SU lån uden kærestens indblanding

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.548 visninger
63 svar
127 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
4. april 2018

Anonym trådstarter

Hej, jeg har efter længere tid tænkt over at tage et SU lån på den fulde SU for udeboende, i en lille periode, altså få måneder..

Jeg har mine grunde til det, og tænker at det nok bedre end at låne i banken.

Ved jeg skal betale tilbage når jeg er færdiguddannet.

Jeg er bare hunderæd for, at min kæreste skal finde ud af dette. Jeg ønsker ikke at han skal vide det Er generelt lidt angst omkring det at tage lånet, da jeg er bange for at jeg altid vil blive stemplet fremover af systemet.

Så min kæreste kan vel IKKE finde ud af, at jeg har et SU lån? vi skal snart vies, men da det er et lån af højst 15 tusinde kr, ønsker jeg ikke at inddrage ham mere.

Nogle der ønsker at dele sine erfaringer med SU lån, så er I meget velkomne.

Jeg begrunder IKKE yderligere, hvorfor jeg ønsker lånet.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. april 2018

Anonym trådstarter

skal snart på barsel, så ved ikke om det kan lade sig gøre med su lån nogle måneder, når jeg får de 12 su klip enkeltvis udbetalt.

Anmeld Citér

4. april 2018

Bb2015

Hvis ikke i har fælles økonomi så bør han ikke kunne se det. Men personligt synes jeg det er en lidt skidt måde at starte er ægteskab på - ved at holde økonomi og lån hemmeligt for sin partner. 

Men når det er sagt kan jeg fortælle at jeg selv hadede at tage SU lån som jeg fik i et år på 1000 kr om måneden - dvs 12.000 kr. Jeg er rimelig træt af i dag at jeg ikke kan få lov at betale det tilbage før jeg er færdig med at studere. Vi havde pengene for to år siden men jeg kunne ikke betale tilbage så længe jeg studerede og imens vokser beløbet bare. Med to barsler på SU så bliver det meget. Men det er bare min historie. Hvis du føler for det så kan du gøre det - men hvis i fælles økonomi tror jeg ikke du kan skjule det (uden at vide det med sikkerhed) 

Anmeld Citér

4. april 2018

Anonym

Anonym skriver:

Hej, jeg har efter længere tid tænkt over at tage et SU lån på den fulde SU for udeboende, i en lille periode, altså få måneder..

Jeg har mine grunde til det, og tænker at det nok bedre end at låne i banken.

Ved jeg skal betale tilbage når jeg er færdiguddannet.

Jeg er bare hunderæd for, at min kæreste skal finde ud af dette. Jeg ønsker ikke at han skal vide det Er generelt lidt angst omkring det at tage lånet, da jeg er bange for at jeg altid vil blive stemplet fremover af systemet.

Så min kæreste kan vel IKKE finde ud af, at jeg har et SU lån? vi skal snart vies, men da det er et lån af højst 15 tusinde kr, ønsker jeg ikke at inddrage ham mere.

Nogle der ønsker at dele sine erfaringer med SU lån, så er I meget velkomne.

Jeg begrunder IKKE yderligere, hvorfor jeg ønsker lånet.

Ingen begrundelse nødvendig for hvorfor du behøver lånet, jeg vil dog sige at jeg personligt synes det er trist at du ikke vil indrage din kommende mand i dit valg.

Jeg og min har begge SU lån, det ene på knapt 5000 hvor det andet er tæt på 80.000.

Nu er par meget forskellige og ikke alle lige ærlige over for hinanden, men herhjemme har det betydet meget at vi har været ærlige og fortalt hinanden om det, da det kan påvirke begge parter økonomisk i fremtiden.

Nu er det ikke det helt vilde beløb du nævner, men nu spørger jeg bare helt oprigtigt hvorfor du dog ikke vil dele det med din kommende mand?

I forhold til erfaring med SU lån, så er renten lav og det er billigere end at låne af banken og andre steder, så hvis man absolut er nødt til at låne nogen steder ville jeg selv til enhver tid vælge SU lån. Når du er færdig med uddannelsen begynder du at blive opkrævet tilbagebetaling, men kan udsætte det 2 år af gangen hvis du ikke kan eller vil betale på daværende tidspunkt.

