SU lån uden kærestens indblanding

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. april

Anonym

Anonym skriver:

Hej, jeg har efter længere tid tænkt over at tage et SU lån på den fulde SU for udeboende, i en lille periode, altså få måneder..

Jeg har mine grunde til det, og tænker at det nok bedre end at låne i banken.

Ved jeg skal betale tilbage når jeg er færdiguddannet.

Jeg er bare hunderæd for, at min kæreste skal finde ud af dette. Jeg ønsker ikke at han skal vide det Er generelt lidt angst omkring det at tage lånet, da jeg er bange for at jeg altid vil blive stemplet fremover af systemet.

Så min kæreste kan vel IKKE finde ud af, at jeg har et SU lån? vi skal snart vies, men da det er et lån af højst 15 tusinde kr, ønsker jeg ikke at inddrage ham mere.

Nogle der ønsker at dele sine erfaringer med SU lån, så er I meget velkomne.

Jeg begrunder IKKE yderligere, hvorfor jeg ønsker lånet.

Pyt med lånet.

Det er da LANGT værre, at I ikke kan snakke sammen og lægge alt på bordet, acceptere uenigheder - og at du lyver for din mand?!?, synes du selv, at det lyder som et livslangt partnerskab?

Det skal nok bide dig i xxxxx på et eller andet tidspunkt, men du behøver jo ikke vores godkendelse for at gå bag ryggen på din mand.

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

4. april

Lea2787

Profilbillede for Lea2787
Michfich skriver:

Hvis ikke i har fælles økonomi så bør han ikke kunne se det. Men personligt synes jeg det er en lidt skidt måde at starte er ægteskab på - ved at holde økonomi og lån hemmeligt for sin partner. 

Men når det er sagt kan jeg fortælle at jeg selv hadede at tage SU lån som jeg fik i et år på 1000 kr om måneden - dvs 12.000 kr. Jeg er rimelig træt af i dag at jeg ikke kan få lov at betale det tilbage før jeg er færdig med at studere. Vi havde pengene for to år siden men jeg kunne ikke betale tilbage så længe jeg studerede og imens vokser beløbet bare. Med to barsler på SU så bliver det meget. Men det er bare min historie. Hvis du føler for det så kan du gøre det - men hvis i fælles økonomi tror jeg ikke du kan skjule det (uden at vide det med sikkerhed) 

Hmm.. vil bare lige fortælle, at jeg betalte mit SU lån ud, mens jeg stadig studerede, da jeg arvede nogle penge. Gjorde det bare via hjemmesiden. Det er efterhånden 5 år siden, så kan ikke lige huske præcis hvordan.. se evt her  http://www.su.dk/su-laan/tilbagebetaling-af-dit-su-laan/

Anmeld Citér

4. april

nanan78

Profilbillede for nanan78
Anonym skriver:

Huskøb er først aktuelt om 10 år for os begge to. Vi har INGEN planer om at købe eller låne til hus før dette..

Den bolig vi bor i er en min kæreste har købt uden lån.

Ergo er ingen af os med lån - endnu.

Ja, jeg ved det er dårlig stil, men jeg ser ikke noget problem i at låne en sum på 10-15 tusinde, som jo er hurtigt om at betale af, når jeg er færdiguddannet.

Vores bolig er billig, så vi har tænkt os at blive boende her i 4 år mere, da vi kan udnytte at være færdiguddannet og sidde i en billig bolig.

Og igen, min kæreste vil ikke kunne forstå mig og det sulån, ligegyldig hvilken årsag jeg måtte have.

Det de fleste af os svarere reagerer på er ikke lånet. Herregud, det er lille og ikke et problem for din økonomi. Din kæreste behøver heller ikke synes det er en god ide. Han skal da bare sige: “dig om det”. Men når man på vej ind i et ægteskab må fortie den slags, fordi partneren ikke kan acceptere det, så har man altså et problem. Du fremstiller ikke jeres forhold som ligeværdigt.

Anmeld Citér

4. april

Michfich

Profilbillede for Michfich
Elsker min lille ny familie
Lea2787 skriver:

Hmm.. vil bare lige fortælle, at jeg betalte mit SU lån ud, mens jeg stadig studerede, da jeg arvede nogle penge. Gjorde det bare via hjemmesiden. Det er efterhånden 5 år siden, så kan ikke lige huske præcis hvordan.. se evt her  http://www.su.dk/su-laan/tilbagebetaling-af-dit-su-laan/

Tusind tak for tippet! Har siddet med min mand og svigerfar og vredet hjernen for at finde en måde at betale tilbage da den simpelhen ikke ville lade mig gøre det før efter endt uddannelse! Men det her link fortæller da noget andet..! Det vil jeg se nærmere på. 

