Tommelise skriver:
Undskyld - men det er en nem holdning at have, at man ikke ville byde nogen det, hvis der er andre jobs at få i nærheden.
Når man bor i "udkantsdanmark", så kan man ikke bare lige tage arbejde i naboskolen.
Men mine forældre har også "opdraget mig ordentligt" - det har aldrig været et stort problem. Min holdning er, at hvis de voksne ikke gør det til et problem - så er det ikke et problem for børnene. Jeg er ret ligeglad med, om andre tror en hel masse. Det samme var de andre lærerbørn - og vi var en hel del på vores skole.
Tja, jeg kører godt 25 km til en anden kommune for at arbejde dér, og mange af mine kolleger bor endnu længere væk - jeg tænker, man skal bo virkelig langt ude på landet, hvis det ikke er muligt at finde en anden skole en halv times kørsel væk.
Jeg ved ikke, hvad du mener med, at dine forældre har “opdraget dig ordentligt” - og om du dermed antyder, at det er garanti for, der ikke opstår problemer. Eller rettere - at opstår der problemer, skyldes det manglende opdragelse. Jeg var selv et ordentligt opdraget lærerbarn, som ikke desto mindre skejede ud særligt de sidste år af min skoletid, og det var slemt nok for mig at møde mine mors elever til fester og i byen, selvom hun arbejdede på en anden skole i byen. Sladrede de til hende om, hvad jeg foretog mig? Hvis jeg snakkede med dem, ville de så sige, hun var en skrap kælling? Osv. Jeg havde det SÅ fint med, da mine egne børn var teenagere, at de havde deres sted, og jeg havde mit.
Som nævnt har jeg oplevet alt for mange trælse episoder med kollegers børn på min egen skole til, at jeg vil anbefale det. Jeg kunne nævne flere endnu. P.t. har vi en sag, hvor en tidligere lærer på skolen har klaget over sin søns karakter til en mundtlig afgangsprøve. Dvs. en klage over en eks-kollega. Alene dét er svært, selvom de ikke længere er kolleger - der er en fælles omgangskreds, og det er svært ikke at tage parti.
Så er der mine egne børns tidligere lærer, hvis tre børn gik på samme skole. Han blev - med rette eller urette, jeg kan ikke gennemskue det - omtalt blandt eleverne som klam og alt for nærgående over for pigerne. Ikke fedt for hans børn!
Og så var der mine egne første år som lærer, hvor min mentor og mit forbillede blandt kollegerne havde sin datter til at gå i min klasse, og hvor det var virkeligt svært for mig at fortælle ham om, hvorfor hun var uden for fællesskabet blandt pigerne - og endnu sværere for ham at tage imod budskabet om, at hun selv havde en del af ansvaret.
Det er dejligt, det har været problemfrit for dig, men jeg kan ikke helt forstå, du ikke kan se, at det kan være problematisk, uanset hvor professionelle lærerne er. Derudover - ved man nødvendigvis selv, hvor professionel man er i en sådan situation, før man står i den, og der opstår problemer?