Navngivning vs. barnedåb

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. august 2018

Anonym trådstarter

BAE skriver:

men der er jo stadigvæk ikke kirke. 

Og det er jo det du nævner, men de to andre, at hvis de ikke bliver døbt eller konfirmeret i en kirke, fortjener de ikke en fest. 

Og det er da værre at lyve i en kirke

Det handler egentlig ikke om kirken, det handler om, at der forud for festen har været en ceremoni eller en handling, hvilken man fejrer. Det har der fx ved både et kirkeligt og borgerligt bryllup, men det har jeg aldrig hørt om ved nonfirmation og navngivning. Alle får som sagt et navn, og det er en indtastning på borger.dk og intet andet. Som en længere oppe skriver, så kan man vel til hver en tid holde en sommerfest eller “dække det ind” under noget andet, men det at holde en decideret navngivningsfest finder vi skørt  

Det handler så heller ikke om at lyve, for vi er protestantisk kristne, dog uden som sådan at dyrke kristendommen. Alt med måde, og selvom vi ikke tror på alt i Bibelen, så er der trods alt nogle gode livsprincipper i troen  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. august 2018

Anonym trådstarter

Black Rose skriver:

Vi holder navngivningsfest for vores søn - hvorfor må vi ikke fejre ham med en fest, selvom vi ikke døber ham?  Her er årsagen, at jeg er baptist. Samme tro men uden barnedåb, her praktiseres i stedet voksendåb, hvis den unge selv ønsker det. Modsat konfirmationen er det ikke noget der forventes at en ung 13/14 årig skal gøre, det skal være et aktivt tilvalg for ham, hvis han vil døbes (og om han er 13 eller 23 når/hvis han vælger det, er ligegyldigt).

Jeg (vi) ønsker dog stadig at holde en fest for nærmeste familie, hvor vi fejrer vores lille søn og så kan han ellers selv vælge en dag om mange år, om han vil døbes i den kristne tro. Om jeg er inviteret til barnedåb eller navngivningsfest ændrer ikke på, at jeg kommer med en gave og fejrer det lille væsen, der er kommet til. Barnet er jo sådan set også ret ligeglad på det tidspunkt, om det er blevet døbt eller ej, og hvor mange bliver ikke døbt, selvom forældrene ikke er kristne - samme gælder konfirmation og kirkebryllup 

Så er den tilhørende fest jo egentlig bare udskudt, i forbindelse med at barnedåben er det. Fejrer I det så to gange?

Anmeld Citér

4. august 2018

Ciss

I min familie har nogen børn haft dåbsfest, og nogen har haft navngivningsfest. Uanset er det en velkomstfest for det nye barn i familien, og jeg har som noget helt naturligt givet barnet en "velkomstgave" med lidt fremtid i. Det er for mig ligegyldigt, om forældrerne går i kirke eller ikke. Det er ikke derfor, barnet får en gave.

At folk, som ellers ikke sætter sin fod i kirken, vælger at døbe sine børn, finder jeg derimod mærkeligt. Før i tiden lå der et socialt krav om det, men i dag er det ikke nødvendig. 

Anmeld Citér

4. august 2018

Anonym trådstarter

Ciss skriver:

I min familie har nogen børn haft dåbsfest, og nogen har haft navngivningsfest. Uanset er det en velkomstfest for det nye barn i familien, og jeg har som noget helt naturligt givet barnet en "velkomstgave" med lidt fremtid i. Det er for mig ligegyldigt, om forældrerne går i kirke eller ikke. Det er ikke derfor, barnet får en gave.

At folk, som ellers ikke sætter sin fod i kirken, vælger at døbe sine børn, finder jeg derimod mærkeligt. Før i tiden lå der et socialt krav om det, men i dag er det ikke nødvendig. 

Jeg har måske lagt vægtningen i indlægget forkert, for det handler egentlig mere om princip end om gaven 

Anmeld Citér

4. august 2018

Anonym trådstarter

Jeg kan tilføje, at der ved begge invitationer har været vedlagt ønskeseddel, så gaver er forventet.

