Jeg synes du mangler lidt sans for virkeligheden.
Jeg tror simpelthen ikke at du har en så stor dreng der ALDRIG har slået. Du skriver som om din dreng er en engel og den anden dreng er djævlen "voldelig" (det synes jeg ikke er et ord man skal bruge om børnehavebørn.)
Jeg siger ikke at din dreng også har skyld i ALLE situationer, men man bliver næppe et direkte offer uden man har gjort noget for det. (og her kan det jo sagtens være "jeg gider ikke lege med dig fordi du slår") - Det kan også være modsat at din dreng søger ham og derfor også er mere udsat og måske også derfor din dreng nævner ham meget, hvis de søger hinanden kommer der jo også nemt konflikter.
Det kan sagtens være at der er tale om en dreng der har svært ved det sociale og det kan have mange årsager, men stol på at pædagogerne er over ham så meget så muligt og forsøger at løse det.
- Dette gøres i samarbejde med forældre, PPR, observationer af drengen socialt, sprogarbejde (hvis han har vanskeligheder ved det), familiehuse (hvis det er en resursesvag familie) mm.
Men kommer igen an på hvor stort problemet er
Da jeg skrev at min drengaldrig har slået nogen, så mente jeg i børnehaven (han har slået i vuggestuen da han var 1,5-2år, men vi har arbejdet med ham og lært ham ikke at slå). Og det har han ikke. Også ifølge pædagogerne. Så nej, jeg mangler ikke "lidt sans for virkeligheden". For os er det vigtigt at vores barn sætter ord på følelser frem for at slå. Det har vi længe arbejdet med.
Min dreng bliver måske offer fordi han giver alle en chance. Hvis et barn bliver holdt udenfor, så er det min søn der leger med det barn. Men føler han sig truet eller bliver bange, så siger han selvfølgelig nej til at lege (observationer fra pædagogerne). Det kan være at det er derfor at ham den voldelige dreng slår ham.
Drengen, der er tale om her, kommer fra en familie fra Mellemøsten (intet imod dem, vi er også fra et andet land). Drengen er meget intelligent, veltalende, charmerende, og kan være rigtig flink og virke velopdragen når det er til hans fordel. Desværre er han også meget manipulerende, og har sin lille marionetdukke som han overtaler til at mobbe de andre børn. Også slå hvis det er nødvendigt.
Problemet er efterhånden blevet så stort at jeg overvejer at flytte min dreng. Først vil jeg dog bede om en samtale med pædagogerne.