Behovet for anonymitet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. marts 2019

Sprit25

Anonym skriver:

Men mit brugernavn er stadig ikke relevant i forhold til debatter. For igen igen igen som der er sagt mange gange. Opleves det ofte at de samme personer ee grove mod en når de finder ud af hvem man er (som den anden anonyme her i debatten fortæller om bla st andet) og jeg har oplevet det selv også hvor jeg lige havde haft en heftig debat med de her personer under mit gamle brugernavn. Kort efter havde jeg brug for hjælp til noget med mit barn hvor jeg var i tvivl om der skulle ringes til lægevagt. Der blev jeg angrebet af præcis de samme personer om at jeg burde kunne tænke selv og at det da var oplagt hvad jeg skulle gøre osv. Altså direkte personligt heads mod mig. Fordi jeg brugte mit brugernavn. 

Så jeg vil ikke sammenkobles mere med mit nye her for det er de samme hver gang og så længe man ikke kan blokerer helt for personer herinde så er anonymitet løsningen. 

Men er du sikker på det var fordi det var dig? 

Tænker en anonym kunne også have fået en: tænk dog selv besked. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. marts 2019

MEF

Jeg har brugt anonym få gange. Den eneste gang jeg lige kan huske, var i en debat hvor jeg gerne ville gi opbakning til TS. Tonen havde været lidt grim og ALLE var åbenbart uenig med TS. Jeg havde noget ala samme oplevelse og ville gerne vise hende at hun ikke var alene, men jeg var bestemt ikke interesseret i at blive udsat for samme angreb som hende. Jeg følte mig på en eller anden måde mere beskyttet når jeg var anonym. Det er måske ikke logisk, men det var min tanke

Anmeld Citér

27. marts 2019

Anonym trådstarter

Sprit25 skriver:

Men er du sikker på det var fordi det var dig? 

Tænker en anonym kunne også have fået en: tænk dog selv besked. 

Sikker på det var mig? Hvordan skulle jeg væren tvivl! Jeg havde oprettet debatten for hjælp og den eneste der kunne citeres. 

Siger jo netop jeg brugte mit brugernavn dengang 

Anmeld Citér

27. marts 2019

God-mor

Jeg vælger så lige at oprette en ny tråd med samme emne fordi man netop ikke kan svare anonymt i den anden. 

Jeg svarer stortest altid anonymt og ofte springer jeg over hvis muligheden ikke er der. 

Det gør jeg fordi jeg synes der er en tendens til at gå efter manden i stedet for efter bolden. 

Så jeg holder mig altid anonymt så vidt muligt så jeg ikke kodes sammen med mit brugernavn. For jeg vil ikke risikerer at mine meninger og holdninger (jeg er ofte meget modsat end stort set alle herinde) skal være skyld i at jeg ikke får hjælp hvis jeg en dag søger råd og vejledning. 

Hvis muligheden blev fjernet ville jeg forlade forummet.  

Jeg mener at anonymiteten bliver misbrugt en anelse herinde. 

Jeg bliver skrup forvirret, når der i den samme tråd er flere forskellige som debattere anonymt, og kan ikke finde hoved og hale i hvem der er hvem, og hvem der mener hvad af de anonyme. Så opgiver jeg altså. 

Forstår godt at man opretter en tråd anonymt, hvis det er følsomme emner som man ikke ønsker kædes sammen med ens profilnavn, men syntes man skal bruge anonym knappen med omhu. Jeg har selv oprettet et par anonyme indlæg herinde i tidens løb på baggrund af ovenstående, men jeg har aldrig besvaret en tråd anonymt. Det erindre jeg ikke i hvert tilfælde. 

(Rettelse: Jeg er engang kommet til at svare på en tråd anonymt ved en fejl for derefter at ophæve anonymiteten igen, hvilket faktisk ikke er så længe siden). 

Anmeld Citér

28. marts 2019

lineog4

Jeg er som sådan ligeglad med om folk skriver søn anonym eller ej (er vel alle anonyme i en eller anden forstand). Det kan være forvirrende i en debat tråd når der er mange anonyme og de svarer i øst og vest, det kan gøre, at jeg opgiver at svare eller deltage i tråden.

