Strejke/lockout

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. marts 2018

Taco78

Profilbillede for Taco78
Kurt_H skriver:

1 uge... så er det slut !

Danmark har altså haft en storkonflikt før... Dengang blev hylderne i alle supermarkeder tømt for alt spiseligt og folk opførte sig pænt tåbeligt.

Nu er konflikten så ikke den samme, men hvem gider at betale flere tusinde for at få et par kroner mere i timen... det kan på årsbasis ikke betale sig.

Nu drejer konflikten jo ikke bare om et par kroner mere i timen... Der er MEGET mere på spil!

Hvis de (arbejdsgiver) eksempelvis kan tage vores seniordage - som vi har forhandlet OG betalt for ved tidligere overenskomster, hvem siger så, at de ikke går efter 6. ferieuge/barns syg/37 timers uge/ 5 ugers betalt ferie osv. næste gang?

Hvis vi ikke har en fagbevægelse, der kæmper vores alles kamp, så tror jeg ikke det bliver sjovt at være lønmodtager i DK (vi kan bare se mod Tyskland, for at få den bekræftet).

Men der er da ingen, der ønsker en konflikt! Jeg tror da, alle håber på, at der kan findes et forlig! Men det ser bare desværre ikke sådan ud på nuværende tidspunkt..

/ Taco78 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2018

Taco78

Profilbillede for Taco78

Så dem uden fagforening de skal gå på arbejde under en lockout ? 

Hos os er der kun en, som ikke er organiseret. Så vedkommende bliver sendt hjem uden løn, da arbejdspladsen bliver lukket ned.

/ Taco78 

Anmeld Citér

14. marts 2018

Janey

Profilbillede for Janey
Taco78 skriver:

Hos os er der kun en, som ikke er organiseret. Så vedkommende bliver sendt hjem uden løn, da arbejdspladsen bliver lukket ned.

Jeg skal ærligt inrømme, at det ikke var faget arbejdsret, der fik min største opmærksomhed på studiet, og jeg har ikke holdt mig opdateret på området siden, men jeg tvivler meget på, at man kan sendes hjem uden løn. Det er jo kun de overenskomstansatte, der er omfattet af lockout, så i teorien skal personer uden for fagforeningen møde på arbejde, men det giver selvfølgelig en udfordring, hvis arbejdspladsen reelt er lukket ned i praksis. Jeg kan dog ikke lige se på, hvilket grundlag personen skulle være sendt hjem uden løn, da denne jo ikke er lockoutet af arbejdsgiveren.

Anmeld Citér

14. marts 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Taco78 skriver:

De kan ikke sendes hjem uden løn - dén går altså ikke. Lederen kan beslutte at lukke arbejdspladsen ned, men de uorganiserede skal stadig have deres løn. 

Anmeld Citér

14. marts 2018

Mor og meget mere

Kurt_H skriver:

1 uge... så er det slut !

Danmark har altså haft en storkonflikt før... Dengang blev hylderne i alle supermarkeder tømt for alt spiseligt og folk opførte sig pænt tåbeligt.

Nu er konflikten så ikke den samme, men hvem gider at betale flere tusinde for at få et par kroner mere i timen... det kan på årsbasis ikke betale sig.

Der er heldigvis mange, der “gider” kæmpe for sagen, som omhandler langt mere end et par kroner i timen. Du får det til at lyde, som om arbejdstagerne vil give op efter en uge - det er et yderst usandsynligt scenarie, da fagforeningerne har mulighed for at holde den kørende meget længere. Det mest sandsynlige er, at regeringen kommer med et indgreb efter max en uges tid. Det spændende bliver, om de denne gang tager højde for og tilgodeser begge parter og ikke som i ‘13 kun imødekommer arbejdsgiverne. 

Anmeld Citér

14. marts 2018

Janey

Profilbillede for Janey
Mor og meget mere skriver:

Der er heldigvis mange, der “gider” kæmpe for sagen, som omhandler langt mere end et par kroner i timen. Du får det til at lyde, som om arbejdstagerne vil give op efter en uge - det er et yderst usandsynligt scenarie, da fagforeningerne har mulighed for at holde den kørende meget længere. Det mest sandsynlige er, at regeringen kommer med et indgreb efter max en uges tid. Det spændende bliver, om de denne gang tager højde for og tilgodeser begge parter og ikke som i ‘13 kun imødekommer arbejdsgiverne. 

Hvis parterne ikke kan blive enige, og der ikke kommer et indgreb, tror jeg også, at det kommer til at vare noget længere end en uge, da arbejdstagerne ikke bliver ramt økonomisk før en lockout træder i kraft, og der går så den første uge (og måske mere hvis lockout varslet erklæres ugyldigt og et nyt skal udsendes). 

