Strejke/lockout

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. marts 2018

Anonym trådstarter

StineW79 skriver:

Jeg tror det ik! 

Tænker at konflikten nu er så optrappet, at strejken kommer. Vh Stine 

Jeg tror det. 

De er tvunget ind hos forligsmanden og de ved hvor meget Danmark vil lide under en evt lockout 

De er jo allerede i forhandlinger nu, men hvordan de går får vi desværre ikke afvide. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2018

Taco78

Profilbillede for Taco78
Janey skriver:

Jeg skal ærligt inrømme, at det ikke var faget arbejdsret, der fik min største opmærksomhed på studiet, og jeg har ikke holdt mig opdateret på området siden, men jeg tvivler meget på, at man kan sendes hjem uden løn. Det er jo kun de overenskomstansatte, der er omfattet af lockout, så i teorien skal personer uden for fagforeningen møde på arbejde, men det giver selvfølgelig en udfordring, hvis arbejdspladsen reelt er lukket ned i praksis. Jeg kan dog ikke lige se på, hvilket grundlag personen skulle være sendt hjem uden løn, da denne jo ikke er lockoutet af arbejdsgiveren.

Hmm jeg spurgte specifikt til den situation, da vi var til TR stormøde i sidste uge  

og hvis man ser på det billede jeg prøver at sætte ind (!) står der, at alle pædagoger som er ansat på overenskomsten lockoutes.. og det er min kollega, der ikke er medlem af fagforening jo..  

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

/ Taco78 

Anmeld Citér

14. marts 2018

Taco78

Profilbillede for Taco78
Mor og meget mere skriver:

De kan ikke sendes hjem uden løn - dén går altså ikke. Lederen kan beslutte at lukke arbejdspladsen ned, men de uorganiserede skal stadig have deres løn. 

Se mit svar ovenover  

/ Taco78 

Anmeld Citér

14. marts 2018

Janey

Profilbillede for Janey
Taco78 skriver:

Hmm jeg spurgte specifikt til den situation, da vi var til TR stormøde i sidste uge  

og hvis man ser på det billede jeg prøver at sætte ind (!) står der, at alle pædagoger som er ansat på overenskomsten lockoutes.. og det er min kollega, der ikke er medlem af fagforening jo..  

Det du sætter ind er rigtigt, men din kollega er ikke ansat under overenskomsten, når han/hun ikke er medlem af fagforeningen. Han/hun er ansat på overenskomstlignende forhold (hedder det vist), hvor vedkommende er ansat på samme betingelser, men overenskomsten gælder kun for de parter, der har indgået den, og det er arbejdsgiver og fagforeningens medlemmer.

Jeg har taget nedenstående fra Moderniseringsstyrelsens vejledning (godt nok fra 2013 men reglerne er de samme i dag):

https://modst.dk/media/14970/vejledning_om_lockout_2013.pdf

1.1 Hvem er omfattet af lockouten? Lockouten omfatter ikke tjenestemænd og tjenestemandslignende ansatte.

Lockouten omfatter endvidere kun overenskomstansatte, som er medlem af den organisation/centralorganisation, der er part i den overenskomst (organisationsaftale/aftale), som den pågældende er ansat efter, dvs. hverken uorganiserede eller ansatte, som er medlem af en anden organisation. Ansættelsesmyndigheden skal gøre de ansatte opmærksom på, at de anses for at være omfattet af lockouten, hvis de ikke selv udtrykkeligt tilkendegiver andet over for ledelsen. Denne information skal også gives til ansatte, der er sygemeldt, på barselsorlov eller af anden årsag er fraværende fra arbejdspladsen.

Anmeld Citér

14. marts 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Taco78 skriver:

Fra BUPL’s egen “OK18 for TR” - se foto. 

Læs fx også  https://www.dr.dk/nyheder/penge/mens-kollegerne-er-i-konflikt-skal-165000-offentligt-ansatte-gaa-paa-arbejde-kan-give

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.