Kontakte dagplejemor i hendes ferie?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. august 2018

Panther

Profilbillede for Panther
Newsence skriver:

Sjovt at læse at man da bare må ligge intetessetimer. Husk at de interesse timer er uden løn og at DP i forvejen arbejder 48 timer om ugen. Interessetimer er vel noget man selv vælger fordi det har inteteesse for en. Men en SMS fra en forældre midt i ferien er vel ikke DPs interesse men nærmere forældrenes. 

Det er ikke DPs ansvar at have en arbejdsmail. Det er forældrenes ansvar at respektere DP ordenligt. 

Må indrømme jeg ikke forstår hvorfor det gør en forskel om DP har børn eller ej. DP har ferie. Hvorfor skal kun børnefamilier respekteres? Måske er DP sammen med sit barnebarn som DP ser sjældent. Måske ser DP sin voksne datter der bor langt væk osv. Børn eller ej.

Og hvad skulle det hjælpe TS at skrive en mail der ikke bliver læst?

ts du vidste dit barn skulle starte mandag og så er det DIT ansvar at få tingene til at hænge sammen uden at forstyrre DP i hendes ferie. Har DU sat dig i en situation hvor du ikke har mulighed for at give dit barn en rolig opstart er det DIT problem- ikke DPs. 

Er selv pædagog og har flere gange oplevet at forældre mener de da bare kan forvente jeg er til rådighed i min fritid. Jeg bliver da gerne 30 længere på arbejde fordi de ikke kan forlade et møde og så ikke kan hente inden for åbningstid ( pyt med at jeg selv skal hente børn) 

jeg svare da gerne på deres spørgsmål nede i byen lørdag mens min familie står og venter osv. NEJ jeg har F. Fri. 

Man skal huske som forældre at selvom pæd/ DP holder af ens børn så er man stadig en i mængden. Det er en professionelt forhold ikke er forhold med kærlighed. 

Bare lige til info: interessetimer er ikke som sådan timer, man lægger “af interesse”. Det er en term, som bliver brugt om timer, man lægger udover det, man bliver betalt for. Det bruges især af os i det private, som ikke har faste vagter, og altså ikke fordi vi synes, det er en fest at arbejde over ;-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. august 2018

lineog4

Newsence skriver:

Sjovt at læse at man da bare må ligge intetessetimer. Husk at de interesse timer er uden løn og at DP i forvejen arbejder 48 timer om ugen. Interessetimer er vel noget man selv vælger fordi det har inteteesse for en. Men en SMS fra en forældre midt i ferien er vel ikke DPs interesse men nærmere forældrenes. 

Det er ikke DPs ansvar at have en arbejdsmail. Det er forældrenes ansvar at respektere DP ordenligt. 

Må indrømme jeg ikke forstår hvorfor det gør en forskel om DP har børn eller ej. DP har ferie. Hvorfor skal kun børnefamilier respekteres? Måske er DP sammen med sit barnebarn som DP ser sjældent. Måske ser DP sin voksne datter der bor langt væk osv. Børn eller ej.

ts du vidste dit barn skulle starte mandag og så er det DIT ansvar at få tingene til at hænge sammen uden at forstyrre DP i hendes ferie. Har DU sat dig i en situation hvor du ikke har mulighed for at give dit barn en rolig opstart er det DIT problem- ikke DPs. 

Er selv pædagog og har flere gange oplevet at forældre mener de da bare kan forvente jeg er til rådighed i min fritid. Jeg bliver da gerne 30 længere på arbejde fordi de ikke kan forlade et møde og så ikke kan hente inden for åbningstid ( pyt med at jeg selv skal hente børn) 

jeg svare da gerne på deres spørgsmål nede i byen lørdag mens min familie står og venter osv. NEJ jeg har F. Fri. 

Man skal huske som forældre at selvom pæd/ DP holder af ens børn så er man stadig en i mængden. Det er en professionelt forhold ikke er forhold med kærlighed. 

Jeg er lærer og jeg lægger interesserimee, men som du siger er det fordi det er en interesse. Og det skal siges med det samme, at det ikke er hverken at tale med forældre eller forberede specifikt undervisning, men det er at læse faglitteratur enten om mine fag eller om pædagogik/didaktik. Men der er ingen, der skal "kræve", at jeg gør det....

