Behovet for anonymitet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. marts 2019

Anonym

Mor11 skriver:

Jeg forstår godt brugen hvis man synes emnet man opretter er følsomt, eller man gerne vil dele ud af råd der beror på en meget personlig oplevelse fx.

Men at man har en anden holdning end flertallet. Tjaa. Der tænker jeg nok, at enten skriver man og er klar over at man stikker ud og der kan komme DEBAT hvor man skal argumentere lidt frem og tilbage (som jeg ikke anser for personlig, når det handler om forskellige synspunkter - jeg kan fx sagtens debattere heftigt med en der af af komplet anden politisk overbevisning end mig, og stadig synes personen er dejlig - min kæreste fx - vi er i hver vores ende af politik ) eller også må man sige til sig selv at man ikke magter debatten der kommer, og så lade være at deltage  debatten eller diskussionen hvis jo opstå uanset om man er anonyme eller ej  

Jeg har af og til uenigheder herinde med nogen, hvor jeg i andre emner er rygende enige med dem. Jeg kan i hvertfald ikke udpege nogen herinde som jeg partout ikke kan lide eller ALTID er uenig med. Slet ikke. Men jeg synes det er rart at "kende" folk når man debattere, netop fordi man har referencer til hinanden der gør at man bedre forstår hvilket udgangspunkt man taler fra. 

Og af samme årsag synes jeg faktisk ikke det er en dårlig ting at kunne referere til tidligere debatter. Selvfølgelig når der er relevant kontekst - men jeg mindes nu heller aldrig at der er blevet hevet irrelevante emner ind.. men fx hvis en TS skriver at kæresten har råbt af hende under en diskussion og kaldt hende noget grimt. Hvis det bliver skrevet af en anonym, går man udfra at det er 1. Gang og svarene kan være noget ala "er han meget presset for tiden" "prøv at tage en snak og sæt tydelige grænser " osv. Men.. hvis man nu kendte TS, og vidste at den pågældende kæreste tidligere havde skubbet, råbt, været aggressiv osv - så ville rådene nok være mindre blide ift manden og man ville kunne rådgive meget mere passende og få sådan en TS væk fra et usundt forhold - måske - i stedet for at plædere for at have lidt ondt af manden og Grave i hans velbefindende og være pædagogisk.

Jeg synes i øvrigt  ofte der bliver kaget lidt rundt i hvad "personlig angreb" betyder, og hvad forskellen er på dét og så uenighed der diskuteres. Jeg er med på at holdninger ER personlige og det kan føles meget personligt når man diskuterer, men det er vigtigt at huske på forskellen hvis jeg siger "jeg synes du tager fejl" er det ikke det samme som "jeg synes du er dum" . Slet ikke.  

Du kommer ind på et meget vigtigt og relevant spørgsmål der.. Hvad synes folk er "personlige angreb".. 

Jeg har før i en tråd skrevet om mit barn og spurgt om råd hertil (altså anonymt).. Folk var super søde, skrev pænt og gav gode råd, også selvom de måske var uenige.. Kun en enkelt skrev grove ting, fordi hun syntes, at det var voldsomt grænseoverskridende.. Men andre skrev i en god tone.. 

INDTIL de fandt ud af, hvem jeg var og hvad mine tidligere debatter var.. Så fik de hevet mine tidligere debatter der intet havde med mit barn at gøre, og de begyndte pludselig at skrive ting som "du er dybt uansvarlig", "du er egoistisk", "du udsætter dit barn for omsorgssvigt", "du skulle aldrig være blevet mor".. Og det var på trods af, at mange andre i tråden havde skrevet, at de havde stået med samme spørgsmål omkring deres barn.. De selvsamme personer begyndte pludselig at skrive i en grov tone og hive mine almindelige problemer med min kæreste ind over den her tråd, og de støttede hinanden i, at de havde ret til at skrive sådan her (altså den der klike, jeg snakkede om tidligere).. Det er hvad jeg vil kalde personlige angreb og voksenmobning.. 

Jeg er stor tilhænger af konstruktiv kritik, som jeg kan lære af eller reflektere over.. Men når folk pludselig begynder at skrive sådan noget der, så er det bestemt ikke konstruktivt mere 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. marts 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Men alle er jo som abracadabra skriver i sin tråd fra 2015 (som fik mig til at oprette denne) er jo i forvejen anonyme. Så udfra din teori så er der ingen der står ved deres meninger eller holdninger herinde med mindre man bruger sit rigtige navn så alle ved hvem man er. 

