Hej med jer
Min dreng på 4 startede i ny stue i børnehaven i februar måned. Han er en rigtig "drenge dreng" og elsker at lege med biler, dinosaurer, osv. Han har aldrig slået nogen. Han har et par kammerater som han er glad for og som han leger godt med. Men...
Der er en 5-årig dreng på stuen, som han har nævnt ved flere lejligheder. Drengen slår, sparker og spytter på de andre. Han har slået min dreng flere gange. Han har taget min drengs legetøj og når min dreng ikke gør som han siger, så bliver han slået.
Her den anden dag bliver jeg mødt af en pædagog som fortæller mig at den voldelige dreng har slået min dreng (og at min søn ingen andel havde i det) og at de har håndteret situationen, talt med ham og hans forældre. Drengen har undskyldt over for min søn. Hun forklarer at de har taget hånd om det og at de holder øje med ham. Men jeg fik også en fornemmelse af at jeg ikke skulle spørge ind til detaljerne. Min søn fortalte mig at drengen havde slået ham 4 gange...
Dagen efter fortæller han mig at drengen havde knyttet næven og var på vej til at slå ham igen, men at en voksen havde set det og havde stoppet ham.
Nu sidder jeg tilbage med en mærkelig følelse. Skal jeg bore i det? Spørge mere ind til situationen?
Hvad gør pædagogerne/ledelsen egentligt når de har en voldelig dreng i børnehaven, som over en længere periode slår og sparker andre børn?. Jeg ved at de før har haft fat i forældrene ifm et andet barn han har slået.
Måske er der pædagoger herinde som kan svare mig på det? Er der konsekvenser for den opførsel hvis det ikke bliver bedre?
Jeg synes, du har helt ret til at være bekymret. Altså, det er jo dit barn, det går ud over, så ja, du borer bare. Spørg ind til hvad personalet gør, for at hjælpe drengen, der har problemer. Bliver der sat ekstra personale på, så det ikke kommer til at gå ud over de andre børn?
I den børnehave hvor mine børn går, skulle den ældste på stue med to drenge, som hun kendte fra vuggestuen. Dem var hun ikke ret glad for, for de var voldige og reagerede ikke normalt. Børnehaven ansatte en pædagog, som KUN tog sig af de to drenge, så de kunne lære at agere hensigtsmæssigt i forhold til de andre børn, og så hun kunne nå at styre dem udenom mange af konflikterne. I dag er de super skønne drenge, men det holdt hårdt - især i det første år.