Anmeld Citér

4. april

Anonym trådstarter

nanan78 skriver:

Det de fleste af os svarere reagerer på er ikke lånet. Herregud, det er lille og ikke et problem for din økonomi. Din kæreste behøver heller ikke synes det er en god ide. Han skal da bare sige: “dig om det”. Men når man på vej ind i et ægteskab må fortie den slags, fordi partneren ikke kan acceptere det, så har man altså et problem. Du fremstiller ikke jeres forhold som ligeværdigt.

Er ikke med, når du skriver ''forholdet fremstiles ikke ligeligt''

Ja, jeg ville ønske han bare kunne sige ''dig om det'' men NÆPPE han vil blande sig.. og være bedrevidende.

Det er trods alt ikke mig der får 100 tusinde kroner i gave bare fordi han flyttede hjemmefra 

Anmeld Citér

4. april

nanan78

Profilbillede for nanan78
Anonym skriver:

Ja, jeg ville ønske han bare kunne sige ''dig om det'' men NÆPPE han vil blande sig.. og være bedrevidende.

Det er trods alt ikke mig der får 100 tusinde kroner i gave bare fordi han flyttede hjemmefra 

Hvis den ene part i et forhold er fordømmende er der en ulige magtbalance. Hvad sker der også for, at du har brug for at låne penge, når han har så mange? Ved han ikke at man støtter og hjælper hinanden i et forhold? Også økonomisk. 

Anmeld Citér

4. april

Anonym

Anonym skriver:

Så forstår jeg simpelthen ikke, hvorfor I ikke kan være voksne mennesker. Du siger til din kommende mand, at du gerne vil låne 15000 kr af ham- og til hvad - og han siger "selvfølgelig", hvis det bare er en anelse fornuftigt.

Hvis jeg skulle bruge 15000 kr, ville jeg informere min mand, der ville smile og sige "helt i orden skat", og så kunne jeg da bare hæve dem (vi har fællesøkonomi, han tjener pengene, alt over 10000 skal vendes med den bedre halvdel - ellers stoler vi på hinanden!!).

Anmeld Citér

4. april

K&S

Profilbillede for K&S
Har den mest fantastiske mand og søn :-)
Anonym skriver:

Hej, jeg har efter længere tid tænkt over at tage et SU lån på den fulde SU for udeboende, i en lille periode, altså få måneder..

Jeg har mine grunde til det, og tænker at det nok bedre end at låne i banken.

Ved jeg skal betale tilbage når jeg er færdiguddannet.

Jeg er bare hunderæd for, at min kæreste skal finde ud af dette. Jeg ønsker ikke at han skal vide det Er generelt lidt angst omkring det at tage lånet, da jeg er bange for at jeg altid vil blive stemplet fremover af systemet.

Så min kæreste kan vel IKKE finde ud af, at jeg har et SU lån? vi skal snart vies, men da det er et lån af højst 15 tusinde kr, ønsker jeg ikke at inddrage ham mere.

Nogle der ønsker at dele sine erfaringer med SU lån, så er I meget velkomne.

Jeg begrunder IKKE yderligere, hvorfor jeg ønsker lånet.

Er SU-lånet til at leve for eller til forbrugsgoder? 

Hvis det er til forbrugsgoder, kan jeg til en vis grænse godt forstå din kæreste, men er det for reelt at kunne få en hverdag til at fungere, så må du jo melde klart ud "jeg er nødt til at tage SU-lån eller også må du hjælpe dig økonomisk".

Hvordan kommer jeres økonomi til at fungere, når I bliver gift? 

Anmeld Citér

4. april

Anonym trådstarter

nanan78 skriver:

Hvis den ene part i et forhold er fordømmende er der en ulige magtbalance. Hvad sker der også for, at du har brug for at låne penge, når han har så mange? Ved han ikke at man støtter og hjælper hinanden i et forhold? Også økonomisk. 

Jo, vidst. Men han mener ikke at han skal betale mere af den grund.

Han har ikke altid sagt pæne ting om at jeg har mindre end ham osv. og joker også tit med det.

Jeg kender jo hans holdninger, så derfor har jeg endnu mindre lyst til at bede ham om hjælp økonomisk. Han ved godt at jeg har mindre når jeg er på SU modsat ham, som arbejder fuldtid

Ja, så er det bare svært at skulle se ham i øjnene og fortælle, at når vi ikke har fælles økonomi, så vil de 2 mdrs lån gøre en stor forskel inden jeg snart skal på barsel. Min barsel er lige 14 mdr, så jeg har 2 mdr uden SU og indkomst.

Anmeld Citér

4. april

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

At han blander sig og er bedrevidende - er det fordi han siger sin mening? Og er det ikke ligegyldigt. Så kan du vel bare sige: 'mig om det'. 

Men at lyve og oprette en tråd for at sikre sig at løgnen ikke bliver opdaget - Well held og lykke med ægteskabet. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+