Jeg er helt enig med dig, tænker dog godt man kan skrive en mail, men ikke forvente den bliver læst før ferien er slut og da slet ikke før man afleverer mandag morgen, for måske har dp haft børn fra åbningstid.

Jeg holder af mine elever på et professionelt plan, men et af mine succeskriterier for  ferier pver 2 uger er, at jeg lige skal tænke en ekstra gang i forhold til navnet for så har jeg koblet helt af. Jeg skal også gerne lige have glemt mit skema og  min kode til intra.

Det at arbejde i et omsorgsfag er sibdsyngr givende, men det trækker også på dig som menneske og netop for min familie og mig selv er det super vigtigt, at jeg koblet af og husker, at de vigtigste børn i min verden er mine egne (det glemmer jeg nogle gange i hverdagen og kan hos bare håbe på de møder tilsvarende lærere/pædagoger der også glemmer det lidt i hverdsgen).

Anmeld Citér

19. august 2018

Marie2016

Jeg har fulgt din tråd og håber, at du har fundet en løsning.

Du skriver, at du normalt aldrig ville ringe i hendes ferie, men at der er noget særligt, hun bør vide, for at kunne tage imod dit barn. Når du skriver sådan, så går jeg ud fra, at du netop respekterer hende og normalt ikke overbebyrder hende med ligegyldige henvendelser i hendes fritid. Jeg har hæftet mig ved, at du skriver:

"I løbet af ferien har vores søn fået 2 diagnoser på børnepsyk- været igennem et følelsesmæssigt helved i en gæstedagpleje og er nu angst for at skulle i dagpleje igen. " og

"hun kan ikke passe ham uden at vide hvordan han har haft det med dagpleje de sidste par uger"

Jeg er 100% enig i, at det er relevant for hende at vide. Og gerne i så god tid, at hun lige kan nå at overveje situationen. Dvs. gerne i aften. Sådan ville jeg i hvert fald selv tænke, hvis jeg var dagplejer. Mon ikke hun alligevel mentalt og praktisk gør sig klar i aften? Så jeg ville med ro i sindet skrive en SMS eller mail (afhængigt af, hvad du vurderer, er bedst for hende) hvor du starter med at beklage, at du skriver i hendes ferie og at det naturligvis er helt i orden, hvis hun først læser beskeden mandag.

Så kan hun jo selv vælge, om hun vil læse den nu eller eller vente til mandag morgen. Men mon ikke de fleste dagplejere (og generelt mennesker der arbejder med børn) ville være glade for at få så vigtig viden på forhånd, så de har mulighed for at være på forkant og hjælpe det lille menneske tilbage i trygge rammer? 

Anmeld Citér

19. august 2018

Tine B

I min optik er grænsen mellem privat og professionel ved en DP MEGET klar.. Vores dp er prof fra kl. 6.30-16.15 på en arbejdsdag og ikke et sekund længere. Jeg ved, at vores dp ikke ville blive stødt over en sms fra mig, hvis det var vores barn med de udfordringer. På trods af dette, kunne det aldrig falde mig ind at sende den til hende. 

Personligt, havde jeg taget en omsorgsdag eller lignende mandag, kontaktet dp når hun åbner og forklaret i telefonen, samt tilbragt formiddagen med dem på matriklen, såfremt de ikke har andre planer, hvilket nok ikke er tilfældet efter en ferie. 

Anmeld Citér

20. august 2018

Loa

Newsence skriver:

Wow du er da godt nok ikke en særlig fleksibel pædagog.

Ja undskyld, men jeg tænker når man vælger det fag/DP og lign, så brænder man for det man laver. Og som en DP der forhåbentlig brænder for hendes DP børn, så kan jeg virkelig ikke se hvad en SMS/mail skulle spolere hele hendes ferie for. 

Hader folk deres arbejde så meget, at en reminder om det i deres ferie, er nok til at ødelægge ferien.

Den SMS/mail TS kunne skrive, ville måske MAX forstyrrer en halv time i alt af DPs ferie. 

Jeg forestiller mig at sådan noget sker sjældent for alle faggrupper, så det er vel lige til at overleve én gang....

