Kontakte dagplejemor i hendes ferie?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. august 2018

Loa

lineog4 skriver:

Det handler ikke om at hade. Jeg er meget glad for mit job, men jeg nyder også at koble helt væk fra det. 

Alle hverdage er andre menneskers børn næsten mere betydningsfulde end mine egne, alle hverdage er jeg i en omsorgs relation, en læringsrelation, en menneskelig relation med andre menneskers børn og jeg kærer for dem. Nogle gange er jeg så brugt når jeg kommer hjem, så relationen til mine egne børn reduceres til store kram i sofaen, og derfor en mine ferier og min afspadsering hellige. 

Og jo tro mig, det er ikke engangsforeteelser, at forældre kontakter i ferier og weekends også om mindre ting som sagtens kunne vente. Efter reformen trådte i kraft i 2014, har forældre ikke længere mine private mail og nummer, og jeg kan derfor gå til og fra som det passer, da alt sker via arbejdsmail og når jeg trækker stikket til min 4 ugers sommerferie, så tjekker jeg ikke min arbejdsmail en eneste gang før ferien er slut - det er meget bevidst, og ikke fordi jeg er ufleksibel, men fordi jeg netop skal lade op til at være fleksibel i min hverdag.

Jeg kan selvfølgelig godt forstå man ikke vil kontaktes i tide og utide, men tænker ikke det er tilfældet med DP?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. august 2018

Loa

CBbaby skriver:

Vil du så mene, at man også burde kunne ringe til sin læge eller forvente svar fra sin læge i ferien? Eller bare uden for arbejdstid? :-)

Nej selvfølgelig kan man ikke bruge den over alle fag. Men en mindre sms udveksling med en DP mor i hendes ferie, ville jeg på ingen på synes var over grænsen.

Anmeld Citér

20. august 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart

Diskussionen viser i hvert fald med al tydelighed at man i ALLE fag skal sørge for at have adskilt privat- og arbejdsmail og telefonnummer. Så man kan slukke for det hele og holde ferie når man har ferie og ikke være afhængig af om dem der vil i kontakt med en kan holde sig fra tasterne eller ej.

Anmeld Citér

20. august 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Abracadabra skriver:

Næh, men man må jo gerne skrive en mail til sin læge i ferien. Så kan lægen læse den, når det passer hende. 

Mvh lægen

Man kan så bare ikke forvente, at lægen eller dagplejeren læser den, før vedkommende er på arbejde igen - og sidstnævnte har næppe tid til at læse mails, når hendes åbningstid begynder. Altså kan man da roligt sende en mail, men hvis den alligevel først læses, efter at det pågældende barn er afleveret, gør det jo ingen forskel, om den sendes i ferien eller efter. 

Anmeld Citér

20. august 2018

CBbaby

Næh, men man må jo gerne skrive en mail til sin læge i ferien. Så kan lægen læse den, når det passer hende. 

Mvh lægen

Ja, men en mail er det ikke sikkert, hun tjekker før hun er tilbage på arbejde - uanset om det er arbejdsmail eller privat. Også er det jo lige vidt.

Her handlede det om at ringe eller smse. Hvilket er noget, man ikke kan undgå at forholde sig til.

En mail ville være fint. Men synes jeg læste, at der ikke var en mail.

Jeg får nogle gange opkald og smser fra kursister - selvom jeg har mail, fordi de mener, det er super vigtigt med den info. Også skriver de, hvis igen, hvis de ikke får svar - også hvis jeg har ferie.

Jeg bryder mig ikke om at være tilgengængelig konstant. Og vil synes det var fint, hvis en kursist kom om morgenen og talte med mig. 

For mig er det ikke at være ufleksibel. Jeg svarer på en mail inden for 24-48 timer, når jeg ikke har ferie. På ferie er der autosvar. 

Anmeld Citér

20. august 2018

CBbaby

Loa skriver:

Nej selvfølgelig kan man ikke bruge den over alle fag. Men en mindre sms udveksling med en DP mor i hendes ferie, ville jeg på ingen på synes var over grænsen.

Der er jeg så uenig. Jeg bliver “stresset” når jeg får sms’er i min ferie (og det gør jeg) 

Jeg har en masse udsatte kursister (voksne), og de informerer mig om en masse - også i min ferie. Og jeg bruger jo så min tid i ferien på ar arbejde - også er jeg jo ikke på ferie. Jeg går og tænker på er svar eller en problemløsning, fordi jeg får en information uanset om jeg vil eller ej. 

En SMS kan man ikke undgå at se, som en mail. Og det er lige der, grænsen er, synes jeg. 

Anmeld Citér

20. august 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Loa skriver:

Wow du er da godt nok ikke en særlig fleksibel pædagog.