Nej din kæreste kan ikke finde ud af at du har et SU lån med mindre du fortæller ham det eller viser ham dine informationer på skats hjemmeside.

Håber det giver lidt svar.

Anmeld Citér

4. april 2018

Anonym trådstarter

Michfich skriver:

Hvis ikke i har fælles økonomi så bør han ikke kunne se det. Men personligt synes jeg det er en lidt skidt måde at starte er ægteskab på - ved at holde økonomi og lån hemmeligt for sin partner. 

Men når det er sagt kan jeg fortælle at jeg selv hadede at tage SU lån som jeg fik i et år på 1000 kr om måneden - dvs 12.000 kr. Jeg er rimelig træt af i dag at jeg ikke kan få lov at betale det tilbage før jeg er færdig med at studere. Vi havde pengene for to år siden men jeg kunne ikke betale tilbage så længe jeg studerede og imens vokser beløbet bare. Med to barsler på SU så bliver det meget. Men det er bare min historie. Hvis du føler for det så kan du gøre det - men hvis i fælles økonomi tror jeg ikke du kan skjule det (uden at vide det med sikkerhed) 

Ingen fælles økonomi her.

Jeg har 3 mdr endnu før jeg går på barsel. Hvilket er fint for mig, da det er rigeligt med 3 mdrs lån..

Det drejer sig om meget få penge, hvor at jeg tænker det ikke kan mærkes når jeg er færdiguddannet, at betale for de 3 mdr.

Jeg er mere bange for, at jeg pludselig ikke kan melde fra igen efter 3 mdr. men er nødt til at tage lån 12 mdr ud. Burde man ikke kunne styre de antal mdr. man har brug for lån?

Synes jeg læste på minsu.dk at man IKKE kan få su lån udbetalt når man er på barsel og i forvejen får sine barsels su-klip. Ved ikke om jeg har misforstået noget?

Anmeld Citér

4. april 2018

Anonym trådstarter

Ingen begrundelse nødvendig for hvorfor du behøver lånet, jeg vil dog sige at jeg personligt synes det er trist at du ikke vil indrage din kommende mand i dit valg.

Jeg og min har begge SU lån, det ene på knapt 5000 hvor det andet er tæt på 80.000.

Nu er par meget forskellige og ikke alle lige ærlige over for hinanden, men herhjemme har det betydet meget at vi har været ærlige og fortalt hinanden om det, da det kan påvirke begge parter økonomisk i fremtiden.

Nu er det ikke det helt vilde beløb du nævner, men nu spørger jeg bare helt oprigtigt hvorfor du dog ikke vil dele det med din kommende mand?

I forhold til erfaring med SU lån, så er renten lav og det er billigere end at låne af banken og andre steder, så hvis man absolut er nødt til at låne nogen steder ville jeg selv til enhver tid vælge SU lån. Når du er færdig med uddannelsen begynder du at blive opkrævet tilbagebetaling, men kan udsætte det 2 år af gangen hvis du ikke kan eller vil betale på daværende tidspunkt.

Nej din kæreste kan ikke finde ud af at du har et SU lån med mindre du fortæller ham det eller viser ham dine informationer på skats hjemmeside.

Håber det giver lidt svar.

Ja, men han mener ikke at nogen studerende i DK har brug for et lån, han synes man er priviligeret i forvejen med sin udeboende SU.

Vi har ingen fællesøkonomi, han er mere priviligeret end jeg, og er også færdig med studie og nu på arbejdsmarkedet.

Han er meget fordømmende på det punkt. Vi har før snakket om det, men ærligt talt, jeg orker ikke at blive set ned på

Er ikke glad for at tage et lån bag hans ryg, men så længe beløbet er så småt, og vi regner med at bo i samme bolig som nu når jeg er færdig som studerende - ergo vil jeg have rigelig tilovers af min løn. Boligen er billig når man er færdiguddannet, bare ikke på SU.

Jeg tænker at han ikke vil mærke det, og jeg vil højest sandsynlig heller ikke mærke det på pengenpungen som færdiguddannet.