Jeg står fuldt og fast ved mine holdninger. Og jeg ytre dem også på facebook f.eks hvor alle kan se hvem jeg er. Men der oplever jeg ikke samme tendens som her med heads i senere debatter fra de samme personer. For der kan de bare blokeres så slipper man for dem fremover. Den mulighed er der ikke herinde derfor er anonym knappen et kæmpe plus. 

Ja vores brugere er anonyme ift den virkelige verden. Men ift denne debatside, er vi ikke anonyme. Det kan hjælpe til at forstå hinandens udgangspunkt  når man debaterer - jeg kender ingen herinde tror jeg. Men jeg ved at abracadabra er læge og kan formulerer sig skrapt men ikke mener det ondt, at line er lærer og har 4 børn hvor den ene ikke er her mere osv osv osv. De ting, kan man ikke have i baghovedet som grundlæggende forståelse af hinanden, hvis man altid skrev som anonym derfor, er vi ikke helt anonyme alligevel , selvom vi står bag brugernavne  

Anmeld Citér

27. marts 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Du kommer ind på et meget vigtigt og relevant spørgsmål der.. Hvad synes folk er "personlige angreb".. 

Jeg har før i en tråd skrevet om mit barn og spurgt om råd hertil (altså anonymt).. Folk var super søde, skrev pænt og gav gode råd, også selvom de måske var uenige.. Kun en enkelt skrev grove ting, fordi hun syntes, at det var voldsomt grænseoverskridende.. Men andre skrev i en god tone.. 

INDTIL de fandt ud af, hvem jeg var og hvad mine tidligere debatter var.. Så fik de hevet mine tidligere debatter der intet havde med mit barn at gøre, og de begyndte pludselig at skrive ting som "du er dybt uansvarlig", "du er egoistisk", "du udsætter dit barn for omsorgssvigt", "du skulle aldrig være blevet mor".. Og det var på trods af, at mange andre i tråden havde skrevet, at de havde stået med samme spørgsmål omkring deres barn.. De selvsamme personer begyndte pludselig at skrive i en grov tone og hive mine almindelige problemer med min kæreste ind over den her tråd, og de støttede hinanden i, at de havde ret til at skrive sådan her (altså den der klike, jeg snakkede om tidligere).. Det er hvad jeg vil kalde personlige angreb og voksenmobning.. 

Jeg er stor tilhænger af konstruktiv kritik, som jeg kan lære af eller reflektere over.. Men når folk pludselig begynder at skrive sådan noget der, så er det bestemt ikke konstruktivt mere 

Jeg kunne godt tænke mig at se den debat selvfølgelig skal folk ikke være personlige og kalde nogen for en dårlig mor osv osv, det er netop personlige angreb. men jeg har svært ved at vurdere om det der blev trukket ind, var relevant til konteksten, uden at kende debatten

Det kan man som følsom TS jo godt synes, fordi man er den der bliver ramt og får nogen ting at vide fra andre som ikke er rart . Men udefra kan det se noget anderledes ud end det man selv ser. Og det er svært! Det der med at se sin egen historie udefra! MEN, jeg har ingen anelse om, om det overhovedet var et issue i den debat du omtaler, når jeg ikke kender den  

Anmeld Citér

27. marts 2019

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

Ja vores brugere er anonyme ift den virkelige verden. Men ift denne debatside, er vi ikke anonyme. Det kan hjælpe til at forstå hinandens udgangspunkt  når man debaterer - jeg kender ingen herinde tror jeg. Men jeg ved at abracadabra er læge og kan formulerer sig skrapt men ikke mener det ondt, at line er lærer og har 4 børn hvor den ene ikke er her mere osv osv osv. De ting, kan man ikke have i baghovedet som grundlæggende forståelse af hinanden, hvis man altid skrev som anonym derfor, er vi ikke helt anonyme alligevel , selvom vi står bag brugernavne  

Men mit brugernavn er stadig ikke relevant i forhold til debatter. For igen igen igen som der er sagt mange gange. Opleves det ofte at de samme personer ee grove mod en når de finder ud af hvem man er (som den anden anonyme her i debatten fortæller om bla st andet) og jeg har oplevet det selv også hvor jeg lige havde haft en heftig debat med de her personer under mit gamle brugernavn. Kort efter havde jeg brug for hjælp til noget med mit barn hvor jeg var i tvivl om der skulle ringes til lægevagt. Der blev jeg angrebet af præcis de samme personer om at jeg burde kunne tænke selv og at det da var oplagt hvad jeg skulle gøre osv. Altså direkte personligt heads mod mig. Fordi jeg brugte mit brugernavn. 