Anmeld Citér

20. august 2018

CBbaby

Loa skriver:

Ja undskyld, men jeg tænker når man vælger det fag/DP og lign, så brænder man for det man laver. Og som en DP der forhåbentlig brænder for hendes DP børn, så kan jeg virkelig ikke se hvad en SMS/mail skulle spolere hele hendes ferie for. 

Hader folk deres arbejde så meget, at en reminder om det i deres ferie, er nok til at ødelægge ferien.

Den SMS/mail TS kunne skrive, ville måske MAX forstyrrer en halv time i alt af DPs ferie. 

Jeg forestiller mig at sådan noget sker sjældent for alle faggrupper, så det er vel lige til at overleve én gang....

Vil du så mene, at man også burde kunne ringe til sin læge eller forvente svar fra sin læge i ferien? Eller bare uden for arbejdstid? :-)

Anmeld Citér

20. august 2018

lineog4

Det handler ikke om at hade. Jeg er meget glad for mit job, men jeg nyder også at koble helt væk fra det. 

Alle hverdage er andre menneskers børn næsten mere betydningsfulde end mine egne, alle hverdage er jeg i en omsorgs relation, en læringsrelation, en menneskelig relation med andre menneskers børn og jeg kærer for dem. Nogle gange er jeg så brugt når jeg kommer hjem, så relationen til mine egne børn reduceres til store kram i sofaen, og derfor en mine ferier og min afspadsering hellige. 

Og jo tro mig, det er ikke engangsforeteelser, at forældre kontakter i ferier og weekends også om mindre ting som sagtens kunne vente. Efter reformen trådte i kraft i 2014, har forældre ikke længere mine private mail og nummer, og jeg kan derfor gå til og fra som det passer, da alt sker via arbejdsmail og når jeg trækker stikket til min 4 ugers sommerferie, så tjekker jeg ikke min arbejdsmail en eneste gang før ferien er slut - det er meget bevidst, og ikke fordi jeg er ufleksibel, men fordi jeg netop skal lade op til at være fleksibel i min hverdag.

Anmeld Citér

20. august 2018

Abracadabra

CBbaby skriver:

Vil du så mene, at man også burde kunne ringe til sin læge eller forvente svar fra sin læge i ferien? Eller bare uden for arbejdstid? :-)

Næh, men man må jo gerne skrive en mail til sin læge i ferien. Så kan lægen læse den, når det passer hende. 

Mvh lægen

Anmeld Citér

20. august 2018

Rosa-Sophia

Spontant tænkte jeg "nej hun har jo ferie". Dog har jeg selv sendt mails til diverse vejledere på universitetet uden for tidsrummet kl 8 - 16 mandag til fredag. Men jeg har taget det for givet  at de først har svaret mig i deres arbejdstid og ville aldrig ringe til dem i deres fritid. En mail ville jeg synes var okay, et telefonopkald er derimod mere insisterende. 

Anmeld Citér

20. august 2018

Ano18

Man kan jo også skrive en mail til en daginstitution, ligesom til lægen, udenfor åbningstiden, så for alles vedkommende er det da rart, at have en arbejdsmail, som så kan bruges begge veje. 

Jeg vil sige det kommer an på flere ting. Jeg læser det som at TS virkelig har opbrugt alle muligheder for at holde fri pga gæstedagplejen. Og hvis dagplejemor har været væk i mange uger, er det også rart for hende selv at være oplyst. Det lyder ikke som om der kan laves flere fridage. Måske en kort dag hvis en man kender kan hente. Det tænker jeg lidt for alle der starter, da det er hårdt på mange punkter. Men ift at kontakte, ville jeg nok stå meget tidligt op og ringe når hendes arbejdstid begynder. Og også have skrevet en mail inden da, om de vigtigste punkter etc. Så der både er en mundtlig dialog hvor barnet ikke er tilstede, men også noget på skrift hvis der fx er nye retningslinier for “hvordan tingene skal gøres”. Jeg ville ikke kontakte i weekenden/ferien. Nogle har dog det forhold hvor det er okay, men så ved man det / har aftalt det. Er der den mindste usikkerhed, så don’t. Det kan skabe en ubehagelig/irriteret stemning / forhold.

jeg håber det gik godt TS

- og så en sidenote. Min læge skal m til min fødsel og står stand by 24/7, så alting er ikke altid så sort/hvid, men det er det jo noget aftalt. Og det er nok lige pointen, så man ikke får overskredet andres grænser.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.