Kontakte dagplejemor i hendes ferie?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. august 2018

Newsence

Abracadabra skriver:

Næh, men jeg da ringe til vuggestuen. 

Hvis drengen har været hjemme i 5 uger, skal han måske have korte dage i starten, men han behøver formentlig ikke blive helt hjemme yderligere er par dage. 

Når man er dagplejer, er grænsen mellem privat og professionel jo noget uklar. At skrive en mail er i mine øjne ok. 

Men du ringer jo heller ikke til vuggestuen uden for åbningstid og så forvente en pæd er klar til at svare. Du ringer jo heller ikke til vuggestuen og forventer at en pæd lige svare i sin ferie. 

Jeg syntes egentlig ikke grænsen er utydelig. DP er proffesionel i åbningstiden uden for ferier og helligdage. Ja det er i eget hjem, men hun er ikke privat i den tid, hun er på arbejde. 

Det er nok mere forældrene der mener grænsen er utydelig men har de egentlig spurgt dp?

Tror faktisk de fleste DP klart mener at deres ferie og fritid skal respekteres lige så meget som alle andres. 

jeg har barn i dp og ville aldrig ringe i en ferie. Det er i min verden respektløst uden lige. Og at mene man kan tillade sig mere fordi det er en DP der har arbejde i eget hjem er i mine øjne meget diskriminerende. Netop fordi de arbejder i eget hjem mener jeg man som forældre skal optræde med forsigtighed netop for at undgå at træde over i det private. Der har pæd i vuggestue det lidt nemmere. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. august 2018

lineog4

Abracadabra skriver:

Næh, men jeg da ringe til vuggestuen. 

Hvis drengen har været hjemme i 5 uger, skal han måske have korte dage i starten, men han behøver formentlig ikke blive helt hjemme yderligere er par dage. 

Når man er dagplejer, er grænsen mellem privat og professionel jo noget uklar. At skrive en mail er i mine øjne ok. 

Jeg ville da også ringe til vuggestue eller dagplejer - altså i deres åbningstid  så de var parate og informerede, og eventuelt havde tid til en lille snak.

Jeg har selv gjort det da Lia døde, børnehaven skulle da informeres inden vi kom med hendes storesøster. Da der skete natten mellem fredag og lørdag, ja så kunne jeg pænt vente til mandag morgen. Men selvsagt ringede jeg da før vi ankom, så de var klædt på til at møde os.

Anmeld Citér

19. august 2018

Abracadabra

Newsence skriver:

Men du ringer jo heller ikke til vuggestuen uden for åbningstid og så forvente en pæd er klar til at svare. Du ringer jo heller ikke til vuggestuen og forventer at en pæd lige svare i sin ferie. 

Jeg syntes egentlig ikke grænsen er utydelig. DP er proffesionel i åbningstiden uden for ferier og helligdage. Ja det er i eget hjem, men hun er ikke privat i den tid, hun er på arbejde. 

Det er nok mere forældrene der mener grænsen er utydelig men har de egentlig spurgt dp?

Tror faktisk de fleste DP klart mener at deres ferie og fritid skal respekteres lige så meget som alle andres. 

jeg har barn i dp og ville aldrig ringe i en ferie. Det er i min verden respektløst uden lige. Og at mene man kan tillade sig mere fordi det er en DP der har arbejde i eget hjem er i mine øjne meget diskriminerende. Netop fordi de arbejder i eget hjem mener jeg man som forældre skal optræde med forsigtighed netop for at undgå at træde over i det private. Der har pæd i vuggestue det lidt nemmere. 

Det er jo også derfor, at jeg til en dp ville skrive en mail...

Anmeld Citér

19. august 2018

Tommelise

Abracadabra skriver:

Det er jo også derfor, at jeg til en dp ville skrive en mail...

Men hvis du sender til dp´s private mailadresse, så forstyrrer du hende jo netop også i ferien.

Anmeld Citér

19. august 2018

Abracadabra

Tommelise skriver:

Men hvis du sender til dp´s private mailadresse, så forstyrrer du hende jo netop også i ferien.

