med kys kagerne. 

Ernæring er så meget mere end ‘bare’ kost. Og usundt er ikke ‘bare’ usundt. Mange tror fejlagtigt f.eks at det er sundt at spise mandler og rosiner/ tørret frugt i stedet for slik. Men... ud over at tørret frugt giver en mere lind mave, så får man lige så meget sukker og fedt indenbords. Der er heller ingen ernæringsmæssig forskel på om der drikkes saftevand, frisk presset juice eller sodavand - lige meget sukker i det hele.

Det er os som forældre der skal bestemme hvad der er i den madpakke - ikke naboen. Ikke side-manden. Lige som jeg ikke blander mig i om naboen giver sine børn veganer kost eller lever mest af kød. 

Der hvor jeg sagtens kan følge debatten, er som en anden bruger skriver, i forhold til sammenholdet i klassen, hvis madpakken bruges som bestikkelse / belønning for at få venner eller bestemme i klassen. Den problematik synes jeg da at forældrene skal tage op indbyrdes og finde en løsning på. Men det andet. Det ernæringsmæssige... nej, det er forældrene der bestemmer det.

Anmeld Citér

4. juni 2019

Tommelise

Strain skriver:

Du tror at rosiner, frugt stænger, frugt smoothies (øko eller ej), nødder, banan eller ostehaps er sundere end kyskager og doughnuts?

Rosiner; 78g

abrikos, tørret; 66,5 g

banan, moden; 19 g

Æble; 13,4 g

frugt smoothie; 10 g

kyskager; 87 g

Så sådan helt lav-praktisk, så er det lige meget om lille Ole har 4 kyskager og en chokolade kiks med, eller om han har en pakke rosiner, 2 bananer og et æble med. Sukker mæssigt. Faktisk ville han få mindre sukker med kys kagerne. 

Ernæring er så meget mere end ‘bare’ kost. Og usundt er ikke ‘bare’ usundt. Mange tror fejlagtigt f.eks at det er sundt at spise mandler og rosiner/ tørret frugt i stedet for slik. Men... ud over at tørret frugt giver en mere lind mave, så får man lige så meget sukker og fedt indenbords. Der er heller ingen ernæringsmæssig forskel på om der drikkes saftevand, frisk presset juice eller sodavand - lige meget sukker i det hele.

Det er os som forældre der skal bestemme hvad der er i den madpakke - ikke naboen. Ikke side-manden. Lige som jeg ikke blander mig i om naboen giver sine børn veganer kost eller lever mest af kød. 

Der hvor jeg sagtens kan følge debatten, er som en anden bruger skriver, i forhold til sammenholdet i klassen, hvis madpakken bruges som bestikkelse / belønning for at få venner eller bestemme i klassen. Den problematik synes jeg da at forældrene skal tage op indbyrdes og finde en løsning på. Men det andet. Det ernæringsmæssige... nej, det er forældrene der bestemmer det.

Stop nu.

Du aner ikke, hvad jeg ved om ernæring. Jeg kan så fortælle dig, at det er noget, jeg går op i, fordi jeg har cøliaki.

Jeg ved udmærket godt, hvad der er i tørret frugt

Og netop fordi jeg har cøliaki, så er jeg meget trænet i at læse varedeklarationer. 

Det er noget, man er nødt til med en kronisk tarmsygdom.

Så du kan spare dine lange liste over, hvad der er i de enkelte varer.

Anmeld Citér

4. juni 2019

Tommelise

Strain skriver:

Rosiner; 78g

abrikos, tørret; 66,5 g

banan, moden; 19 g

Æble; 13,4 g

frugt smoothie; 10 g

kyskager; 87 g

Og så skal du også lige huske, at fedt ikke bare er fedt.

Det kommer ikke kun an på, hvor mange gram fedt der er i, men hvad det er for noget fedt. Det er jo ikke lige meget.

Og mandler er sundere end slik. Der er bl.a. magnesium, kalk og kostfibre i mandler. Det er der ikke meget af i slik.

Anmeld Citér

5. juni 2019

Strain

Tommelise skriver:

Og så skal du også lige huske, at fedt ikke bare er fedt.

Det kommer ikke kun an på, hvor mange gram fedt der er i, men hvad det er for noget fedt. Det er jo ikke lige meget.

Og mandler er sundere end slik. Der er bl.a. magnesium, kalk og kostfibre i mandler. Det er der ikke meget af i slik.

For voksne? Ja, så skal vi være OB’s på mættede og umættede fedtsyre. Men børn? Nej, slet ikke på samme måde.

Og det jeg prøvede at vise er, at den virtue signaling der er her i tråden om at nogle mad-pakker er den hellige gral indenfor kost til børn. Og det er jo ikke rigtigt. 

Hvis vi kun ser på mad-pakken i skolen (og ikke kommer nærmere ind på spørgsmålet om madpakken er  prædikativ i forhold til den kost barnet ellers indtager i løbet af dagen eller kosten der serveres i hjemmet uden for skoletid) så er det fuldstændigt ligegyldigt om Ole’s madpakke indeholder;

2 stk rugbrød med karry sild og leverpostej. 1 æble, 1 pære, 1 banan og en lille pakke rosiner.

eller

2 stk rugbrød med pålægschokolade, 1 chokoladekiks, 3 kys kager og 1 æble.

