Mor og meget mere skriver:
Præcis! Det gør helt ondt i mit feministiske hjerte at læse, at kvinder i DK i almindelighed opfattes som så afhængige af mandens høje indtjening, at ligestilling på barselsområdet forekommer at være en umulighed.
Selvfølgelig er der familier, hvor det ser sådan ud. Men det bliver da netop et incitament til at tage ligestillingsdebatten op på alle områder og kæmpe for såvel ligeløn som (næsten) lige barselsforhold.
Vore formødre, der kæmpede de store slag for kvinderettigheder, ville græde snot og dunke hovedet ind i væggen, hvis de så, at et argument imod barsel til mænd i 2019 lyder, at familierne er afhængige af mandens indtægt, eftersom han tjener mest. Tilmed i en tid, hvor vi har bedre muligheder end nogensinde før for at planlægge, hvornår vi får børn.
(Ja, jeg har som studerende og mor været primært forsørget af min mand. Ja, jeg har oplevet, at præventionen svigtede, så jeg “pludselig” var gravid med nr. tre. Men skal det virkelig være “hvad nu hvis’erne”, vi sætter som forhindringer for at opnå ligestilling?)
Jeg bliver faktisk lidt provokeret, for at være realistisk er åbenbart det samme som, at man tror man er afhængig.
Jeg er ikke afhængig men faktum er min mand tjener omkring de 20.000 mere end mig om måneden og det til trods for jeg har cirka 9 års mere uddannelse i min rygsæk. Vi har ikke sat os med et hus og høje udgifter, så som livet er for os kunne vi godt klare hans indkomst røg. Men en masse andre har ikke gjort det samme...
Ja det giver incitament til at tage ligestillingsdebatten, det giver såmænd også incitament til at tage en debat om huspriser, lejen på almenboliger og så videre. Men faktum er, at indtil kampen er kæmpet så er der familier som ikke vil have råd og det er hverken fordi de er mindre feministiske, mindre selvstændige mm.
Så nej at være realist er ikke det samme som at være anti-feminist. At overveje, hvad det gør ved de familier, hvor mor er SOSU og får ingeniør i privatejet firma er ikke det samme som ar fornægte rødstrømperne. At vide at der er flest kvinder i det offentlige, hvor barselsaftalerne er gode og flest mænd i det private, hvor barselsaftalerne er knapt så gode, handler jo alene om at se på statistikkerne. Derfor fantastisk med øremærket barsel, men naivt at tro at det ikke i en periode vil betyde, at der sendes flere børn i institution 2 med tidligere end nu.