Søge job på egen barns skole

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. juni 2018

Tommelise

Mor og meget mere skriver:

Jeg gider heller ikke spilde tiden på andre folks uopdragne unger. Jeg bruger min tid på verdens bedste job, hvor jeg underviser og skaber relationer til skønne, sjove, elskelige unge(r). 

Tja  jeg tror så, jeg synes, at mit job er lige så skønt som dit.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juni 2018

Tommelise

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Hmm, ja... jeg kan godt høre, at der er lidt lang vej hjem, hvis dine primære refleksioner omkring det faglige dilemma som TS opridser, handler om sarte og uopdragne børn og intrigante voksne 

Jeg tror umiddelbart, at jeg har opridset mine tanker og svar til TS for denne omgang - og har beslaglagt nok af hendes tråd for nuværende. Så tak for debatten god aften.

Til TS: Der findes jo både lidt faglitteratur  og muligheden for at diskutere dilemmaer om inhabilitet med fagfæller, som du kender og respekterer. Held og lykke med beslutningen 

Tja  nu er dit barn nok ikke særlig gammelt endnu. Og det er ret tydeligt, at mange børn i dag ikke bliver opdraget.

Anmeld Citér

29. juni 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
ErDuHerIkkeSnart skriver:

Nej, det var ikke min mening at træde på dine forældres valg og håndtering. De har sikkert gjort, som de fandt bedst, og det er jo glædeligt, at det er gået okay.

Men jeg er stadig uenig i, at det er hensigtsmæssigt - i enhver form for relationsarbejde.

Min mor og jeg deler fagfelt og hun ville aldrig “byde mig” at søge arbejde på min arbejdsplads. Eller jeg på hendes. Faktisk stod vi for nyligt i en situation, hvor jeg kunne risikere, at skulle undervise hende på en efteruddannelse. Dette gjorde vi os begge umage for at undgå, fordi vi er grundlæggende enige om det potentielt komplicerende ved kombinationen. Så når nu vi kunne undgå den, så hvorfor ikke? Og min mor er i øvrigt både fagligt super skarp, hammer professionel og på ingen måder “sart” - så jeg må have opdraget hende godt  

Min mor var også lærer, og jeg ville aldrig i livet arbejde samme sted som hende - selvom vi begge var/er både skarpe, professionelle og absolut ikke sarte  Det er for mig noget med albuerum, åndehuller, privatliv versus arbejdsliv, frihed til at have sin egen identitet uden at være defineret som nogens mor eller datter. Det tror jeg på er vigtigt både for børn og voksne. Jeg ville iøvrigt heller ikke dele arbejdsplads med min mand eller søster eller allernærmeste veninder. 

Anmeld Citér

30. juni 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Tommelise skriver:

Tja  jeg tror så, jeg synes, at mit job er lige så skønt som dit.

Jeg korrigerede dig blot i din opfattelse af, hvad mit job omhandler - apropos fordomme  Dem er du ikke selv helt fri for, selv om du hader dem ... 

Anmeld Citér

30. juni 2018

Carina:-)

Tommelise skriver:

Jeg er helt enig, Carina.

De fleste lærere kan sagtens være profesionelle. Selvfølgelig kan de se bort fra, at de er forældre - og vi, som er "lærerbørn", kan sagtens forstå, at vores forældre ikke er "mor" og "far" i timerne. 

Det er mest de andre forældre, der er problemet  

Ja - jeg har endnu ikke oplevet at de lærer med børn på skolen ikke kan skelne. 

Og mine egne børn har heller áldrig nævnt noget om at Holger bliver forfordelt i idræt hvor de har hans mor . 

Nu er det en friskole ,og dermed ikke en stor skole . 

Og der er måske også nogle værdier der vægtes højere ,end om Lotte  har børn på skolen. 

Men jeg har selv gået på en tor folkeskole,og jeg kan altså heller ikke huske at vi gik op i hvem der havde forældre på skolen eller ej. 

Men det er self også n million år siden jeg gik i folkeskole,og måske det har ændret sig....

Anmeld Citér

30. juni 2018

ErDuHerIkkeSnart

Tja  nu er dit barn nok ikke særlig gammelt endnu. Og det er ret tydeligt, at mange børn i dag ikke bliver opdraget.

Tja, der har givetvis alle dage eksisteret uopdragne børn, ligesom der alle dage har fandtes en ældre generation, som mente at "alting var af lave nu til dags". 

Men ... Hvad har dette (eller min datters alder) med TS's problemstilling at gøre?

Anmeld Citér

1. juli 2018

lineog4

Tommelise skriver:

Jeg tror ganske enkelt, det er fordi, I mangler erfaringen.

Det bliver netop kun et problem, hvis de voksne gør det til et problem.

Det har været en kæmpe fordel for mit, at mine forældre kunne hjælpe med lektierne på en måde, som mange andre forældre ikke kunne.

Selvfølgelig kan man placere mor som mor derhjemme - og som læreren i skolen. Det handler om ens forældres indstilling.

Ja jeg mangler erfaringen som professionel for mine børn - har været det i 3 uger og jeg vil da give dig ret i, at det fungerede. Dvs. Jeg kunne godt være lærer for min datter og min datter kunne næsten lade være at kalde mig mor. Vi delte en fantastisk oplevelse med hinanden (3 uger til Grønland), men vi er stadig helt enige om, at jeg ikke skal være lærer på hendes skole - faktisk er det en af de ting hun frygter aller mest ( det sker så ikke for jeg er enormt glad for den skole jeg er på).