Hvis dp ønsker vandtætte skodder mellem privat og professionel må hun enten have en arbejdsmail (som alle vi andre har) ellers acceptere, at privat og professionel ikke bliver så adskilt. 

Der er ikke mange erhverv, hvor man slet ikke blander privat og prof - jeg er da også blevet ringet op hjemme med arbejde masser af gange... Og en dp, der har sit hjem som arbejdsplads? Det må i mine øjne accepteres. Kald det interessetimer. 

Og en mail er da helt ok. Så kan hun vente med at åbne den til mandag morgen. 

Anmeld Citér

19. august 2018

Tommelise

Abracadabra skriver:

Hvis dp ønsker vandtætte skodder mellem privat og professionel må hun enten have en arbejdsmail (som alle vi andre har) ellers acceptere, at privat og professionel ikke bliver så adskilt. 

Der er ikke mange erhverv, hvor man slet ikke blander privat og prof - jeg er da også blevet ringet op hjemme med arbejde masser af gange... Og en dp, der har sit hjem som arbejdsplads? Det må i mine øjne accepteres. Kald det interessetimer. 

Jeg har heller aldrig haft noget imod at blive ringet op i min ferie og har tidligere lagt mange interessetimer i mit arbejde.

Men jeg har heller ikke børn.

Ja, hun kunne lave en arbejdsmail, hvilket jeg ville synes, var en god idé. Og så melde ud, at den ikke bliver læst i ferier.

Der er mange mennesker, der ikke bryder sig om at blive forstyrret i deres kostbare ferie, og det må man respektere.

Netop dagplejeres ferie og fritid bliver ofte ikke respekteret så meget som andres, fordi de netop har deres hjem som deres arbejdsplads.

Og de har altså en arbejdsuge på 48 timer.

Hvis dp selv har børn, så er det ikke sikkert, de synes det er fedt, at mor (eller far) bliver mentalt fraværende, fordi de bliver forstyrret af deres arbejde. I forhold til TS - så er det - for dp - ikke kun den tid, telefonsamtalen varer.

Det er ret vigtigt for vores mentale helbred, at vi kobler fuldstændig af fra vores arbejde. 

Anmeld Citér

19. august 2018

lineog4

Abracadabra skriver:

Enig i, at man altid kan skrive en mail. Har jeg givet min private mail, så kan jeg jo bare undlade at åbne.

Og ja nogle gange åbner jeg dem da....

Tænker bare det, at et barn har været hjemme 5 uger og måske er påvirker også med diagnoser in mente kræver, at man som forælder måske får et møde med dagpleje den første dag og aftaler en ny slags indkøring og det kan ikke kun klares via mail.

Anmeld Citér

19. august 2018

bitterfnisen

Men tror i ikke at DP allerede har været bekendt med at der måske er noget i gang ift. udredning osv.? Det kommer vel ikke som en overraskelse for hende at barnet måske er lidt udfordret? 

Hun kender jo barnet, og ved sikkert også med hendes rutine, at det kan være svært for et lille barn starte op igen efter 5 uger sammen med mor og far, uanset ekstra udfordringer eller ej.

Jeg synes det med at skrive en mail er fint, det er ikke ligeså påtrængende som en sms. 

Et svar til TS afhænger også meget af ens forhold til DP. Er hun en der er meget tæt samarbejde med, en man kan snakke fortroligt med om alt mellem himmel og jord, eller er det mere kun professionelt når man henter og bringer. 

Så ja, jeg er både for og imod og nok mest til at man lader DP holde ferie og give hende den tiltro at hun har styr på det, at hun allerede ved hvad hun skal være obs. på omkring barnet. Plus at hun sikkert allerede har fået besked af DP-pædagogen. 

Anmeld Citér

19. august 2018

Newsence

Sjovt at læse at man da bare må ligge intetessetimer. Husk at de interesse timer er uden løn og at DP i forvejen arbejder 48 timer om ugen. Interessetimer er vel noget man selv vælger fordi det har inteteesse for en. Men en SMS fra en forældre midt i ferien er vel ikke DPs interesse men nærmere forældrenes. 

Det er ikke DPs ansvar at have en arbejdsmail. Det er forældrenes ansvar at respektere DP ordenligt. 