Og hvis der er sporstoffer af vitaminer og mineraler som skiller vandene, så kan madpakke nr 2 så indeholde 1 vitaminpille.

Begge madpakker er fine. Med fin energi, ca lige meget sukker og fedt (måske med lidt mere sukker i madpakke nr 1, da karry sild indeholder meget af det). 

Men pointen var, at der her i tråden er en ‘hellighed’ over madpakke nr 1, som om den er bedre. Når det rent  kost mæssigt for et barn ikke er rigtigt.

Anmeld Citér

5. juni 2019

kamikaze

Strain skriver:

Rosiner; 78g

abrikos, tørret; 66,5 g

banan, moden; 19 g

Æble; 13,4 g

frugt smoothie; 10 g

kyskager; 87 g

Det kan være at jeg misforstår dig, men nu er det jo ikke sådan at sukker og fedt er usundt som udgangspunkt -- vi skal bruge begge dele, ikke mindst aktive, voksende børn.

Så kan vi have vores ideer om hvorfor det ene valg skulle være bedre end det andet.

Anmeld Citér

5. juni 2019

Strain

kamikaze skriver:

Det kan være at jeg misforstår dig, men nu er det jo ikke sådan at sukker og fedt er usundt som udgangspunkt -- vi skal bruge begge dele, ikke mindst aktive, voksende børn.

Så kan vi have vores ideer om hvorfor det ene valg skulle være bedre end det andet.

Det var faktisk lige præcist det jeg ville frem til, og som jeg så nok desværre ikke fik skrevet rigtigt.

At det er et valg vi som forældre tager - ikke et ernærings mæssigt korrekt faktum- hvilken måde vores børn får den fornødne energi på. At det egentlig kan være lige meget om det er chokolade kiks eller rosiner.

Anmeld Citér

5. juni 2019

IenFart

Profilbillede for IenFart

Det var faktisk lige præcist det jeg ville frem til, og som jeg så nok desværre ikke fik skrevet rigtigt.

At det er et valg vi som forældre tager - ikke et ernærings mæssigt korrekt faktum- hvilken måde vores børn får den fornødne energi på. At det egentlig kan være lige meget om det er chokolade kiks eller rosiner.

Men det er jo ikke rigtigt. Ja, mht sukker er det måske hip som hap, men frugt indeholder typisk vitaminer, mineraler, fibre og andre ting som du med garanti ikke finder i kyskager, chokolade kiks og doughnuts. Så det er ikke lige meget.

Men som tidligere nævnt så må folk gøre som de gør. Man skal bare ikke bilde sig ind at det er uden betydning hvad man vælger. 

Anmeld Citér

5. juni 2019

Strain

IenFart skriver:

Men det er jo ikke rigtigt. Ja, mht sukker er det måske hip som hap, men frugt indeholder typisk vitaminer, mineraler, fibre og andre ting som du med garanti ikke finder i kyskager, chokolade kiks og doughnuts. Så det er ikke lige meget.

Men som tidligere nævnt så må folk gøre som de gør. Man skal bare ikke bilde sig ind at det er uden betydning hvad man vælger. 

Det er uden betydning hvad man vælger - en madpakke i skolen er jo under 1/4 del af barnets samlede kost på et døgn. Set på en måned, med weekend, er det under 1/6 del. 

Der er ikke særlige vitaminer i frugt, som ikke kan gives i vitamin pillen og vægt-mæssigt (overvægt) så er det igen fuldstændigt ligemeget hvor kalorierne kommer fra. Frugt eller slik, for mange kalorier over tid giver overvægt. Man kan tage voldsomt på ved at leve af mandler, tørret frugt og klidkiks og tabe sig og leve af Twinkies.

Anmeld Citér

5. juni 2019

IenFart

Profilbillede for IenFart
Strain skriver:

Det er uden betydning hvad man vælger - en madpakke i skolen er jo under 1/4 del af barnets samlede kost på et døgn. Set på en måned, med weekend, er det under 1/6 del. 

Der er ikke særlige vitaminer i frugt, som ikke kan gives i vitamin pillen og vægt-mæssigt (overvægt) så er det igen fuldstændigt ligemeget hvor kalorierne kommer fra. Frugt eller slik, for mange kalorier over tid giver overvægt. Man kan tage voldsomt på ved at leve af mandler, tørret frugt og klidkiks og tabe sig og leve af Twinkies.

Du lagde selv op til at snakke isoleret om madpakken i et tidligere indlæg, så det må være det vi snakker om. 

Derudover er jeg da enig. Vitaminer kan man få fra mange steder og alting i for store mængder kan lede til overvægt. Men det betyder stadig ikke at det er ligemeget hvad man vælger og jeg synes egentlig bare du snakker uden om.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.