Du skrev som om det var forkert at børn græder ved indkøring og det er nu det mest almindelige. Jeg udtaler mig ikke på ALLES bekostning, men fortæller hvad der er mest almindeligt.
og jeg håber virkelig ikke at du har brugt 60 min på at afleverer, med farvel on/off (en aflevering er der hvor man gør an til at gå) for det må godt nok være forvirrende for barnet. - Det er fint man er der sammen med barnet, men en aflevering er klart det bedste (efter alle anbefalinger), når det er farvel, kan du have en god dag. og så går man.
Jeg har i øvrigt aldrig hørt om "tidlig indsats ved institutionsstart" - Tidlig indsats plejer man at bruge omkring børn med speciellebehov - Så det vil jeg meget gerne se en kilde på
"Du skrev som om det var forkert at børn græder ved indkøring og det er nu det mest almindelige. Jeg udtaler mig ikke på ALLES bekostning, men fortæller hvad der er mest almindeligt."
Svar; Ja, det er mest almindeligt.....
ofte fordi folk måske tror, det skal være sådan og vigtigst (det er i hvertfald det jeg selv er stødt mest på - at sådan var det og det kunne man aldrig undgå
+ Forældre og institution har ikke tid til at bruge tid på indkøringen. Hvilket ofte giver grædende børn, der ikke nå at "reflektere" over situtationen i deres tempo.
Men for mig og vores barn var det alt afgørende, at barnet ikke fik flere nederlag grundet alvorlig sygdom og mange smerter. Derfor satte jeg mig ned og læse op og spurgte omkring mig. Heldigvis fandt jeg en dagplejemor, som var helt enig og som havde det som krav, at der var langsom indkøring med STOR forældre inddragelse.
"og jeg håber virkelig ikke at du har brugt 60 min på at afleverer, med farvel on/off (en aflevering er der hvor man gør an til at gå) for det må godt nok være forvirrende for barnet. - Det er fint man er der sammen med barnet, men en aflevering er klart det bedste (efter alle anbefalinger), når det er farvel, kan du have en god dag. og så går man."
Svar; Ved gud nej!! Og det kunne jeg aldrig finde på! Jeg siger kun farvel, når jeg mener det. Min ambition var, at barnet skulle se, at jeg kunne lide stedet.
Jeg brugte 60 minutter (og far i øvrigt også), fordi vi legede med, drak kaffe, talte med dagplejemor og de andre børn (Præcis som var vi på besøg hos vores egen familie). Langsomt gjorde dagplejemor flere og flere ting med os i rummet ved siden af osv. Det tog et par måneder.
Svar til flere der vil vide mere om "indkøring uden gråd"
(Sætter i citationstegn da jo selvsagt ikke altid kan ungås 100%):
Odense kommune (mener jeg)har kørt et projekt, hvor man lavede en før indsats ved vuggestuebørn. Hvor børnene i perioden (3 måneder mener jeg), kom i vuggestuen nogle timer om ugen med deres forældre og var i legestue (Hvor forældrene bare var sammen med deres børn og legede). Overgang til at være alene i vuggestuen var en kæmpe succes.
Det gør de også nu i vores børnehave (meget sparsomt - men dog lidt. Her kommer de to primære pædagoer ud ca 45 min og besøger barnet inden start, også viser barnet sit værelse og forældre taler lidt med pædagoerne og giver kaffe og viser barnet, at de her mennesker kommer ind i vores hjem. Dem stoler vi på).
Og jeg ved at flere i KBH er begyndt at gøre det.
Derudover er lavet et projekt om det "tidlig indsats ved institutionstart". Jeg skal se, om jeg kan finde det. det ligger muligvis kun på mit universitetssøgebase. Men jeg tjekker det lige.