Anmeld Citér

4. august 2018

Ciss

Anonym skriver:

Jeg har måske lagt vægtningen i indlægget forkert, for det handler egentlig mere om princip end om gaven 

Dåbsfesten har jo altid drejet sig om indlemmelse af barnet i familien og i samfundet. Det er jo det samme man gør med en navngivningsfest. Så kan man jo altid diskutere, om det er et misvisende navn på begivenheden, siden det i praksis er barnet og ikke navnet, man fejrer, men det bliver jo en lidt anden diskution.

Anmeld Citér

4. august 2018

Ciss

Anonym skriver:

Jeg kan tilføje, at der ved begge invitationer har været vedlagt ønskeseddel, så gaver er forventet.

Det er vel lige så naturligt, som at man sender ønskesedler ud før en barnedåb. 

Anmeld Citér

4. august 2018

Anonym trådstarter

Ciss skriver:

Det er vel lige så naturligt, som at man sender ønskesedler ud før en barnedåb. 

Det var tænkt som svar til en som skrev, at gaver til navngivningsfest ikke skulle forventes, men værdsættes hvis de kom

Anmeld Citér

4. august 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg synes det er at gå i utroligt små sko, overhovedet at tænke over  om folk burde fejre deres børn. 

de er blevet forældre, et lille barn er blevet født - det er da kæmpe stort! Selvfølglig skal det fejres! 

Og hvorfor må det ikke hedde en navngivningsfest? På størstedelen af mine ungers dåbskort står det noget med "tillykke med dit fine navn" og i den dur. Så, ved dåben fejrer vi også navnet - selvom navnet skulle gives uanset dåb eller ej. Det burde vel, hvis vi skule være korrekte, være dåben og indvielsen i den kristne tro man fjerede primært - men det er det jo ikke for os leverpostejs kristne. Helt ærligt. Ligesom gudmor og faddere ikke går op i st tale om Gud og Jesus efterfølgende med barnet.  

Altså lad nu være. Traditionerne ændrer karakter. Det meste er sgu da bare et dække for at fejre sin skønne unge og samle familien omkring begivenheden. Er det ikke ok?? Det synes jeg. Nogen er så bare mere ærlige om hvad de tror/ikke tror på, end andre. Men derfor må man da gerne have traditioner alligevel. 

Og en nonfirmation. Tja. jeg synes måske faktisk det er større at et ungt menneske aktivt fravælger en religion, end alle dem der tilvælger på et kunstigt grundlag - fordi det er tradition, men de tror ikke en hat på Gud og Jesus. 

Anmeld Citér

4. august 2018

Black Rose

Så er den tilhørende fest jo egentlig bare udskudt, i forbindelse med at barnedåben er det. Fejrer I det så to gange?

Jeg kan kun tale ud fra, hvad vi gør i min familie. Der fejres dåben ikke med en stor fest, egentlig bare med lidt kaffe og kage i kirken efterfølgende. Vi får ikke gaver - eller det vil sige jeg fik en halskæde med et kors af mine forældre, men det var det, så nej, ikke en udskydelse af en fest.

Vi bliver jo så heller ikke konfirmeret, for det vil ikke give nogen mening, når man er voksendøbt. Til gengæld er der tradition for, at de unge holder stor 14-års fødselsdag, ofte i samme størrelsesorden som konfirmation og også med sange og taler (og af og til forskudt, så den falder nogenlunde samtidig med konfirmationsfesterne, så man ikke føler sig udenfor). Kan så tilføje, at den store 14-års fødselsdag for 3 af de 4 vi har haft i den alder i min familie de seneste 10 år, er faldet nogenlunde samtidig med dåben. Selv blev jeg døbt en måneds tid før der var konfirmationer i min klasse, det samme gælder min kusine og min søster blev vist døbt to måneder før klassen blev konfirmeret  Vi havde desuden alle gået til præst i baptistkirken i året op til vi valgte dåben, og der var ingen forventninger om, at man valgte at blive døbt, bare fordi man gik til præst. Vi skulle hver især meddele, at vi ønskede at blive døbt.

TILFØJELSE: og nej, festen er overhovedet ikke for gaverne. Det er for at fejre det unge menneske - det synes jeg faktisk godt man kan, uden at det handler om gaver  Har så heller aldrig oplevet nogen gøre et nummer ud af, at vi holder stor 14-års fødselsdag og ikke konfirmation, der, som sagt, ikke ligger til baptistkirken

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.