Efterrationalisering er jo, når man i eftertanken tillægger noget i fortiden en betydning/effekt, det ikke påviseligt har haft. Så nej, der er ikke noget galt med det, men det er heller ikke et validt argument for, at “Jeg blev/gjorde sådan, fordi ...” - og slet ikke for udsagnet “At sætte regler for en på 15 og 17 er enormt mærkeligt.”
Mine hjemmeboende på 19 og 20 lever skam stadig med regler: Ring eller skriv, hvis du ikke som planlagt tager det sidste tog hjem, men overnatter i den store by. Når du låner min bil, skal du fylde benzin på, hvis den nærmer sig det røde felt. Hvis du har kæresten eller en ven på overnatning, så giv os et praj, så de ikke fx render på din splitternøgne mor eller far. Osv. osv. Der opstår løbende nye situationer, hvor vi lige må ridse op, hvad vi forventer, de indretter sig efter, så længe de bor her. Og det stopper altså ikke på deres 18-års-fødselsdag - men den dag, de flytter hjemmefra.
Mine tre børn er hverken ubetænksomme eller uselvstændige, og de sætter såmænd også regler for os af og til - når man bor under samme tag, er det praktisk og hensigtsmæssigt at sætte “færdselsregler” op, præcis som i et bofællesskab eller kollektiv. Og i forældre-barn-relationen ses det ikke sjældent, at sidstnævnte - også som myndige - liiiige glemmer at tage samme hensyn og have samme omtanke for forældrene, som de ville gøre overfor en ny roommate.
Hvad tænker du i øvrigt om efterskoler? Er det enormt mærkeligt, at der dér er masser af regler for de 15-17-årige?
Jeg siger intet om dine 3 børn. Eller din evne som mor, eller om dine børn klarer sig godt eller skidt. Jeg siger og mener, at det er mærkeligt at lave regler om alkohol for sine børn, når de er 17 år.
Rammer er normalt pli - det du beder dine voksne børn om, er vel også noget, du forventer eller siger højt til dine venner? Hvis mine venner bor hos mig - så siger de også, hvornår de kommer hjem - netop så jeg ikke står nøgen. Men for at følge dine egne tankerækker, så er det ikke et validt argument, at sammenligne alm. pli og regler, som er opstillet af forældre, for at forhindre deres børn i at drikke for meget alkohol, gøre dumme/ulovlige ting ect.
Det er DE regler, jeg taler om. Jeg synes stadig ikke man kan kalde det regler at bede andre respektere personlige grænser.
For mig er en regel noget med: man går i seng kl 19.30 på en hverdag.
Rammer er: gå i seng, når du er træt og ved, at du skal op i skole og kan klare det på den mængde søvn.
Så ja, jeg synes stadig, det er mærkelig at sige “hey du må kun drikke 2 øl” til sin 17-årige.
jeg ville sige “pas på dig selv, drik kun det du ved, du kan tåle og ring, hvis der er noget - god tur”
Jeg udtaler mig ikke personligt om nogen. Jeg synes, at regler er mærkelig for 17-årige. Jeg synes ikke nødvendigvis, at personen der giver reglerne er mærkelig - det kan der jo være mange grunde til.
Mht efterskoler - ja, synes rammer giver mening. Men ikke “klokken 21 skal i sove” regler...
rammer som “der skal være stille og ingen høj musik efter kl 22” giver mening
ifølge ordbogen er regler: bestemmelser -
rammer er afgrænsning. En meget vigtig skelnen for mig. En afgrænsning er “gå i seng når du vil, men du skal kunne passe dine ting i morgen”
en regel er: du skal sove kl 22 på skoleaftener...