Anonym skriver:
Hej med jer :-)
Jeg er anonym, da jeg kan være nervøs for, om min (vores) opfattelse giver anledning til for meget debat og sure opstød mod mig.
Vi har to børn, den ene helt ny og endnu ikke døbt (men det skal han til september), men den første er døbt. Vi dyrker ikke kristendommen på nogen måde, og går som mange andre i kirke til bryllup, begravelse, barnedåb, og en gang imellem til jul. For os har det altid bare været helt naturligt, at der er tradition for barnedåb, det er hyggeligt og det har aldrig været til diskussion.
MEN... Min kæreste og jeg har nu to gange været inviteret til navngivningsfest, hvor sidste invitation kom frem i går, og begge gange har vi været helt enige om vores holdning til det. Tiderne er nu engang sådan, at super mange vælger navngivning fremfor barnedåb, hvilket er helt fair - men hvorfor så holde en fest? Reelt er der jo ikke noget at fejre, eftersom det er lov i Danmark, at et barn skal være navngivet inden 6 måneder. Er det ikke at sidestille med en nonfirmation når man ikke ønsker at blive konfirmeret? En fest bare for at kunne "være med" og få gaver?
Måske er det lidt sat på spidsen, men vi er meget enige om, at det da er noget skørt noget at skulle fejre, og synes da egentlig heller ikke at der skal gaver til. Der er jo givet barselsgaver. Dette lige så vel, som vi ikke ville give vores børn en fest, hvis de ikke vil konfirmeres når den tid kommer. Dermed ikke sagt, at vi ikke absolut ville respektere det valg de tager, konfirmation eller ej.
Hvad mener I?
Mvh.
Heldigvis består verden af konstant udvikling og traditioner bliver valgt fra og nye kommer til. Et nyt lille liv bliver fejret på så mange måder og tit vises kærlighed til sin næste i form af en gave. Mine børn er navngivet og vi forventede ingen gaver, men de fik en masse gaver givet i kærlighed. Hvis dig og din mand synes det er noget pjat så meld fra, men er kærligheden stor nok til de mennesker der ønsker jer i deres liv så tag da ja hatten på og mød op og nyd den nye tradition mange mennesker i dag vælger - nemlig navngivning.
Om 13 år kommer I til nonfirmationerne, igen kærlighed til det menneske og her et ungt mennesker der tager et meget stort valg i sit liv.