Så jeg vil ikke sammenkobles mere med mit nye her for det er de samme hver gang og så længe man ikke kan blokerer helt for personer herinde så er anonymitet løsningen. 

Anmeld Citér

27. marts 2019

Anonym

Sprit25 skriver:

Men det er da fair nok at henvise til noget man tidligere har udtalt? 

Men sommetider bliver der ikke kun henvist, så bliver der lavet domme udfra tidligere indlæg. 

Jeg har læst flere gange at der ligesom bliver svaret negativt pga. et tidligere indlæg. 

Nu er det generelt og ikke kun til dig, men jeg synes ikke at koblingen mellem anonymitet og det ikke at stå ved sin holdning kan sammenlignes. 

Jeg er generelt et åbent menneske, god til at sige hvad jeg føler og tænker i øjeblikket eller i bestemte situationer, jeg kan sagtens stå ved det jeg siger i min omgangskreds, mit ydre netværk, min familie og mit job. Men på et site som dette synes jeg anonymitet er rart fordi jeg her kan være med i debatter UDEN at stemples for tidligere indlæg.

Anmeld Citér

27. marts 2019

Anonym

Jeg kunne godt tænke mig at se den debat selvfølgelig skal folk ikke være personlige og kalde nogen for en dårlig mor osv osv, det er netop personlige angreb. men jeg har svært ved at vurdere om det der blev trukket ind, var relevant til konteksten, uden at kende debatten

Det kan man som følsom TS jo godt synes, fordi man er den der bliver ramt og får nogen ting at vide fra andre som ikke er rart . Men udefra kan det se noget anderledes ud end det man selv ser. Og det er svært! Det der med at se sin egen historie udefra! MEN, jeg har ingen anelse om, om det overhovedet var et issue i den debat du omtaler, når jeg ikke kender den  

Jeg ved godt, at det er svært at forestille sig, når man ikke selv lægger mærke til det.. Jeg vil dog ikke hive debatten eller nogle af de andre debatter frem, da jeg for det første ikke mener, at det er relevant at læse tidligere debatter i den her debat, da folk så pludselig igen vil køre videre omkring de debatter samt hive andre debatter med ind i den her.. For det andet så vil jeg ikke udstille folk (som jeg ville gøre ved at henvise til den debat, hvor de er grove), og for det tredje så kan jeg ærlig talt ikke huske, hvad mine tidligere debatter hedder hehe.. 

Du må bare tro på mig, eller selv kigge lidt debatter igennem .. 

Jeg er helt med på, at man kan være følsom og have svært ved at se skoven for bare træer, når man er TS og folk er uenige med en.. Har selv oplevet at have gennemlæst nogle af mine tråde dagen efter for så at opdage, at nogle af svarene ikke var så slemme som først læst.. Men jeg har desværre oplevet rigtig ofte, at jeg sad med et følsomt emne for mig, hvor jeg ikke vidste mine levende råd og havde det af h til, og så angriber folk mig ved at skrive sådanne ting, som jeg har nævnt...Også selvom de måske overhovedet intet havde med mit barn at gøre, men mere lidt småproblemer med jalousi og min kæreste.. Og alligevel skrev folk sådanne ting.. Eller skrev, at jeg var en dårlig kæreste, og de kunne godt forstå, hvis han gik fra mig.. Og så har jeg efterfølgende snakket med min kæreste om det og spurgt ind til, om de havde ret, hvilket han sagde, at det havde de bestemt ikke, og jeg skulle holde mig fra den her side, for folk var godt nok personlige herinde (har også læst andre debatter op for ham, hvor han mener det samme).. Så er jo ikke kun os som TS, der mener det 

Anmeld Citér

27. marts 2019

ChesireKitty

Jeg vil bare sige at jeg på et tidspunkt blev SUPER glad for at abracadabra hev en tidligere tråd frem, i en af mine debatter.

Jeg var nemlig blevet uplanlagt gravid og var meget i tvivl. Med de ting jeg selv havde nævnt i den tråd jeg oprettede, ville der ikke være noget der talte for at jeg ikke skulle gennemføre den graviditet. Men jeg havde ikke skrevet at min dengang 6 måneder gamle søn var ekstremt præmatur og havde nogle ret store problemer som krævede meget af mig og at jeg i forvejen havde meget svært ved at overskue det hele.

