SU lån uden kærestens indblanding

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. april 2018

Anonym

Anonym skriver:

Altså, så hvis jeg tager su lånet før vores ægteskab, så vil det IKKE være penge som han skylder væk, men udelukkende mig alene?

Præcis. 

Man tager gæld med sig ud af ægteskabet, hvis man tog den med ind alene. 

Google det. Mener familieadvokaten har en fin forklaring.

man modregner nemlig gæld  ved en skilsmisse. Så den der har størst gæld får også flest penge med sig (så at sige) derfor kan det blive relevant. Men han kommer aldrig til at betale af på den, eller overtage din gæld. Ved en skilsmisse vil du få tildelt en lidt større potion af fællesboet, hvis du har mest gæld. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2018

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Nej 6 måneder er også alt for kort tid. Det kan jeg godt forstå du ikke har lyst til. Men du er på barsel for at tage dig ag dit og din kommende mands barn. Dvs. det er et fælles ansvar. Økonomien kan ikke være 50/50 hele tiden. I må finde en mere fair løsning. Hvis far tjener godt må han klare de to måneder uden indkomst. 

Hvad hvis han en dag kom ud for en ulykke som gjorde at han ikke kunne arbejde og han røg på kontanthjælp - skulle du så også bare sige: øv for dig oh så kræve en 50/50 ordning ift. udgifterne. 

Du har ret

jeg er bare så sky, at jeg ikke tør sige det

ved godt at vi skal giftes, men jeg føler jeg forlanger FOR meget, ved at bede om hjælp de 2 måneder.

Anmeld Citér

5. april 2018

mpr

Anonym skriver:

Hej, jeg har efter længere tid tænkt over at tage et SU lån på den fulde SU for udeboende, i en lille periode, altså få måneder..

Jeg har mine grunde til det, og tænker at det nok bedre end at låne i banken.

Ved jeg skal betale tilbage når jeg er færdiguddannet.

Jeg er bare hunderæd for, at min kæreste skal finde ud af dette. Jeg ønsker ikke at han skal vide det Er generelt lidt angst omkring det at tage lånet, da jeg er bange for at jeg altid vil blive stemplet fremover af systemet.

Så min kæreste kan vel IKKE finde ud af, at jeg har et SU lån? vi skal snart vies, men da det er et lån af højst 15 tusinde kr, ønsker jeg ikke at inddrage ham mere.

Nogle der ønsker at dele sine erfaringer med SU lån, så er I meget velkomne.

Jeg begrunder IKKE yderligere, hvorfor jeg ønsker lånet.

Du bliver da ikke stemplet som noget som helst bare fordi du tager SU lån? Et lån er et lån om det er igennem SU eller igennem banken er vel godt det samme? 

Nej din kæreste kan ikke se du optager et lån hvis I ikke har fælles økonomi, men synes personligt det er en rigtig skidt måde at håndtere økonomi på i et forhold - at skjule gæld er virkelig noget der kan gøre folk vrede.. Har selv stået der med en ex som havde holdt gæld skjult for mig.. Det er et kæmpe tillids brud uanset om det er et stort eller lille beløb der lånes hvis det skjules, men at der er behov for at holde det skjult? Hvis man vil holde sådan noget skjult for hinanden så kan man spørge sig selv om hvad man ellers kunne holde hemmeligt. Det er i hvert fald en skidt måde at starte et ægteskab. 

Hvorfor ikke bare sige det til ham, at du har besluttet dig for at tage et su lån og du ville bare lige give ham besked? 

For mig er det at holde sådan noget hemmeligt det samme som at lyve om det.. 

Både min mand og jeg har haft SU lån og det har bare været den bedste måde at tage et lån på når man har brug for det i stedet for at gøre det i banken som er en meget dyr løsning lige så snart det er tilbage betalt så er det væk, du bliver kun stemplet hvis du ender i RKI og det gør du kun hvis du ikke betaler pengene tilbage..

Anmeld Citér

5. april 2018

Celine89

Du har ret

jeg er bare så sky, at jeg ikke tør sige det

ved godt at vi skal giftes, men jeg føler jeg forlanger FOR meget, ved at bede om hjælp de 2 måneder.

