Anonym skriver:
Hej, jeg har efter længere tid tænkt over at tage et SU lån på den fulde SU for udeboende, i en lille periode, altså få måneder..
Jeg har mine grunde til det, og tænker at det nok bedre end at låne i banken.
Ved jeg skal betale tilbage når jeg er færdiguddannet.
Jeg er bare hunderæd for, at min kæreste skal finde ud af dette. Jeg ønsker ikke at han skal vide det
Er generelt lidt angst omkring det at tage lånet, da jeg er bange for at jeg altid vil blive stemplet fremover af systemet.
Så min kæreste kan vel IKKE finde ud af, at jeg har et SU lån? vi skal snart vies, men da det er et lån af højst 15 tusinde kr, ønsker jeg ikke at inddrage ham mere.
Nogle der ønsker at dele sine erfaringer med SU lån, så er I meget velkomne.
Jeg begrunder IKKE yderligere, hvorfor jeg ønsker lånet.
Ingen begrundelse nødvendig for hvorfor du behøver lånet, jeg vil dog sige at jeg personligt synes det er trist at du ikke vil indrage din kommende mand i dit valg.
Jeg og min har begge SU lån, det ene på knapt 5000 hvor det andet er tæt på 80.000.
Nu er par meget forskellige og ikke alle lige ærlige over for hinanden, men herhjemme har det betydet meget at vi har været ærlige og fortalt hinanden om det, da det kan påvirke begge parter økonomisk i fremtiden.
Nu er det ikke det helt vilde beløb du nævner, men nu spørger jeg bare helt oprigtigt hvorfor du dog ikke vil dele det med din kommende mand?
I forhold til erfaring med SU lån, så er renten lav og det er billigere end at låne af banken og andre steder, så hvis man absolut er nødt til at låne nogen steder ville jeg selv til enhver tid vælge SU lån. Når du er færdig med uddannelsen begynder du at blive opkrævet tilbagebetaling, men kan udsætte det 2 år af gangen hvis du ikke kan eller vil betale på daværende tidspunkt.
Nej din kæreste kan ikke finde ud af at du har et SU lån med mindre du fortæller ham det eller viser ham dine informationer på skats hjemmeside.
Håber det giver lidt svar.