Taco78 skriver:
Hmm jeg spurgte specifikt til den situation, da vi var til TR stormøde i sidste uge
og hvis man ser på det billede jeg prøver at sætte ind (!) står der, at alle pædagoger som er ansat på overenskomsten lockoutes.. og det er min kollega, der ikke er medlem af fagforening jo..
Det du sætter ind er rigtigt, men din kollega er ikke ansat under overenskomsten, når han/hun ikke er medlem af fagforeningen. Han/hun er ansat på overenskomstlignende forhold (hedder det vist), hvor vedkommende er ansat på samme betingelser, men overenskomsten gælder kun for de parter, der har indgået den, og det er arbejdsgiver og fagforeningens medlemmer.
Jeg har taget nedenstående fra Moderniseringsstyrelsens vejledning (godt nok fra 2013 men reglerne er de samme i dag):
https://modst.dk/media/14970/vejledning_om_lockout_2013.pdf
1.1 Hvem er omfattet af lockouten? Lockouten omfatter ikke tjenestemænd og tjenestemandslignende ansatte.
Lockouten omfatter endvidere kun overenskomstansatte, som er medlem af den organisation/centralorganisation, der er part i den overenskomst (organisationsaftale/aftale), som den pågældende er ansat efter, dvs. hverken uorganiserede eller ansatte, som er medlem af en anden organisation. Ansættelsesmyndigheden skal gøre de ansatte opmærksom på, at de anses for at være omfattet af lockouten, hvis de ikke selv udtrykkeligt tilkendegiver andet over for ledelsen. Denne information skal også gives til ansatte, der er sygemeldt, på barselsorlov eller af anden årsag er fraværende fra arbejdspladsen.
Anmeld
Citér