Det gør du IKKE!

SELVFØLGELIG skal han hjælpe med at dække de ekstra omkostninger der måtte opstå i forbindelse med barsel. Det er jo jeres fælles barn. Og det kan han forhåbentlig også godt selv se, hvis du fremlægger det på den måde.

Det lyder til, at I skal have en snak omkring økonomi generelt. For det stopper jo ikke med barslen, der kommer rigtig mange ekstra udgifter når man får et barn. Vi giver f.eks. 4000 kr. om måneden for en vuggestueplads, det er altså mange penge der skal findes i budgettet. Derudover kommer selvfølgelig tøj, sko, mad og udstyr. 

Jeg synes sagtens du kan tillade dig at tage et SU-lån - herregud, det er et billigt lån og man har altså ikke mange penge at rutte med som studerende. Men jeg synes virkelig det er et skårplan at holde det skjult for din kæreste. Hvis det er nødvendigt, så vil jeg mene, at der er noget helt grundlæggende galt i forholdet. Jeg håber din kommende mand er mere sympatisk end han fremstår her i tråden, for med din beskrivelse af ham lyder han ærligt talt som noget af en idiot.

Anmeld Citér

5. april 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Hvorfor siger du ikke til ham: enten tager du noget medansvar og hjælper med de to måneder ellers må jeg tage SU-lån. 

Anmeld Citér

5. april 2018

Vaya

Godt at høre fra nogen der har mere styr på gæld end mig, beklager at jeg fik sagt noget forkert 

Synes helt sikkert også han skal på banen. Jeg skal også på barsel om lidt, og når jeg går fra løn til barselsdagpenge så kan det slet ikke løbe rundt for mig. I de måneder forventer jeg da, at min mand overfører nogle penge til mig, så vi begge mister ligeligt. Det gjorde vi ved sidste barn, og det har jeg absolut ingen skrupler over. Det kan ikke lade sig gøre, at han selv tager barsel på det tidspunkt, så det må vi da deles om. 

Lige nu giver han mig faktisk også lidt penge hver måned, fordi jeg er gået på deltid efter en periode med stress. Det har jeg det lidt skidt med, for det er jo noget jeg har påført ham på en anden måde, men ja vi er jo gift og har et barn, så kan man jo ikke bare lade hinanden sejle.

Et barn er dog en fælles beslutning og kan kun blive en fælles udgift, så hvis det er barnet der gør, at du skal optage lån, så må far få pengene op af lommen. Hvis det er fordi du vil have nye sko og øreringe, så er et lån nok meget rimeligt 

Anmeld Citér

5. april 2018

Anonym trådstarter

Vaya skriver:

Godt at høre fra nogen der har mere styr på gæld end mig, beklager at jeg fik sagt noget forkert 

Synes helt sikkert også han skal på banen. Jeg skal også på barsel om lidt, og når jeg går fra løn til barselsdagpenge så kan det slet ikke løbe rundt for mig. I de måneder forventer jeg da, at min mand overfører nogle penge til mig, så vi begge mister ligeligt. Det gjorde vi ved sidste barn, og det har jeg absolut ingen skrupler over. Det kan ikke lade sig gøre, at han selv tager barsel på det tidspunkt, så det må vi da deles om. 

Lige nu giver han mig faktisk også lidt penge hver måned, fordi jeg er gået på deltid efter en periode med stress. Det har jeg det lidt skidt med, for det er jo noget jeg har påført ham på en anden måde, men ja vi er jo gift og har et barn, så kan man jo ikke bare lade hinanden sejle.

Et barn er dog en fælles beslutning og kan kun blive en fælles udgift, så hvis det er barnet der gør, at du skal optage lån, så må far få pengene op af lommen. Hvis det er fordi du vil have nye sko og øreringe, så er et lån nok meget rimeligt 

Ja, jeg kan godt forstå flere af pointerne herinde.