Så fordi abracadabra gik tilbage og læste mine tidligere debatter, rådgav hun mig - hårdt og kontant, men fuldstændig rigtigt - til at få en abort. Og det fik jeg. Og det er jeg ikke ked af, for selv nu, 1,5 år senere, er jeg stadig presset med de 2 børn jeg har.

Jeg har set mange tråde, hvor TS eller andre skriver at nogen er grove eller hårde, hvor jeg virkelig leder efter det, men ikke kan se der de beskriver. Jeg ser velmente råd og bekymring.

Ja, nogle gange kan folk godt være lidt "hårde i tonen", og kunne godt have formuleret sig pænere, men jeg synes ikke at det er så slemt som folk ofte gør det til. Men nu kommer jeg også fra en familie hvor bølgerne går højt når nogen er uenige og der bliver slået i bordet, klasket med hænderne og brugt generaliserende og mindre høflige fraser, men vi er stadig alle sammen gode venner når debatten er forbi.

Anmeld Citér

27. marts 2019

Sprit25

ChesireKitty skriver:

Jeg vil bare sige at jeg på et tidspunkt blev SUPER glad for at abracadabra hev en tidligere tråd frem, i en af mine debatter.

Jeg var nemlig blevet uplanlagt gravid og var meget i tvivl. Med de ting jeg selv havde nævnt i den tråd jeg oprettede, ville der ikke være noget der talte for at jeg ikke skulle gennemføre den graviditet. Men jeg havde ikke skrevet at min dengang 6 måneder gamle søn var ekstremt præmatur og havde nogle ret store problemer som krævede meget af mig og at jeg i forvejen havde meget svært ved at overskue det hele.

Så fordi abracadabra gik tilbage og læste mine tidligere debatter, rådgav hun mig - hårdt og kontant, men fuldstændig rigtigt - til at få en abort. Og det fik jeg. Og det er jeg ikke ked af, for selv nu, 1,5 år senere, er jeg stadig presset med de 2 børn jeg har.

Jeg har set mange tråde, hvor TS eller andre skriver at nogen er grove eller hårde, hvor jeg virkelig leder efter det, men ikke kan se der de beskriver. Jeg ser velmente råd og bekymring.

Ja, nogle gange kan folk godt være lidt "hårde i tonen", og kunne godt have formuleret sig pænere, men jeg synes ikke at det er så slemt som folk ofte gør det til. Men nu kommer jeg også fra en familie hvor bølgerne går højt når nogen er uenige og der bliver slået i bordet, klasket med hænderne og brugt generaliserende og mindre høflige fraser, men vi er stadig alle sammen gode venner når debatten er forbi.

Det er sgu også svært  

Endten må man ikke hive ting frem eller så bliver nogle sure over at man rådgiver udfra et øjebliksbilled

Noget andet: kunne man ikke lave sådan at der var numre på anonym? Synes tit jeg diskutere med syv forskellige

Anmeld Citér

27. marts 2019

Anonym trådstarter

Sprit25 skriver:

Det er sgu også svært  

Endten må man ikke hive ting frem eller så bliver nogle sure over at man rådgiver udfra et øjebliksbilled

Noget andet: kunne man ikke lave sådan at der var numre på anonym? Synes tit jeg diskutere med syv forskellige

Den er jeg til gengæld helt enig i. At der blev sat numre på anonyme så man ikke blander dem sammen. Det har jeg selv tænkt på mange gange. 

Anmeld Citér

27. marts 2019

IenFart

Profilbillede for IenFart

Det er sgu også svært  

Det er nemlig det. Jeg synes relativt ofte det sker at en anonym TS skriver et oplæg og beder om råd. Folk svarer så ud fra bedste evne og til tider slet ikke er enige med TS. Som tråden skrider frem kommer der jo så flere detaljer på fra TS som ingen havde nogen mulighed for at vide da de svarede på det oprindelige indlæg.

De debatter har det til tider med at udviklke sig uheldig, og der er det netop en fordel hvis folk "kender" TS og kan svare mere nuanceret.

Bortset fra det så kan jeg nu godt forstå behovet for anonym-knappen. Jeg kan dog til tider undre mig gevaldigt over nogle af de emner hvor den bliver brugt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.