ErDuHerIkkeSnart skriver:
Åh, du rammer lige ned i én af mine yndlingskæpheste
Har tænkt meget over det spørgsmål du stiller igennem de seneste år, og synes at det er en super relevant diskussion.
For ja, vi er utvivlsomt en generation af meget bekymrede forældre. Men sarte synes jeg er et forkert ord, for vores generelle bekymringeskultur har mange årsager.
Dels taler vi om det meget mere - og vidensdeler i en grad vi ikke har set før igennem moderne teknologi (også selvom kvaliteten af denne viden og vores evne til at sortere i den, kan diskusteres).
Vi bombes med information og med dette fører også det, jeg nogle gange tænker som en “akademisering” eller i hvert fald en komplicering af forældreskabet, som gør de ellers meget simple ting voldsomt komplicerede for os selv. Jeg nævner i flæng mødre omkring mig, som i øvrigt er både velbegavede og fantastisek, men som i ramme alvor bekymrer sig og teoretiserer i det uendelige over:
- Ammesystemer: “Skal jeg friamme, blokamme, bruge ammeskiven, tage tid, veje barnet, må jeg amme offentligt”. Hvad med at vi blot kiggede på vores børn og gav dem mælk, når vi vurderer at de var sultne?
- Sovesituationer: Skal vi samsove? Kan vi sovetræne? Hvor meget, hvordan, hvor ofte? Må hun græde? Må hun ligge alene? Hvad med at vi prøver os frem pg løbende vælger den model der får den samlede familie til at sove så godt som det nu er muligt? Og så ændrer det, når det ikke fungerer mere.
-Spisning: Skal vi give mos? Og hvornår? Og hvad? Eller hvad med “BLW” og... og ... og..! Giv dog ungen lidt mad og prøv dig frem, på en måde der føles naturlig.
Jeg kunne fortsætte i uendelige strømme ... vi snakker tigerspring, udviklingstrin, mad- og soveteknikker og sender vores børn til henholdsvis fysioterapeut, kiropraktor og stimulastik, imens vi pisker rundt på massagekurser og lærer om madlavning til spædbørn.
Vi bekymrer os om at naboen ryger og om hvorvidt Buller har siddet en halv time for længe i autostol i denne uge - mest af alt fordi vi er for dårlige til kritisk at sortere i al den information vi modtager, og paniske for ikke at gøre det gost nok.
Vi tror at alle vores valg har endegyldig betydning for vvores børns fremtid og glemmer at de er hammer rubuste - og at vi alligevel ikke kan skærme den fra verdens dårligdom 100 %. Og vi glemmer at lukke for bøgerne, Google og Svigermor og huske, at langt det meste den viden og selvtillid vi har brug for bor inde i vores egne maver - og at trygge forældre med tillid til egne vurderinger har det med at skabe trygge og tilfredse børn...
Okay... det blev mega langt!! Sorry 
Men ... spændende emne!
Du rammer lige ned i en af mine kæpheste, nemlig vores behov for at sætte labels på. Vi kan ikke bare amme, men skal også bestemme os for, hvilken slags ammere vi er, vi kan ikke bare sove men skal definere hvilken slags sovere vi er.
Vi skal hele tiden definere vores rolle som forældre ind i allerede definerede kasser som er baseret på såkaldt evidens- når jeg skriver såkaldt er det fordi der er evidens for modsatrettede holdninger og evidens. Tænker en del af usikkerheden eller sartheden opstår med det, for vi har måske en tendens til at overanalysere og ikke mindst være bange for vi ikke giver vores poder de Aller Aller bedste vilkår og rammer for at udvikle sit potentiale til det ypperste. Og nu skal vi konstant forholde os til om vi nu som samlevere giver de bedste vilkår i stedet for at sove sammen når og hvordan vi vil fordi det føles mest naturligt og ikke fordi vi kan argumentere med evidens.
Jeg gør i følge bunker af teori tusind ting forkert hver dag, jeg får givet for meget hvidt pasta, jeg får skældt ud, jeg glemmer at læse 15 minutter, jeg kan sige ja til digitale spil en hel dag fordi jeg har brug for pausen, jeg siger nogle gange dumme ukonstruktivt ting, jeg kan have en weekend hvor jeg vitterlig er træt af at være mor, jeg tog mine to drenge på 7 og 10 med til Eminem i går og vi var først hjemme kl 1 om natten- I bund og grund helt forkert, jeg glemte alt om vacciner og skal nu akut afsted i morgen før de igen skal på Roskilde. Jeg giver dem cola, for meget slik osv osv. Men jeg har besluttet jeg glemmer teorierne og definerer mig som teori fri mor 
Men nej synes ikke vi er mere sarte bare alt for oplyste og for kasse agtige...