Det at være rugemor....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. januar 2019

Lykkeligmoraltid

Profilbillede for Lykkeligmoraltid

Lige præcis denne sag gør at jeg synes det skal være lovligt i Danmark så det kan gå under ordentlige og juridiske forhold stakkels det par det må gøre så ondt på dem... 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2019

Abracadabra

Lykkeligmoraltid skriver:

Lige præcis denne sag gør at jeg synes det skal være lovligt i Danmark så det kan gå under ordentlige og juridiske forhold stakkels det par det må gøre så ondt på dem... 

Lige præcis denne sag får mig til at fastholde min store modstand mod, at rugemoderskab skal lovliggøres. Jeg mener, at det er uetisk at leje andre mennesker - og der er alt for mange faldgrupper til, at der kan laves god lovgivning på området. 

Anmeld Citér

7. januar 2019

Lykkeligmoraltid

Profilbillede for Lykkeligmoraltid
Abracadabra skriver:

Lige præcis denne sag får mig til at fastholde min store modstand mod, at rugemoderskab skal lovliggøres. Jeg mener, at det er uetisk at leje andre mennesker - og der er alt for mange faldgrupper til, at der kan laves god lovgivning på området. 

Men der så mange der går ug og gør det selv så jeg forstår ikke hvorfor man ikke sørge for sådan noget kan ske under gode og lovlige forhold.

Anmeld Citér

7. januar 2019

Tommelise

Men der så mange der går ug og gør det selv så jeg forstår ikke hvorfor man ikke sørge for sådan noget kan ske under gode og lovlige forhold.

Hvordan vil du lige sikre det?

Og hvem skal betale?

Anmeld Citér

7. januar 2019

Abracadabra

Hvad hvis rugemoderen får en hjerneblødning eller uoprettelige skader på underlivet under fødslen? Eller hvad hvis barnet bliver skadet? Eller har kromosomfejl? Hvem skal betale barsel til rugemoderen? Hvordan skal rugemoderen økonomisk kompenseres? Og hvad hvis forældrene fortryder i uge 20? Eller går fallit? 

Vi taler om at leje et andet menneskes krop i knapt 1 år til et forløb, som på ingen måde er ufarligt eller ukompliceret. 

Anmeld Citér

7. januar 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Er der så mange? Jeg tænker ikke, det sker særligt ofte med danske par involveret. Globalt set er der sikkert masser, men dér kommer sociale forhold og fattigdomsaspektet ind i billedet. Og det er virkelig et etisk skråplan, hvis fattige kvinder ser sig nødsaget til at lægge krop til rige menneskers barnedrømme for at sikre deres egne børns overlevelse.

Anmeld Citér

7. januar 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Loa skriver:

Jeg ved det ikke. Siger ikke jeg er ekspert eller har den gyldne løsning, men jeg må vel for filan da have lov at syntes at det er røvhamrende unfair at der ingen konsekvenser er og at hun kan få lov at beholde fremmedes børn!!!

Der ER jo konsekvenser. Hun sigtes for groft bedrageri. Men du ønsker konsekvenser, der rammer børnene, bl.a. at de tvinges i en 7/7-ordning med for dem helt fremmede mennesker eller at de fjernes, og det er jeg lodret uenig i. Det er i hvert fald ikke i børnenes tarv - og det må jeg vel tilsvarende have lov at synes. 

Anmeld Citér

7. januar 2019

Loa

Mor og meget mere skriver:

Der ER jo konsekvenser. Hun sigtes for groft bedrageri. Men du ønsker konsekvenser, der rammer børnene, bl.a. at de tvinges i en 7/7-ordning med for dem helt fremmede mennesker eller at de fjernes, og det er jeg lodret uenig i. Det er i hvert fald ikke i børnenes tarv - og det må jeg vel tilsvarende have lov at synes. 

Ja jeg synes faktisk at hun slipper for let i og med hun “får” børn som ikke biologisk er hendes og som er “lavet” på et falsk grundlag. 

Og uanset om børnene har været hos hende i starten, så tror jeg bestemt godt på at de kan blive hele og lykkelige individer selvom de kom til nogle andre forældre. 

Synes bestemt ikke hun lyder egnet til at være mor.

Anmeld Citér

8. januar 2019

NosaNosa

Rugemødre er forkert i mine øjne. Hvis ikke man kan få børn gennem de fantastiske behandlingsmuligheder der findes i dag - bør man så ikke indse at man er en af de uheldige der ikke kan få børn? Måske skulle man adoptere i stedet.

I den konkrete sag, er min holdning at rugemoren ikke er en dårlig mor for børnene, bare fordi hun har svindlet sig til dem. Forældreskab handler ikke om biologi. 

Jeg er sikker på at sådan en sag er hjernevridende for en dommer. Men dommeren må tænke på hvad der er bedst for børnene, og det er vel herudfra dommen er sat?

Jeg kom til at undre mig over; hvad er rugemorens perspektiv? Ville hun blot tjene penge? Det tvivler jeg på - for så havde hun ikke beholdt tvillingerne. Kunne manden ikke gøre hende gravid med barn nr 4? Var hendes intention udelukkende at skade andre? Hvornår besluttede hun sig for at beholde børnene? 

Jeg tror, at jeg synes at børnene er rugemorens. Hun har båret dem under sit hjerte og givet dem livet. At hun så er tilkommet ægget og sædcellerne på en uetisk måde... Det er en anden sag. 

Anmeld Citér

8. januar 2019

FruTMA

Vidste I, at du udveksler celler med dit barn, når du er gravid?

Det betyder, at en lille smule af dig, altid vil være en del af det barn du har båret og sat i verden. Og du vil altid have en lille del af dit barn i dig. 

https://www.sciencenews.org/blog/growth-curve/children’s-cells-live-mothers

https://www.nytimes.com/2015/09/15/science/a-pregnancy-souvenir-cells-that-are-not-your-own.html

microchimerism...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.