Jeg bliver simpelthen nødt til at kommentere på den der med interessetimer.
Som dagplejer arbejder man jo 48 timer om ugen. Personalemøder og visse kurser ligger på hverdagsaftener eller weekender. I perioder har vi derfor meget lange dage.
Derudover så har vi jo også en forpligtelse til at holde hjemmet rent og ordentligt. DVS at hvis jeg f.eks. skal male børnenes legeværelse, skal det foregå på mine selvbetalte fridage. Hvor mange andre faggrupper, bruger mon en fridag på at male arbejdspladsen ;-)
Børnenes barnevogne, dyner, stofbleer, hagesmække, håndklæder mm skal også vaskes og gøres klar. Ja, børnene kan hjælpe som en pædagogisk aktivitet - men jo ikke i det omfang som opgaverne reelt fylder.
Jeg skal støvsuge og gøre rent hver dag (noget mere end hvis jeg bare var privatperson). En del af dette kan kun ske i fritiden. Jeg skal dokumentere pædagogiske aktiviteter på skrift, måske lave andet planlægningsarbejde, lægge billeder på intra o.lign. Hvis børnene sover samtidig, kan jeg måske nå noget af det imens. Hvis ikke, må jeg jo lave det om aftenen.
Jeg skal købe ind og forberede maden, hente maling til det værelse jeg skal male osv osv.
Mange af disse og lign. ting kan de fleste mennesker gøre på/for deres arbejdsplads i deres arbejdstid. Det kan jeg ikke og jeg får heller ikke ekstra afspadsering fordi jeg brugte 1 time + benzin på at køre til f.eks. at køre til bilka efter nyt legetøj til børnene. Legetøjet bliver betalt, men det er så også det eneste.
Jeg elsker mit job, og kan slet ikke forestille mig at lave noget som helst andet, men den reelle arbejdstid overstiger langt de 48 timer. Så jeg klan godt forstå hvis nogle dagplejere (dog ikke mig selv) frabeder sig kontakt i fritiden.
Anmeld
Citér