SU lån uden kærestens indblanding

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. april 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Jo, vidst. Men han mener ikke at han skal betale mere af den grund.

Han har ikke altid sagt pæne ting om at jeg har mindre end ham osv. og joker også tit med det.

Jeg kender jo hans holdninger, så derfor har jeg endnu mindre lyst til at bede ham om hjælp økonomisk. Han ved godt at jeg har mindre når jeg er på SU modsat ham, som arbejder fuldtid

Ja, så er det bare svært at skulle se ham i øjnene og fortælle, at når vi ikke har fælles økonomi, så vil de 2 mdrs lån gøre en stor forskel inden jeg snart skal på barsel. Min barsel er lige 14 mdr, så jeg har 2 mdr uden SU og indkomst.

men hvorfor afholder du 14 måneder hvis der ikke er penge til det? 

Min barsel er så lang som økonomien rækker. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. april 2018

Anonym

Jeg vil ikke blande mig i det med din kæreste

men jeg har et SU lån på 70.000 kr (en god sjat men har også lånt til fx bil) 

Du bestemmer selv hvor meget du låner. Og hvor længe. Du laver en såkaldt låneplan hvor du skriver hvilke måneder du vil have hvilke beløb

vi er også blevet godtkendt til at låne til andels lejlighed, på trods af mit lån bankerne er ikke så bange for de lån pga den lave rente 

Anmeld Citér

4. april 2018

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

men hvorfor afholder du 14 måneder hvis der ikke er penge til det? 

Min barsel er så lang som økonomien rækker. 

Fordi at det semester jeg er tilknyttet (4 semester) først starter i september 2019, og jeg skal på barsel fra juni måned 18..

altså er der ikke nogen anden udvej, end at jeg skulle holde 6 mdr barsel, men det har jeg ikke lyst til. Jeg er førstegangs mor

Anmeld Citér

4. april 2018

Anonym

Jeg ville i steden for,spørger mig selv,hvad jeg dog ville med sådan en mand..

Hvis han ikke vil være fælles nu,hvad sker der så,når i er gift,og den lille ny er kommet..

Anmeld Citér

4. april 2018

Vaya

Jeg ved ikke om SU-lån er en undtagelse eller om jeg er fejlinformeret, men jeg tror man hæfter for hinandens gæld, når man bliver gift. Hvis det er sådan, så synes jeg, at du har “pligt” til at informere ham om det. Tænk hvis du fandt ud af efter I var blevet gift, at han skyldte penge væk, som han ikke havde fortalt om?

Anmeld Citér

4. april 2018

Soonmom

Han har ikke altid sagt pæne ting om at jeg har mindre end ham osv. og joker også tit med det.

Jeg kender jo hans holdninger, så derfor har jeg endnu mindre lyst til at bede ham om hjælp økonomisk. Han ved godt at jeg har mindre når jeg er på SU modsat ham, som arbejder fuldtid

Ja, så er det bare svært at skulle se ham i øjnene og fortælle, at når vi ikke har fælles økonomi, så vil de 2 mdrs lån gøre en stor forskel inden jeg snart skal på barsel. Min barsel er lige 14 mdr, så jeg har 2 mdr uden SU og indkomst.

Men når I får barn sammen, bliver I nødt til at gøre sådan at han betaler mere i og med at han tjener mere, dvs at barslen også er hans ansvar, han ønsker vel heller ikke at sende en på 6 måneder afsted? - hvis I deler udgifterne 50/50 hvad gør du så når du er på su med et barn i institution? - det er en dyr post på su og hvis din kæreste har et fuldtidsjob er det ikke sikkert at du kan få noget som helst ekstra? - hvad gør I når der skal købes en masse til barnet ? - I er nødt til at tale økonomi før eller siden, så at starte med at lave lån er da det dummeste især hvis din kæreste har pengene 

Anmeld Citér

4. april 2018

Anonym

Vaya skriver:

Jeg ved ikke om SU-lån er en undtagelse eller om jeg er fejlinformeret, men jeg tror man hæfter for hinandens gæld, når man bliver gift. Hvis det er sådan, så synes jeg, at du har “pligt” til at informere ham om det. Tænk hvis du fandt ud af efter I var blevet gift, at han skyldte penge væk, som han ikke havde fortalt om?

Det gør man ikke. 

Man hæfter IKKE for gæld stiftet før ægteskabet. Man får formuefællesskab. Det vil sige at man ophævelse af samliv splitter aktiver. IKKE gæld som er optaget af hver især før ægteskabet. 

Derudover: økonomi er ekstrem individuelt.

jeg har fået lov til at låne 300.000kr med en SU gæld på 60.000

og 3,2 millioner med en SU-gæld på 200.000krz 

det afhænger af aktiver. - for jeg havde investeret mine penge i et hjem, som jeg tjente på ved salg. Vi har stadig SU-gæld på ca 160.000

oh har et realkredit lån på 3.2 millioner.

Anmeld Citér

4. april 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det gør man ikke. 

Man hæfter IKKE for gæld stiftet før ægteskabet. Man får formuefællesskab. Det vil sige at man ophævelse af samliv splitter aktiver. IKKE gæld som er optaget af hver især før ægteskabet. 

Derudover: økonomi er ekstrem individuelt.

jeg har fået lov til at låne 300.000kr med en SU gæld på 60.000

og 3,2 millioner med en SU-gæld på 200.000krz 

det afhænger af aktiver. - for jeg havde investeret mine penge i et hjem, som jeg tjente på ved salg. Vi har stadig SU-gæld på ca 160.000

oh har et realkredit lån på 3.2 millioner.

Altså, så hvis jeg tager su lånet før vores ægteskab, så vil det IKKE være penge som han skylder væk, men udelukkende mig alene?

Anmeld Citér

4. april 2018

K&S

Anonym skriver:

Er det ikke jeres fælles barn? 

Så er det jo ikke kun din barsel - det er jeres barsel, hvis man kigger økonomisk på det. Han er jo medårsag til, hvorfor din indkomst falder i en periode. At han ikke selv melder sig på banen og tilbyder økonomisk støtte som en selvfølge er mig uforståeligt - især når I skal giftes! 

Har han så heller ikke tænkt sig at bruge hans penge på barnet, da det jo er dig, der modtager børnepengene? 

Det lyder som om, I mangler at forventningsafstemme mht. økonomi og barn i jeres fremtidige forhold/ægteskab.

Anmeld Citér

4. april 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Fordi at det semester jeg er tilknyttet (4 semester) først starter i september 2019, og jeg skal på barsel fra juni måned 18..

altså er der ikke nogen anden udvej, end at jeg skulle holde 6 mdr barsel, men det har jeg ikke lyst til. Jeg er førstegangs mor

Nej 6 måneder er også alt for kort tid. Det kan jeg godt forstå du ikke har lyst til. Men du er på barsel for at tage dig ag dit og din kommende mands barn. Dvs. det er et fælles ansvar. Økonomien kan ikke være 50/50 hele tiden. I må finde en mere fair løsning. Hvis far tjener godt må han klare de to måneder uden indkomst. 

Hvad hvis han en dag kom ud for en ulykke som gjorde at han ikke kunne arbejde og han røg på kontanthjælp - skulle du så også bare sige: øv for dig oh så kræve en 50/50 ordning ift. udgifterne. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.