Jeg tænker jeg vil forklare ham om dette, og så må han mene hvad han vil.

specielt når jeg skal på barsel de par måneder uden indkomst, så er det nødvendigt for mig at få et lån, for at betale husleje..

Super træls at han har de fordomme.

Anmeld Citér

5. april 2018

Vaya

Anonym skriver:

Ja, jeg kan godt forstå flere af pointerne herinde.

Jeg tænker jeg vil forklare ham om dette, og så må han mene hvad han vil.

specielt når jeg skal på barsel de par måneder uden indkomst, så er det nødvendigt for mig at få et lån, for at betale husleje..

Super træls at han har de fordomme.

Hvilke fordomme er det han har? Altså at det er skidt at tage lån? Eller at I skal klare jer hver for sig?

Hvis jeg var dig, ville jeg roligt forklare ham situationen, som den er. “Pga baby og barsel så kommer jeg til at stå uden penge nogle måneder. I princippet synes jeg jo nok, at vi i den situation bør hjælpe hinanden økonomisk, da baby er en fælles beslutning. Det er en udgift vi får ligesom bleer osv. Hvis du er af en anden holdning, vil jeg gerne høre dine argumenter, og ellers ligger landet sådan, at jeg må tage et lån. Det ved jeg godt, at du ikke bryder dig om, men sådan er MIN økonomiske situation lige nu”

Anmeld Citér

5. april 2018

Anonym trådstarter

Hvilke fordomme er det han har? Altså at det er skidt at tage lån? Eller at I skal klare jer hver for sig?

Hvis jeg var dig, ville jeg roligt forklare ham situationen, som den er. “Pga baby og barsel så kommer jeg til at stå uden penge nogle måneder. I princippet synes jeg jo nok, at vi i den situation bør hjælpe hinanden økonomisk, da baby er en fælles beslutning. Det er en udgift vi får ligesom bleer osv. Hvis du er af en anden holdning, vil jeg gerne høre dine argumenter, og ellers ligger landet sådan, at jeg må tage et lån. Det ved jeg godt, at du ikke bryder dig om, men sådan er MIN økonomiske situation lige nu”

Han mener det er SÅ skidt at tage lån. Og ja, jeg har prøvet at snakke med ham om det, ved at fortælle om nogle af mine veninder som selv har gjort dette af nødvendighed. Desværre han ændrer slet ikke sin mening -  Men igen han fik også en kæmpe sum penge med sig fra sin forældre  til at starte sin tilværelse med.

Og vi får faktisk flere udgifter, da han har tænkt sig at lease en bil fra maj. det er 2600 kr ekstra om måneden udover almen udgift for mad, varme, vand.

Så ja, jeg kommer til at leve meget skrabet. Jeg har ikke kørekort, så skal også lige finde ud af, hvad vi gør med leasing bilen.. Der er det jo ikke fair, at vi betaler ligeligt, når jeg ikke kører i den 

Skal have det fortalt til ham, og jeg tænker det muligvis gør det en smule bedre, at jeg ikke har tænkt at gøre det 12 mdr, men enkelte mdr, og derved spare op til de 2 mdr jeg ikke får su-barsels-klip..

Ved at have læst en del af jeres kommentarer herinde, har jeg fået mere blod på tanden i forhold til at fortælle det - som det er.

Han vil rigtig ofte gerne have det sidste ord i flere aspekter af vores liv sammen ( heriblandt hvem jeg inviterer til vores søns navnefest fx) og det skal der sættes en stopper for 

Anmeld Citér

5. april 2018

Anonym

Havde jeg opdaget at min mand havde taget lån bag min ryg og ikke fortalt mig det, op til vores bryllup, så var vi ikke længere gift.

Uanset din kommende mands mening om SU lån, så er det ikke på nogen måde forsvarligt at holde det hemmeligt for ham. Slå istedet i bordet og meddel at du har brug for de penge til xxx og kan han ikke hjælpe dig med dem, så tager du det lån. 

Jeg ville i øvrigt heller ikke kunne leve sammen med, eller få børn sammen med en der mente jeg bare skulle leve af min SU, mens han selv levede luksuslivet for sin egen indkomst.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.