Jeg er sikker på, at der er rigtig mange offentligt ansatte, der er klar til kamp, men jeg kan se på de offentligt ansatter venner og bekendte jeg har på f.eks. facebook, at det kun er løn og spisepause, de har fokus på i deres mange opslag om kampen, så jeg tror, at det for mange er det vigtigste for dem (og så ordentlige arbejdsforhold men det er jo en anden kamp).

Kommer der en lockout, og de er ansat i en forening, der ikke dækker 100% ved lockout, så falder solidariteten hos dem, når de skal til selv at betale for kampen for goderne. Det så jeg hos flere af dem sidste gang, da de opdagede, at de ikke økonomisk fik noget ud af kampen, da det fik, så skulle betales til deres fagforening gennem ekstra strejkebidrag i en periode. Jeg er slet ikke i tvivl om, at der er mange, der er virkelig er villig til at give noget i kampen, men som på amnge andre områder desværre, er der også rigtig mange, der er sig selv nærmest og ikke vil være med, når de selv skal betale for det.

Anmeld Citér

14. marts 2018

Mor og meget mere

Janey skriver:

Hvis parterne ikke kan blive enige, og der ikke kommer et indgreb, tror jeg også, at det kommer til at vare noget længere end en uge, da arbejdstagerne ikke bliver ramt økonomisk før en lockout træder i kraft, og der går så den første uge (og måske mere hvis lockout varslet erklæres ugyldigt og et nyt skal udsendes). 

Jeg er sikker på, at der er rigtig mange offentligt ansatte, der er klar til kamp, men jeg kan se på de offentligt ansatter venner og bekendte jeg har på f.eks. facebook, at det kun er løn og spisepause, de har fokus på i deres mange opslag om kampen, så jeg tror, at det for mange er det vigtigste for dem (og så ordentlige arbejdsforhold men det er jo en anden kamp).

Kommer der en lockout, og de er ansat i en forening, der ikke dækker 100% ved lockout, så falder solidariteten hos dem, når de skal til selv at betale for kampen for goderne. Det så jeg hos flere af dem sidste gang, da de opdagede, at de ikke økonomisk fik noget ud af kampen, da det fik, så skulle betales til deres fagforening gennem ekstra strejkebidrag i en periode. Jeg er slet ikke i tvivl om, at der er mange, der er virkelig er villig til at give noget i kampen, men som på amnge andre områder desværre, er der også rigtig mange, der er sig selv nærmest og ikke vil være med, når de selv skal betale for det.

Vi bliver nu ramt økonomisk allerede under strejken, men selvfølgelig er vi mange til at fordele udgiften på. Men jeg tror på ingen måde, at arbejdstagersiden vil nå at miste kampgejsten, før regeringen griber ind, for modsat dig finder jeg det langt mere sandsynligt, at Løkke vil se det som en møgsag, når befolkningen rammes af konflikten, og derfor kun vil lade den køre max en uge. 

Lønspørgsmålet er da i den grad relevant, så det forstår jeg godt, folk er optaget af, men det handler langt fra kun om “et par ekstra kroner i timen” for den enkelte, sådan som der stod i indlægget, jeg svarede på. Det handler om principper - om ligeløn og et løft af de lavestlønnede, om retfærdighed i lønrammer for hhv. offentligt og privatansatte, om hele tankegangen om, at vi som offentligt ansatte bør holde igen med lønkrav af hensyn til en udsultet offentlig sektor, om rekrutteringsproblemer aktuelt og i fremtiden. Ikke bare om den enkeltes budget og indtægt. 

Og ordentlige arbejdsforhold er bestemt ikke en anden kamp - det er netop ét af de tre centrale områder i forhandlingerne. Muligheden for at få arbejdstidsaftaler, som ikke udelukkende er baseret på arbejdsgivernes krav - nu er det ikke alene lærernes manglende aftale, der er i spil, men også, bl.a., sygeplejerskernes fremtidige aftale, som der fra arbejdsgiversiden er lagt op til voldsomme forringelser af. Hvis ikke arbejdstidsaftaler har med arbejdsforhold at gøre, hvad har så? Frokostpauserne i sig selv har ikke min store interesse, men selve princippet i, at en hidtil indforstået rettighed blot kan bortfalde uden om overenskomstforhandlingerne, er da i den grad også relateret til arbejdsforhold. 

Hvis “sidste gang” er OK13 for lærerne - du skriver godt nok om strejkebidrag, men jeg gætter på, det er det, du mener -  så var der massiv opbakning til fagforeningen under hele lockouten - det viste både konkrete undersøgelser og fremmødet til demo’er m.v. Havde vi anet på forhånd, at det ville ende, som det gjorde, havde der selvfølgelig været langt mindre opbakning og kampgejst. Men det er jo netop det games vilkår. 