Men der er lidt sjovt for mig at læse, hvor mange der tror, st brugere på en anonym debatside fylder i andres liv. Efter jeg læste denne tråd, har jeg tænkt over, hvor lange brugernavne kan jeg huske, hvor jeg også kan huske en lille del af deres historie og jeg må med skal erkende at det er under 5, som jeg kan huske med det samme. Jeg kan huske abracadabra og det jeg kan huske er hun er læge og vist nok har 2 piger. Jeg kan huske grønt har mistet sin søn og fået en datter, jeg kan huske en bruger der ikke er her mere (modesty) og jeg kan huske der er en bruger, der fik en datter med ganespalte og jeg ved jeg vil kunne genkende navnet. Nå ja og så mormedmere fordi jeg har mødt hende i anden sammenhæng og Carina, hun har et rengøringsfirma, og politisk er vi ikke helt enige  det er det.... 

Kan også genkende andre brugernavne, men jeg kan ikke lige huske deres historie. Tilgengæld kan jeg huske historier (syn es selv det er en relationskompetence) og vil kunne genkende noget i en historie og måske derfor spørge til noget tidligere - men skriver den samme person om noget helt andet, har jeg ingen idé om, at det er den samme bruger. 

Nå men fair, at man vil bruge anonymknappen, det var bare strøtanker om, hvor meget jeg i hvert fald kan huske - og det var ikke meget.

Anmeld Citér

28. marts 2019

grinny

lineog4 skriver:

Jeg er som sådan ligeglad med om folk skriver søn anonym eller ej (er vel alle anonyme i en eller anden forstand). Det kan være forvirrende i en debat tråd når der er mange anonyme og de svarer i øst og vest, det kan gøre, at jeg opgiver at svare eller deltage i tråden.

Men der er lidt sjovt for mig at læse, hvor mange der tror, st brugere på en anonym debatside fylder i andres liv. Efter jeg læste denne tråd, har jeg tænkt over, hvor lange brugernavne kan jeg huske, hvor jeg også kan huske en lille del af deres historie og jeg må med skal erkende at det er under 5, som jeg kan huske med det samme. Jeg kan huske abracadabra og det jeg kan huske er hun er læge og vist nok har 2 piger. Jeg kan huske grønt har mistet sin søn og fået en datter, jeg kan huske en bruger der ikke er her mere (modesty) og jeg kan huske der er en bruger, der fik en datter med ganespalte og jeg ved jeg vil kunne genkende navnet. Nå ja og så mormedmere fordi jeg har mødt hende i anden sammenhæng og Carina, hun har et rengøringsfirma, og politisk er vi ikke helt enige  det er det.... 

Kan også genkende andre brugernavne, men jeg kan ikke lige huske deres historie. Tilgengæld kan jeg huske historier (syn es selv det er en relationskompetence) og vil kunne genkende noget i en historie og måske derfor spørge til noget tidligere - men skriver den samme person om noget helt andet, har jeg ingen idé om, at det er den samme bruger. 

Nå men fair, at man vil bruge anonymknappen, det var bare strøtanker om, hvor meget jeg i hvert fald kan huske - og det var ikke meget.

Du har så ret lige her.

Jeg kan også kun huske personer på nogle historier og ikke på deres debatter.

Jeg vil altid kunne huske dig for at hjælpe mig meget da jeg stod og var helt tom indeni.

Men jeg kan virkelig ikke huske hvad du skriver i andre tråde 

Anmeld Citér

29. marts 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
lineog4 skriver:

Sådan har jeg det også. En håndfuld kan jeg nok komme op på. Der er ikke nogen af dem, jeg altid eller aldrig er enig med, og jeg kan være rygende uenig med nogen i én tråd og rørende enig med dem i en anden. Derfor har jeg også så svært ved at genkende billedet af, at der skulle være 5-6 herinde, som altid rotter sig sammen. Jeg ved ikke, hvem de 5-6 er, og trods dét, at jeg meget sjældent er anonym, er jeg aldrig blevet udsat for personlige angreb af en flok. 

Anmeld Citér

29. marts 2019

Anonym

lineog4 skriver:

Men i bund og grund handler det jo ikke om hvem eller hvad du kan huske. 

Hvis det eksempelvis har været en debat om et bestemt emne, som du har deltaget i, er det jo klart at du kan huske indlægget i nogle dage. Muligvis også brugernavnet der oprettede debatten. 

Hvis samme navn opretter en ny debat kort efter, går du måske ind og kigger på vedkommendes profil og relaterer til gamle emner. Dette har jeg oplevet før og jeg synes det er drøn irriterende, eftersom jeg ikke ønsker at blive stemplet på baggrund af hvad jeg har skrevet i tidligere tråde/debatter. 

