Jeg har det på præcis samme måde som dig.. Jeg går også utrolig meget på i detaljer, og lider måske en smule af OCD, for jeg vil gerne have, at det hele kører præcis efter mit hoved..
Hvis vi får besøg, så må der ikke hænge en bluse hen over stolen, for det synes jeg ser rodet ud..
Og ja det er pisse træls og dyrt hele tiden at skulle købe nyt mad, fordi der er blevet glemt at tage op af fryseren. Og det er pisse træls, at maskinen nu er gået i stykker, fordi der ligger en mønt fast, fordi kæresten ikke har tømt lommerne (det plejer min kæreste dog, men det kan jo glemmes)..
Rent ud sagt, så er det pisse træls at skulle gå og tænke over alle de der små ting i hverdagen.. Ting der ifølge sådan nogle som os SKAL tænkes på, for ellers ramler hele dagen..
Jeg har tit snakket med min kæreste om det.. Fx blev jeg pisse sur på ham til december.. Jeg var på arbejde mellem jul og nytår (hvor jeg samtidig gik og ventede på, at den medicinske abort virkede, da vores barn ikke levede mere), og min kæreste havde taget fri.. Vi havde fået en hel sæk fyldt med gaver, som jeg forventede, at han havde lagt på plads - og jeg havde endda spurgt ham, om han ikke gad lægge tingene på plads, og jo det skulle han nok..
Da jeg kom hjem fra arbejde kl. 18.30 om aftenen og var røvtræt og irritabel, kom jeg hjem til et hus der flød med gaver, tomme æsker og en tom sæk midt på gulvet, og min kæreste sad og læste om sin nye sous vide.. Hold kæft jeg blev sur, for nu kunne jeg jo så begynde at rydde op, mens han ikke havde lavet en skid hele dagen stort set..
Efter dengang har jeg flere gange snakket med ham, om han ikke godt vil blive bedre til at rydde op, tage op af fryseren, selv gå ud og lave mad, sætte i opvaskeren i stedet for på bordet osv. uden at jeg beder ham om tingene..
Men som han siger, så kan han simpelthen ikke se tingene, som jeg gør.. Og hvordan skulle han kunne det? Han er et andet individ..
Han har virkelig prøvet alt, hvad han kan for at blive bedre til det, men jeg kan ikke forlange mirakler af ham..
Det vil sige, at jeg nogle gange bliver nødt til at have det store overblik med de ting, som jeg synes er vigtigst, og så derfor huske ham på de her ting, og de andre ting som egentlig ikke er vigtige (fx at sætte en ny toiletrulle på holderen), dem må jeg bare lære at bide i mig og så selv gøre uden at blive sur..
Det tager tid at lære ikke at blive sur over det, og jeg kan stadig godt blive sur, men hvis man ændrer indstilling og siger "nej jeg gider simpelthen ikke være sur mere", så aftager vreden også lidt, og pludselig bliver alting bedre
..
Så mit råd til dig er:
1. snak stille og roligt med din mand om det.. Fortæl ham, at det stresser dig, at du skal have det fulde overblik hele tiden, og at du vil elske, hvis han gider PRØVE at huske de her ting..
2. prøv selv at ændre indstilling og bliv gladere.. Som sagt de helt vigtige ting såsom mad til børnene, bliver du måske nødt til at huske ham på, og så bare prøv at tage det med et smil og tænk, at der nok også er ting, som du glemmer, men som din mand måske husker.. Og de knap så vigtige ting må du så måske selv ordne, og så igen prøv at tænke positivt omkring det..
Og så giv det lidt tid.. Rom blev ikke bygget på én dag