Må indrømme jeg ikke forstår hvorfor det gør en forskel om DP har børn eller ej. DP har ferie. Hvorfor skal kun børnefamilier respekteres? Måske er DP sammen med sit barnebarn som DP ser sjældent. Måske ser DP sin voksne datter der bor langt væk osv. Børn eller ej.

Og hvad skulle det hjælpe TS at skrive en mail der ikke bliver læst?

ts du vidste dit barn skulle starte mandag og så er det DIT ansvar at få tingene til at hænge sammen uden at forstyrre DP i hendes ferie. Har DU sat dig i en situation hvor du ikke har mulighed for at give dit barn en rolig opstart er det DIT problem- ikke DPs. 

Er selv pædagog og har flere gange oplevet at forældre mener de da bare kan forvente jeg er til rådighed i min fritid. Jeg bliver da gerne 30 længere på arbejde fordi de ikke kan forlade et møde og så ikke kan hente inden for åbningstid ( pyt med at jeg selv skal hente børn) 

jeg svare da gerne på deres spørgsmål nede i byen lørdag mens min familie står og venter osv. NEJ jeg har F. Fri. 

Man skal huske som forældre at selvom pæd/ DP holder af ens børn så er man stadig en i mængden. Det er en professionelt forhold ikke er forhold med kærlighed. 

Anmeld Citér

19. august 2018

Tommelise

Newsence skriver:

Sjovt at læse at man da bare må ligge intetessetimer. Husk at de interesse timer er uden løn og at DP i forvejen arbejder 48 timer om ugen. Interessetimer er vel noget man selv vælger fordi det har inteteesse for en. Men en SMS fra en forældre midt i ferien er vel ikke DPs interesse men nærmere forældrenes. 

Det er ikke DPs ansvar at have en arbejdsmail. Det er forældrenes ansvar at respektere DP ordenligt. 

Må indrømme jeg ikke forstår hvorfor det gør en forskel om DP har børn eller ej. DP har ferie. Hvorfor skal kun børnefamilier respekteres? Måske er DP sammen med sit barnebarn som DP ser sjældent. Måske ser DP sin voksne datter der bor langt væk osv. Børn eller ej.

Og hvad skulle det hjælpe TS at skrive en mail der ikke bliver læst?

ts du vidste dit barn skulle starte mandag og så er det DIT ansvar at få tingene til at hænge sammen uden at forstyrre DP i hendes ferie. Har DU sat dig i en situation hvor du ikke har mulighed for at give dit barn en rolig opstart er det DIT problem- ikke DPs. 

Er selv pædagog og har flere gange oplevet at forældre mener de da bare kan forvente jeg er til rådighed i min fritid. Jeg bliver da gerne 30 længere på arbejde fordi de ikke kan forlade et møde og så ikke kan hente inden for åbningstid ( pyt med at jeg selv skal hente børn) 

jeg svare da gerne på deres spørgsmål nede i byen lørdag mens min familie står og venter osv. NEJ jeg har F. Fri. 

Man skal huske som forældre at selvom pæd/ DP holder af ens børn så er man stadig en i mængden. Det er en professionelt forhold ikke er forhold med kærlighed. 

Ja - ferie skal respekteres, uanset om man har børn eller ej. 

Men der er jo mange, der slet ikke har noget imod at blive kontaktet i deres ferie, og det er jo forskelligt, hvordan man har det med det.

Og har man ikke børn - ja så har man alt andet lige bedre tid til at lægge ekstra timer på sit arbejde. Nogle har lyst - andre har ikke. 

Man melder jo tit selv ud til sin arbejdsplads, om det er ok at kontakte én i ferien, eller det ikke er. Hvis jeg har en fridag, har jeg da nogle gange sagt, at de bare kan ringe, hvis der er noget.

Men jo ældre jeg er blevet, jo mere bevidst er jeg om, hvad det betyder for helbredet, at man kobler helt fra.

Grunden til, at jeg nævnte, at det ikke er sikkert, at det er særlig fedt for dp´s børn er, at begge mine forældre var lærere, og jeg syntes nogle gange, det var træls, at de blev kontaktet - måske midt i spisetiden eller i weekenderne. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.