Anmeld Citér

4. april 2018

Tante15

Som udgangspunkt er SU lån et mellemværende mellem dig og SU-styrelsen.

dog synes jeg at du bør overveje, hvorvidt du vil begynde et ægteskab uden at være ærlig omkring økonomi? Dernæst vil det være meget sandsynligt, når I er gift, at I på et tidspunkt F.eks. Vil købe hus, hvor ens gæld vil få betydning, og du ville være nødt til at være ærlig omkring din gæld - hvad ville du så sige til ham?det ville virke underligt, hvis man opdagede at den anden havde optaget gæld uden at nævne det for sin ægtefælle. Har du overvejet bare at fortælle ham det, så behøver du ikke frygte, at han finder ud af det senere. 

Var jeg ægtefælle og oplevede at dette blev fortiet, ville jeg være meget bekymret for, hvad der ellers gemte sig og højst sandsynligt ville jeg ikke stole på dig - det er ikke, at der er optaget SU lån, men mere det du vil holde det hemmeligt af uvisse årsager, som får mine alarmklokker til at ringe. 

Anmeld Citér

4. april 2018

nanan78

Profilbillede for nanan78

SU lån er rentemæssigt billige, og jeg kan ikke se det er noget at skamme sig over at have behov for.

Du kan optage lånet uden din mands vidende. Hvis I dog efter endt uddannelse skal søge om fælles lån i bank til eksempelvis bolig, vil budgettet dog afsløre dig. Når I nu står overfor at skulle giftes og skabe en fælles fremtid, er det ret dårlig stil at låne penge bag hans ryg. Du. Skal da bare nævne det og sige det er til egen brug og for egen regning.

Anmeld Citér

4. april 2018

Anonym trådstarter

Som udgangspunkt er SU lån et mellemværende mellem dig og SU-styrelsen.

dog synes jeg at du bør overveje, hvorvidt du vil begynde et ægteskab uden at være ærlig omkring økonomi? Dernæst vil det være meget sandsynligt, når I er gift, at I på et tidspunkt F.eks. Vil købe hus, hvor ens gæld vil få betydning, og du ville være nødt til at være ærlig omkring din gæld - hvad ville du så sige til ham?det ville virke underligt, hvis man opdagede at den anden havde optaget gæld uden at nævne det for sin ægtefælle. Har du overvejet bare at fortælle ham det, så behøver du ikke frygte, at han finder ud af det senere. 

Var jeg ægtefælle og oplevede at dette blev fortiet, ville jeg være meget bekymret for, hvad der ellers gemte sig og højst sandsynligt ville jeg ikke stole på dig - det er ikke, at der er optaget SU lån, men mere det du vil holde det hemmeligt af uvisse årsager, som får mine alarmklokker til at ringe. 

Jeg kan  personligt ikke se, at et su lån på 10-15 tusinde kroner har betydning for køb af hus? en sådan gæld vil være hurtig betalt af, når man er færdiudannet med fuldtidsjob.

Jeg føler ikke det er dårligt jeg fortier om dette. Det er ikke noget større lån. Jeg fortier fordi jeg VED han er fordømmende.

Vi har ingen planer om hus før om 10 år Så jeg mener jeg har gode chancer for at betale færdig.

Jeg er færdiguddannet om 2 år, og dette lån vil jeg maks tage i 2-3 mdr af min studie tid.

Anmeld Citér

4. april 2018

Anonym trådstarter

nanan78 skriver:

SU lån er rentemæssigt billige, og jeg kan ikke se det er noget at skamme sig over at have behov for.

Du kan optage lånet uden din mands vidende. Hvis I dog efter endt uddannelse skal søge om fælles lån i bank til eksempelvis bolig, vil budgettet dog afsløre dig. Når I nu står overfor at skulle giftes og skabe en fælles fremtid, er det ret dårlig stil at låne penge bag hans ryg. Du. Skal da bare nævne det og sige det er til egen brug og for egen regning.

Huskøb er først aktuelt om 10 år for os begge to. Vi har INGEN planer om at købe eller låne til hus før dette..

Den bolig vi bor i er en min kæreste har købt uden lån.

Ergo er ingen af os med lån - endnu.

Ja, jeg ved det er dårlig stil, men jeg ser ikke noget problem i at låne en sum på 10-15 tusinde, som jo er hurtigt om at betale af, når jeg er færdiguddannet.

Vores bolig er billig, så vi har tænkt os at blive boende her i 4 år mere, da vi kan udnytte at være færdiguddannet og sidde i en billig bolig.

Og igen, min kæreste vil ikke kunne forstå mig og det sulån, ligegyldig hvilken årsag jeg måtte have.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.