Ja undskyld, men jeg tænker når man vælger det fag/DP og lign, så brænder man for det man laver. Og som en DP der forhåbentlig brænder for hendes DP børn, så kan jeg virkelig ikke se hvad en SMS/mail skulle spolere hele hendes ferie for. 

Hader folk deres arbejde så meget, at en reminder om det i deres ferie, er nok til at ødelægge ferien.

Den SMS/mail TS kunne skrive, ville måske MAX forstyrrer en halv time i alt af DPs ferie. 

Jeg forestiller mig at sådan noget sker sjældent for alle faggrupper, så det er vel lige til at overleve én gang....

Jeg synes, det er underligt at postulere, man hader sit job, fordi man holder ferien hellig. Det er ikke bare dét at udveksle sms’er en halv time - det er det at blive revet ud af sit fokus på alt andet end arbejde, det er alle de tanker, det sætter i gang om arbejdsrelaterede emner, det er “Så skal jeg også huske at ...” og hele følelsen af at være tilbage ved udgangspunktet, fra ferien begyndte, igen. 

Jeg kan slet ikke følge, at man trods en arbejdsuge på 48 timer forventes at brænde så meget, at end ikke ferier kan være total afkobling. 

Det er lige netop den fuldstændige afkobling fra alt arbejdsrelateret, der er nødvendig for at lade batterierne op. Skal man ligefrem hade sit job for at have dette behov? Jeg vil snarere mene, man værdsætter det så meget, at man gerne vil tage vare på sig selv, så man kommer tilbage i sin allerbedste form. 

Anmeld Citér

20. august 2018

HBV

Ts, hvad endte du med at gøre ? 

Anmeld Citér

20. august 2018

lineog4

Loa skriver:

Jeg kan selvfølgelig godt forstå man ikke vil kontaktes i tide og utide, men tænker ikke det er tilfældet med DP?

Det kan man jo o bund og grund ikke vide....

Men udover det så synes jeg faktisk ferie er utide. Stadig jeg hader ikke mit arbejde, men jeg elsker ferie og fik jeg en sms om en udfordring en problemstilling omhandlende mit arbejde, så ville den professionelle sætte i gang, jeg ville bruge tid på hvordan jeg skulle forholde mig til det, og mine tanker ville helt automatisk ramme første arbejdsdag- jeg ville mentalt være på vej på arbejde. Og ærligt det vil jeg ikke når jeg har ferie, der vil jeg mentalt være lige der i nuet, hvor jeg i hverdagen har så svært ved at gribe nuet andet end i undervisningssituation hvor jeg endda nok også er lige 5 minutter foran. 

Og nej det er ikke kun en sms korrespondance på en halv time, for efter den halve time ville jeg netop fordi jeg faktisk brænder for mit arbejde tænke videre og begynde at planlægge 

Anmeld Citér

20. august 2018

Tommelise

Loa skriver:

Wow du er da godt nok ikke en særlig fleksibel pædagog.

Ja undskyld, men jeg tænker når man vælger det fag/DP og lign, så brænder man for det man laver. Og som en DP der forhåbentlig brænder for hendes DP børn, så kan jeg virkelig ikke se hvad en SMS/mail skulle spolere hele hendes ferie for. 

Hader folk deres arbejde så meget, at en reminder om det i deres ferie, er nok til at ødelægge ferien.

Den SMS/mail TS kunne skrive, ville måske MAX forstyrrer en halv time i alt af DPs ferie. 

Jeg forestiller mig at sådan noget sker sjældent for alle faggrupper, så det er vel lige til at overleve én gang....

Så fordi man har brug for at koble af i sin ferie, så hader man sit arbejde ?

Man kan brænde så meget for sit job, at man ender med at brænde ud. Hvem gavner det ?

En DP står til rådighed 48 timer om ugen. Og hvis hun ikke ønsker at stå til rådighed ud over det, så er hun ufleksibel ?

Nej, det tager ikke max. en time. DP kan ikke lade være med at forholde sig til det. Hendes tanker vil sikkert være optaget af problemet, hvordan hun bedst takler det, og om hun skal kontakte sin dagplejepædagog. 

Det vil tage fokus fra hendes egen familie.

Lærere er en lidt anden faggruppe, men før reformen af lærernes arbejdstid, da blev de kontaktet VIRKELIG mange gange.

Og som du kan se af flere af de ovenstående svar, så kan man - hvis man har kursister - også blive kontaktet. Der er én, der skriver, at hun bliver stresset af at blive kontaktet i ferien. Det er absolut ikke sundt.

Jeg synes, man skal respektere andre menneskers fritid og ferier.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.