Mor11 skriver:
Jeg forstår godt brugen hvis man synes emnet man opretter er følsomt, eller man gerne vil dele ud af råd der beror på en meget personlig oplevelse fx.
Men at man har en anden holdning end flertallet. Tjaa. Der tænker jeg nok, at enten skriver man og er klar over at man stikker ud og der kan komme DEBAT hvor man skal argumentere lidt frem og tilbage (som jeg ikke anser for personlig, når det handler om forskellige synspunkter - jeg kan fx sagtens debattere heftigt med en der af af komplet anden politisk overbevisning end mig, og stadig synes personen er dejlig - min kæreste fx - vi er i hver vores ende af politik ) eller også må man sige til sig selv at man ikke magter debatten der kommer, og så lade være at deltage
debatten eller diskussionen hvis jo opstå uanset om man er anonyme eller ej
Jeg har af og til uenigheder herinde med nogen, hvor jeg i andre emner er rygende enige med dem. Jeg kan i hvertfald ikke udpege nogen herinde som jeg partout ikke kan lide eller ALTID er uenig med. Slet ikke. Men jeg synes det er rart at "kende" folk når man debattere, netop fordi man har referencer til hinanden der gør at man bedre forstår hvilket udgangspunkt man taler fra.
Og af samme årsag synes jeg faktisk ikke det er en dårlig ting at kunne referere til tidligere debatter. Selvfølgelig når der er relevant kontekst - men jeg mindes nu heller aldrig at der er blevet hevet irrelevante emner ind.. men fx hvis en TS skriver at kæresten har råbt af hende under en diskussion og kaldt hende noget grimt. Hvis det bliver skrevet af en anonym, går man udfra at det er 1. Gang og svarene kan være noget ala "er han meget presset for tiden" "prøv at tage en snak og sæt tydelige grænser " osv. Men.. hvis man nu kendte TS, og vidste at den pågældende kæreste tidligere havde skubbet, råbt, været aggressiv osv - så ville rådene nok være mindre blide ift manden og man ville kunne rådgive meget mere passende og få sådan en TS væk fra et usundt forhold - måske - i stedet for at plædere for at have lidt ondt af manden og Grave i hans velbefindende og være pædagogisk.
Jeg synes i øvrigt ofte der bliver kaget lidt rundt i hvad "personlig angreb" betyder, og hvad forskellen er på dét og så uenighed der diskuteres. Jeg er med på at holdninger ER personlige og det kan føles meget personligt når man diskuterer, men det er vigtigt at huske på forskellen
hvis jeg siger "jeg synes du tager fejl" er det ikke det samme som "jeg synes du er dum" . Slet ikke.
Du kommer ind på et meget vigtigt og relevant spørgsmål der.. Hvad synes folk er "personlige angreb"..
Jeg har før i en tråd skrevet om mit barn og spurgt om råd hertil (altså anonymt).. Folk var super søde, skrev pænt og gav gode råd, også selvom de måske var uenige.. Kun en enkelt skrev grove ting, fordi hun syntes, at det var voldsomt grænseoverskridende.. Men andre skrev i en god tone..
INDTIL de fandt ud af, hvem jeg var og hvad mine tidligere debatter var.. Så fik de hevet mine tidligere debatter der intet havde med mit barn at gøre, og de begyndte pludselig at skrive ting som "du er dybt uansvarlig", "du er egoistisk", "du udsætter dit barn for omsorgssvigt", "du skulle aldrig være blevet mor".. Og det var på trods af, at mange andre i tråden havde skrevet, at de havde stået med samme spørgsmål omkring deres barn.. De selvsamme personer begyndte pludselig at skrive i en grov tone og hive mine almindelige problemer med min kæreste ind over den her tråd, og de støttede hinanden i, at de havde ret til at skrive sådan her (altså den der klike, jeg snakkede om tidligere).. Det er hvad jeg vil kalde personlige angreb og voksenmobning..
Jeg er stor tilhænger af konstruktiv kritik, som jeg kan lære af eller reflektere over.. Men når folk pludselig begynder at skrive sådan noget der, så er det bestemt ikke konstruktivt mere