Vi er ekstremt hurtige til at dømme folk, ikke kun her, men også i den virkelig verden. Kommer der en ny ind på jobbet, tager det vel et sted mellem 10-15 sekunder og vi har allerede “dømt” vedkommende. Det er absurd hurtigt og ikke unormalt, det ved jeg. 

Men nogle gange er vi ikke “åbne” nok, som i andre lande fx. 

Anmeld Citér

29. marts 2019

Anonym

Anonym skriver:

Hvis det eksempelvis har været en debat om et bestemt emne, som du har deltaget i, er det jo klart at du kan huske indlægget i nogle dage. Muligvis også brugernavnet der oprettede debatten. 

Hvis samme navn opretter en ny debat kort efter, går du måske ind og kigger på vedkommendes profil og relaterer til gamle emner. Dette har jeg oplevet før og jeg synes det er drøn irriterende, eftersom jeg ikke ønsker at blive stemplet på baggrund af hvad jeg har skrevet i tidligere tråde/debatter. 

Vi er ekstremt hurtige til at dømme folk, ikke kun her, men også i den virkelig verden. Kommer der en ny ind på jobbet, tager det vel et sted mellem 10-15 sekunder og vi har allerede “dømt” vedkommende. Det er absurd hurtigt og ikke unormalt, det ved jeg. 

Lige præcis.. Det handler ikke om, hvem folk kan huske nu.. Det handler, som du siger, om, at man skriver noget i den ene debat, og når man så opretter et nyt emne, så hiver folk tidligere debatter frem.. 

Bare for at bryde min anonymitet nu, så kan jeg komme med et eksempel, så folk bedre forstår det.. Jeg har før skrevet om min kærestes veninde, som jeg havde/har rigtig store problemer med.. Det har jeg skrevet nogle debatter om, da det under graviditeten påvirkede mig enormt meget, og jeg gik helt ned med flaget over hendes adfærd (har så nu fundet ud af, at det var noget begyndende efterfødselsreaktion, der også gjorde, at jeg blev så påvirket)..

Da jeg så spørger folk senere, om mit barn kan holde til en nytårsaften med en flok personer efter en heftig jul, der begynder folk at hive mine tidligere debatter om kærestens venner med ind i det her spørgsmål.. Altså ja det var de samme personer, der ville være til festen, men det havde overhovedet ikke noget med dem at gøre, hvilket jeg også flere gange skrev i tråden.. Alligevel blev folk med at skrive om de her tidligere debatter, stemple mig ud fra dem og pludselig skrive, at jeg var uegnet som mor, når jeg ville udsætte mit barn for alt det her drama, og jeg var en dårlig kæreste, fordi jeg ikke stolede på min kæreste osv.. Så et uskyldigt spørgsmål omkring børn og hvad de kan holde til, blev pludselig til personlige angreb og begyndte at handle om noget helt andet, end jeg faktisk spurgte om, selvom jeg flere gange prøvede at få folk tilbage på sporet.. Og det endte med, at jeg måtte få hjælp fra en moderator, og tråden vist nok blev lukket/låst, fordi folk blev så ubehagelige 

Anmeld Citér

29. marts 2019

lineog4

Skal jeg være ærlig - nej jeg kan ikke huske brugernavnet på den der skriver. - jeg kan genkende din historie (ikke den med nytår men den med veninden), men jeg har ingen ide om, hvad dit brugernavn er. Så skrev du fx om at købe hus i nærheden af marker, så ville jeg ikke ane, at det var den samme person, og jeg ville ikke tjekke op på, hvad du tidligere havde skrevet.

Så jo det handler om, hvad man kan huske - jeg personligt husker ikke brugernavne, jeg tjekker ikke brugernavne og ser ingen mening i at forbinde to forskellige historier - og ville heller ikke, for det her er sådan en lille Brain break som fx at lægge en kabale, og når jeg om lidt logger ud, så har jeg glemt, hvad jeg læste indtil næste gang jeg åbner. Så er der selvfølgelig nogle gange historier som lagrer sig, hvis en har skrevet om at miste deres barn, sygt barn, syg mand du ved i den dur. De andre historier hænger ikke ved, før jeg igen bliver mindet om dem.

Hov og du var så en anden anonym - her viser det virkelig hvor forvirrende anonymitet kan være, for jeg glemmer at anonym ikke er den samme person. Så nej jeg husker ikke din historie, for jeg aner ikke hvem du er, men jeg husker en anden anonyms historie.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.