Det handler nok om, at vi er blevet mere oplyste, men også at vi kan spejle os i hinanden. Det er jo forholdsvist nemt at finde ud af, hvad andre gør, hvad andre mener osv. pga. de sociale medier.
På de sociale medier ser man for det meste kun glansbilledet, og man hører næsten aldrig om, når man som forældre har "dummet" sig, eller at man lige har haft brug for 5-10 min selv, og derfor har barnet fået lov til at se lidt mere tv, sidde på ipad eller et eller andet. Jeg ved godt, at nogle prøver at gå imod det her glansbillede, men det er også derfor, for det meste tidligere.
Jeg tror, at man nogle gange helt ubevist prøver at stræbe efter det her glansbillede, som der er blevet stillet op, og derfor kan man godt blive nervøs for om man gør det bedste for sit barn, om barnet tager skade, fordi man nu har gjort et eller andet, som får en til at føle sig som en dårligere mor.
Derudover er det også blevet så nemt at finde information om rigtigt mange ting - sovesituationer, amning, opdragelse - you name it. Vi bliver jo også bombarderet med artikler om, hvordan man gør det ene og det andet. Jeg tror også, at det kan have en faktor for, at vi er SÅ bange for at fejle!
Og som nogle skriver, så er der bare blevet sat labels på ALT istedet for bare at kigge på sit barn og gøre det, som fungerer for barnet og familien, så længe der er fornuftig tænkning bag - og man selvfølgelig ikke skader barnet 
Jeg er delvist enig - men egentlig handler det i mine øjne ikke om, at vi er mere oplyste, men snarere om at vi ofte fejlfortolker store dele af den "viden/evidens" der er blevet tilgængelig for os, til at tro, at der er tale om "oplysning". Dertil deler vi "erfaringer" i bedste mening (fx via glasbilleder på sociale medier,) med en alt for stor tiltro til selv useriøse kilder (fx en artikel fra en formiddagsavis, hvor en ekstpert siger noget om børneopdragelse, helt og aldeles normativ og holdningsbaseret) - men i angst for ikke at være gode nok, tager vi det til os og cykler hjælpeløst rundt i al denne "viden".At sige at der er "evidens for noget" er blevet det nemmeste buzzword at anvende for at få vores opmærksomhed - langt de færreste forældre er dog skolet til at vurdere kvalitetet og metode bag den "evidens" de præsenteres for.
Vi er vand til at kunne søge og finde information om snart sagt alting. Vi glemmer bare, at langt de fleste svar er baseret på fx holdninger, (forsimplet) teori og/eller videnskabelige resultater som skal tolkes i den berænsede kontekst de er frembragt i. Et klassisk eksempel er, at vi efterhånden har fundet ud af, at det er sundt at amme. Sågar har et studie påpeget, at ammebørn statistisk set har højere IQ senere i livet.
Betyder dette, at amning giver høj intelligens? Nej! Det betyder formentlig bare, at der er en statistisk korrelation mellem A) amning og B) senere IQ.
Kan vi ud fra dette slutte, at hvis du af den ene eller anden grund fravælger amning, så bliver dine børn mindre kloge? Nej, selvfølgelig ikke! Der er tale om en korrelation (og formentlig om en række uopserverbare variable også), som gør at selvom amning er rigtig fint og sundt, så vil en familie som fravælger det kunne klare sig præcis ligeså godt som alle mulige andre, alt andet lige. Alligevel kan mødre i vores tid nu lide under frygten for, at de har" "fejlet", når de fravalgte/måtte opgive amning (selvom det måske skete ud fra en fornuftig vurdering af familiens samlede trivsel).
Så det er jo ikke en "fejl" at lade ungen se mere Ipad den dag man har influenza, eller droppe de 15 minutters læsning, når alle er dødtrætte, eller køre i autostol i flere timer en enkelt dag, fordi man skal til familiefest. Det er fornuftige, rationelle beslutninger - for den "viden" vi har på området er slet ikke så determinerende, som vi ofte opfatter den.
Vores små dagligdagsbeslutninger er slet ikke så afgørende for vores børn, som vi ofte får bildt os selv ind. Og vi bliver i mine øjne ikke bedre forældre af mere "viden", men af at lære at turde mærke i maven, hvad der er det rigtige for os og vores unger - så længe vi er nogenlunde almindelige og fornuftige, og knytter en sund relation til de små skrævl, så skal det såmænd nok gå. Præcis som du skriver i dit indlæg. Og heldigvis for det da