Men som professionel lærer ser jeg mange udfordringer - det er mit job at være på forkant, så det er ikke bare fordi jeg er pessimist 

at være lærer i sit eget barns klasse handler ikke bare om dit forhold til dit barn, om barnet er opdraget ordentligt osv. Det handler i høj grad også om din rolle i forhold til resten af klassen og ikke mindst en forældregruppe. At være lærer er ikke bare et spørgsmål om at undervise i noveller, men også om relationen til det enkelte barn.

Et muligt scenarie: dit barn er blevet holdt ude af pigegruppen især en pige er den aktive i den holden uden for. Du kan være professionel og lader det ikke gå ud over relationen, men kan den pige?

Så er der forældregruppen med et muligt scenarie: du er obs på en elev i mistrivsel, du holder flere møder med forældrene, det sidste har du nævnt at skolen har besluttet der skal skrives en underretning og du håber de vil være med og I kan skrive den sammen. Forældrene har rejst sig og gået i vrede. De har måske endda sagt, at du er inhabil. Du er yderst professionel, du ved du kan - men gør de? 

Det jeg ville med de to scenarier er, at skubbe det væk fra hvad dine forældre og du kan, for selvsagt har I kunne. Du har haft en god oplevelse og dine forældre har haft, og det kan ingen tage fra jer. Men ude i skolen er der også andre aktører og som professionel lærer må og skal man også medtænke de aktører og vurdere, hvad er bedst for dem. 

Jeg ville nødig som lærer være både lærer og forælder i den samme klasse. Jeg ønsker ikke den viden om de andre forældre, om de andre børn. Jeg ønsker at være der sted klassekammeraterne kan komme og have et frirum og lege/være sammen med mine børn. Hvor når jeg får at vide at en fra klassen drikker, så skal jeg forholde mig til det som mor til min datter, og ikke som lærer til den pågældende elev. Jeg ønsker at kunne sidde rundt om bordet med en flok piger der går i 7. Klasse og høre deres tanker om kristendommen og kunne blande mig ikke som hende læreren, men som en mor der er lidt interessant.  

Øer jeg så uprofessionel? Synes jeg på ingen måde selv, jeg er blot bevidst om, hvad det gør også for morrollen ikke til mine børn, men til deres klassekammerater og til forældregruppen, hvis jeg er lærer i den samme klasse (her ikke “bare” samme skole, men samme klasse).

Og ja så var ts spørgsmål jo om specialklasserækken, og der er det for mig no go - jeg har sagt nej til en klasse fordi jeg kendte moren privat, jeg ønskede ikke den viden om familien som jeg får ved at være lærer (og nej der er ingen skeletter i skabet, men man kommer bare meget tæt på, så ville jeg hellere være den der komme en tirsdag aften og høre om den bekymring hun har for sit barns fremtid). 

Anmeld Citér

1. juli 2018

Nogensmor??

er det en mega dårlig ide at søge en stilling der er slået op på mit barns skole? Det er i en special afdeling, hvor min søn også går??

Nej, det ser jeg ikke som et problem hvis man er proff i det, og kn skelne mellem hjemme og i skolen.

hilsen en mor der har to drenge samme sted som din søn ..

Anmeld Citér

1. juli 2018

Mops7

Jeg synes det kommer for tæt på, når du kan risikere at undervise din egen søn. Havde du søgt på skolen, uden du skulle undervise din egen søn, så ville der intet være galt i det. Gik selv i skole med en veninde, som havde en mor på skolen. Hun hed MOR. Det eneste jeg synes der var ærgerligt ved, at hendes mor arbejdede der, var at hun ofte blev truet med, at blive sendt op til hendes mor hvis hun lavede “ballade”. Vi andre skulle på kontoret. Det bør være ens for alle, selvom ens mor arbejder på skolen! 

Anmeld Citér

2. juli 2018

Ano18

nej nej og nej, efter min mening. Jeg er både stærk, opdraget godt og selvstændigt, og havde ingen problemer i skolen. MEN hadede at min mor var lærer. Skolen skulle være mit frirum, space og hvor jeg var mig og ikke læreren datter. Og ligegyldigt hvor stærk og hård man er og ikke lader sig gå på af ting, så er der bare nogle der mobber og kan bruge det imod en, eller man hører grimme ting om sin mor osv. Fordi ikke alle børn er opdraget til “kun at være søde imod hinanden”. Derudover havde jeg brug for min mor til at sige “den her karakter var uretfærdigt” og hun så bare var min mor. Ting som det. Havde brug for at mine kammerater så hende som min mor og ikke som deres lærer, når vi var derhjemme. Og så ville jeg egentlig gerne have hende for mig selv. 

Så kan der også komme episoder hvor man har været uvenner med en, eller fx en der slog mig, hvor min mor var meget vred pga jeg var ret mærket i ansigtet, og så er det svært at påtage sig mor rollen samtidig m at have lærerrollen. Uanset om man er professionel eller ej. 

Jeg ville selv helst undgå, at mine børns klassekammerater var deres lærer. Jeg ville fx måske være mega irriteret, hvis det var en af dem der lavede problemer og jeg ikke følte mine ord blev hørt. Og det kan jo sagtens være de blev, og jeg simpelthen bare ikke var åben for det af bar irritation.

Ja, måske er der ingen problemer og hvis de kommer kan man håndtere dem - men hvis man kan undgå det, så why not.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.