Hej med jer :-)
Jeg er anonym, da jeg kan være nervøs for, om min (vores) opfattelse giver anledning til for meget debat og sure opstød mod mig.
Vi har to børn, den ene helt ny og endnu ikke døbt (men det skal han til september), men den første er døbt. Vi dyrker ikke kristendommen på nogen måde, og går som mange andre i kirke til bryllup, begravelse, barnedåb, og en gang imellem til jul. For os har det altid bare været helt naturligt, at der er tradition for barnedåb, det er hyggeligt og det har aldrig været til diskussion.
MEN... Min kæreste og jeg har nu to gange været inviteret til navngivningsfest, hvor sidste invitation kom frem i går, og begge gange har vi været helt enige om vores holdning til det. Tiderne er nu engang sådan, at super mange vælger navngivning fremfor barnedåb, hvilket er helt fair - men hvorfor så holde en fest? Reelt er der jo ikke noget at fejre, eftersom det er lov i Danmark, at et barn skal være navngivet inden 6 måneder. Er det ikke at sidestille med en nonfirmation når man ikke ønsker at blive konfirmeret? En fest bare for at kunne "være med" og få gaver?
Måske er det lidt sat på spidsen, men vi er meget enige om, at det da er noget skørt noget at skulle fejre, og synes da egentlig heller ikke at der skal gaver til. Der er jo givet barselsgaver. Dette lige så vel, som vi ikke ville give vores børn en fest, hvis de ikke vil konfirmeres når den tid kommer. Dermed ikke sagt, at vi ikke absolut ville respektere det valg de tager, konfirmation eller ej.
Hvad mener I?
Mvh.
Hos os holder vi “velkommen til verden”-fest og hvis de ikke ønsker at blive konfirmeret holder vi gerne en “velkommen i de voksnes rækker”-fest..
For mig at se er “velkommen til verden”... det at den lille baby er kommet og det er en stor glæde man gerne vil dele med familie og venner en helt valid ting at fejre. Mht. Gaverne så kan den jo vænnes om, for I min optik virker det helt skørt at man får gaver til en dåb, hvorfor skal man have gaver/belønnes for at et andet menneske siger “ja” til at man tror på Gud? Hvorfor så ikke få en gave for at være kommet, det er trods alt ens første fødseldag, selv om de fleste først bruger 1 års dagen som den “første fødselsdag”. Hvorfor ikke få en gave for at have fået sit navn?
At få en gave for at blive døbt er i nogens øre kun mindre mærkeligt fordi “sådan har det jo altid været”.. noget er ikke nødvendigvis mere rigtigt bare fordi det har været her længst.
I virkeligheden handler dåben jo for de fleste idag ikke om at få barnet ind i den kristne Tro, men om at fejre barnet.. hos os piller vi bare alt religions halløjet fra, fordi det på ingen måde har relevans for os.
Når det kommer til konfirmation/“velkommen i de voksnes rækker”-fest.. så mener jeg virkelig at det er værd at fejre hvis ens barn er i stand til at tage et informeret valg.. i virkeligheden synes jeg at dem som vælger konfirmationen fra fordi de netop ikke er kristne og ikke bare vælger det til “fordi det gør alle de andre” eller “det har man bare altid gjort” er langt mere værd at fejre, for de har da om nogen forstået hvad det betyder at tage ansvar, “være voksen” og ikke bare følge flokken. (Hvis barnet vælger at blive konfirmeret fordi de rent faktisk har taget stilling Og besluttet at de TROR på kristendommen, mener jeg i lige så stor grad de fortjener at blive fejret)
i bund og grund handler konfirmationen idag for de fleste som med dåben ikke om kristendommen, men om at fejre den unge og at han/hun nu er på vej til at blive voksen.
Så.. jeg er meget langt fra at forstå hvorfor det på nogen måde skulle give mening kun at fejre eller give gaver når det har noget med kristendommen at gøre.. ISÆR når man som os ikke er kristne.. kristendommen har sgu ikke patent på fester, gaver, traditioner eller overgangsritualer bare fordi vi som
samfund har brugt dens version i lang tid.