Anmeld Citér

14. marts 2018

Janey

Profilbillede for Janey
Mor og meget mere skriver:

Vi bliver nu ramt økonomisk allerede under strejken, men selvfølgelig er vi mange til at fordele udgiften på. Men jeg tror på ingen måde, at arbejdstagersiden vil nå at miste kampgejsten, før regeringen griber ind, for modsat dig finder jeg det langt mere sandsynligt, at Løkke vil se det som en møgsag, når befolkningen rammes af konflikten, og derfor kun vil lade den køre max en uge. 

Lønspørgsmålet er da i den grad relevant, så det forstår jeg godt, folk er optaget af, men det handler langt fra kun om “et par ekstra kroner i timen” for den enkelte, sådan som der stod i indlægget, jeg svarede på. Det handler om principper - om ligeløn og et løft af de lavestlønnede, om retfærdighed i lønrammer for hhv. offentligt og privatansatte, om hele tankegangen om, at vi som offentligt ansatte bør holde igen med lønkrav af hensyn til en udsultet offentlig sektor, om rekrutteringsproblemer aktuelt og i fremtiden. Ikke bare om den enkeltes budget og indtægt. 

Og ordentlige arbejdsforhold er bestemt ikke en anden kamp - det er netop ét af de tre centrale områder i forhandlingerne. Muligheden for at få arbejdstidsaftaler, som ikke udelukkende er baseret på arbejdsgivernes krav - nu er det ikke alene lærernes manglende aftale, der er i spil, men også, bl.a., sygeplejerskernes fremtidige aftale, som der fra arbejdsgiversiden er lagt op til voldsomme forringelser af. Hvis ikke arbejdstidsaftaler har med arbejdsforhold at gøre, hvad har så? Frokostpauserne i sig selv har ikke min store interesse, men selve princippet i, at en hidtil indforstået rettighed blot kan bortfalde uden om overenskomstforhandlingerne, er da i den grad også relateret til arbejdsforhold. 

Hvis “sidste gang” er OK13 for lærerne - du skriver godt nok om strejkebidrag, men jeg gætter på, det er det, du mener -  så var der massiv opbakning til fagforeningen under hele lockouten - det viste både konkrete undersøgelser og fremmødet til demo’er m.v. Havde vi anet på forhånd, at det ville ende, som det gjorde, havde der selvfølgelig været langt mindre opbakning og kampgejst. Men det er jo netop det games vilkår. 

Jeg skriver, HVIS regeringen ikke griber ind, vil det vare mere end en uge. Jeg har ikke nogen idè om, hvor længe politikerne tør lade det køre, så derfor kommer jeg kun med et bud på en tidshorisont for konflikten, HVIS IKKE politikerne griber ind. Jeg kender ikke nogle, der bliver ramt af strejken, så derfor har jeg ingen holdning til, hvor hårdt den rammer. Kommer der en lockout ved jeg, at den rammer hårdt, så her er jeg sikker på, at der hurtigt kommer et indgreb.

Nu var det ikke arbejdstidsaftaler, jeg havde i tankerne, da jeg skrev, at arbejdsforholdene var en anden kamp. De indlæg mine venner/bekendte skriver om arbejdsforhold er i forhold til normeringer og arbejdsopgaver, så det var dem jeg havde i tankerne, da det tilsyneladende er det, der optager dem (og så løn og frokostpausen), og dette er en anden kamp.

Hvordan den generelle opbakning har været, ved jeg ikke, da det ikke er noget, der har interesseret mig, så jeg taler udelukkende om mine venner/bekendte og det er slet ikke sikkert at de repræsenterer den generelle holdning. Jeg oplevede bare (blandt dem og ikke generelt), at tonen blev en anden, da der skulle betales ind til fagforeningerne efter konflikten.

Jeg har ikke været helt klar omkring, hvad jeg mente med sidst. Det var ikke lærerne jeg tænkte på, da dem jeg kender er inden for ældre- og sundhedsområdet, så vi er vist noget længere tilbage, men kan ikke huske hvilket år. Der var flere blandt mine venner/bekendte, der ikke mente, at de havde fået noget ud af det, da de skulle til at betale for kampen. En af mine veninder snakkede om at melde sig ud af FOA, da hun mente, at hun var blevet ringere stillet økonomisk pga. konflikten dengang. Jeg tror dog ikke, at hun meldte sig ind eller også har nok meldt sig ind igen for hun deler meget fra FOA i øjeblikket. 

Anmeld Citér

14. marts 2018

Anonym trådstarter

Men mon ikke de føler et Press nu og finder en løsning inden det hele træder i kraft 

Anmeld Citér

14. marts 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79
Anonym skriver:

Men mon ikke de føler et Press nu og finder en løsning inden det hele træder i kraft 

Jeg tror det ik! 

Tænker at konflikten nu er så optrappet, at strejken kommer. Vh Stine 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.