Anonym skriver:
Jeg spurgte i det oprindelige opslag: “Hvad mener I?”. For mig har det hele tiden været et spørgsmål om, hvordan andre ser på tingene, nu det ikke har været noget vi har snakket om uden for hjemmets fire vægge. Jeg skal så love for, at jeg har fået svar, nogle mere ubehagelige og personlige end andre.
Ingen holdning er mere rigtig end en anden, og det bør nogen af jer måske huske. At vi gør sådan og mener sådan i vores familie gør os hverken smålige eller til dårlige forældre. Jeg har nu fået mulighed for at tænke over, hvordan man ellers kan gøre tingene og vil så revidere, om vi stadig synes vi gør det rigtige.
Jeg må dog indrømme, at jeg stadig finder navngivningsfest og nonfirmationsfest fjollet, men det ændrer sig jo nok heller ikke fra dag til dag.
Tak for jeres input.
Vi er jo alle sammen forskellige, og hvad du synes er fjollet er for andre helt normalt.
Mine børn er ikke døbt, vi har dog heller ikke holdt en navngivningsfest for nogen af dem - men havde vi haft lyst, havde vi gjort det og jeg havde ikke oplevet det som fjollet. Ja det er et lovkrav, men det er også før min lille familie langt mere, det er hvor vores børn bliver skrevet ind som mere end blot datter eller søn af Line, det er hvor de får et sygesikring med eget navn og på en eller anden måde får sat et aftryk på verdenen - ja lyder måske fjollet i andres øre, men for os er det vigtigt. Vi nåede at navngive vores datter før hun døde, det betyder, at hun officielt har et navn, at hun som andre er skrevet ind i kirkebogen (det er stadig kirken der har monopol på det), at hun officielt er Lia og ikke bare er det på en gravsten. Og det er da værd at fejre....
Min ældste datter er nu blevet døbt- hun valgte at blive døbt og fravalgte konfirmationen - hun fravalgte også festen, men havde hun ønsket en, så havde hun da fået en 14 års fødselsdag med eftertryk... om den skulle hedde konfirmation, fødselsdag, Dinas dag (har en kær der er Jehova så det havde nok endt med den titel) er da fuldstændig ligegyldig i min optik- det er da altid fantastisk at fejre dem vi elsker.
Egentlig er dåben jo heller ikke en anledning til gaver traditionelt. Dåben er netop en indskrivning i samfundet og en tilkendegivelse af, at de voksne omkring barnet lover at opdrage i den kristne tro. Dvs. Barnet modtager den gave, at være en del af der kristne samfund , og at det samfund vil hjælpe barnet med at blive en god kristen. Derfor vil barnet ofte modtage en bibel eller en salmebog - alle de andre veje er først kommet sammen med overflodssamfundet, hvor man havde råd til mere...
Jeg finder hverken dåb eller ikke-dåb fjollet, men ved jeg ikke selv vil lyve i en kirke (eller en moské, synagoge, tempel eller andet) og på en eller anden måde udvise en disrespekt for de der tror. Jeg vil ikke stå i kirken og sige jeg tror på Gud, Jesus som Guds søn og Helligånden, for det gør jeg ikke. Jeg tror der er elementer i kristendommen som giver et godt fundament for god sameksistens, men det er der også i den lille røde, i ringenes herre og i koranen - og jeg vil gerne købe, at jeg opdrager mine børn til sociale mennesker, der kan rumme ændre og som bliver elsket. Jeg vil også gerne love at læse børnebiblen, lade dem opleve en gudstjeneste osv. Men jeg vil ikke love at opdrage dem i den kristne tro.