Strejke/lockout

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. marts 2018

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Så dem uden fagforening de skal gå på arbejde under en lockout ? 

Ja det skal de, da de ikke er en del af konflikten, som kun handler om en aftale mellem arbejdsgiveren (stat/kommune) og fagforeningernes medlemmer. Som regel kommer aftalen også til at gælde dem, men fagforeningerne forhandler kun for deres medlemmer og ikke for dem i andre fagforeninger eller helt uden fagforening. De vil jo heller ikke få konfliktstøtte fra nogen uden medlemsskab af fagforeningen. De dækker jo kun deres egne medlemmer

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. marts 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Så dem uden fagforening de skal gå på arbejde under en lockout ? 

Selvfølgelig - hvis de altså kan. Der er den mulighed, at de lockoutede spærrer vejen for dem, så de ikke kan komme på job (blokade). Jeg ved ikke, om det vil ske, men det er en mulighed. 

Anmeld Citér

7. marts 2018

Anonym trådstarter

Janey skriver:

Ja det skal de, da de ikke er en del af konflikten, som kun handler om en aftale mellem arbejdsgiveren (stat/kommune) og fagforeningernes medlemmer. Som regel kommer aftalen også til at gælde dem, men fagforeningerne forhandler kun for deres medlemmer og ikke for dem i andre fagforeninger eller helt uden fagforening. De vil jo heller ikke få konfliktstøtte fra nogen uden medlemsskab af fagforeningen. De dækker jo kun deres egne medlemmer

Hvad så hvis kommunerne varsler lockout ? 

Anmeld Citér

7. marts 2018

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Hvad så hvis kommunerne varsler lockout ? 

Så bliver de kommunalt ansatte også sendt hjem uden løn, men kun dem, der er medlemmer af de fagforeninger, der er en del af denne overenskomstforhandling. 

Anmeld Citér

7. marts 2018

Janey

Profilbillede for Janey
Mor og meget mere skriver:

Selvfølgelig - hvis de altså kan. Der er den mulighed, at de lockoutede spærrer vejen for dem, så de ikke kan komme på job (blokade). Jeg ved ikke, om det vil ske, men det er en mulighed. 

Ja der kan selvfølgelig komme en blokade, og det vil sikkert også ske nogle steder, men jeg tænker, at den del er lidt "farlig" i forhold til det fremtidige samarbejde mellem kollegaerne.

Jeg vil da tro, at de fleste af dem uden fagforening eller medlemsskab i en alternativ fagforening selv har valgt, at de ikke ønsker at være en del af kampen, men bliver så hevet ind i det med en blokade samtidig med, at de heller ikke vil få løn, hvis de ikke kommer på arbejde, og ikke kan få konfliktstøtte nogen steder fra. Man skal godt nok have en stor sympati for kampen, hvis man ikke bliver lidt bitter over at skulle være med til at betale for den, fordi ens kollegaer forhindrer en i at gå på arbejde. Ved blokade er det jo ens kollegaer, der forhindrer en i at få sin løn uden anden støttemulighed.

Anmeld Citér

7. marts 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Janey skriver:

Ja der kan selvfølgelig komme en blokade, og det vil sikkert også ske nogle steder, men jeg tænker, at den del er lidt "farlig" i forhold til det fremtidige samarbejde mellem kollegaerne.

Jeg vil da tro, at de fleste af dem uden fagforening eller medlemsskab i en alternativ fagforening selv har valgt, at de ikke ønsker at være en del af kampen, men bliver så hevet ind i det med en blokade samtidig med, at de heller ikke vil få løn, hvis de ikke kommer på arbejde, og ikke kan få konfliktstøtte nogen steder fra. Man skal godt nok have en stor sympati for kampen, hvis man ikke bliver lidt bitter over at skulle være med til at betale for den, fordi ens kollegaer forhindrer en i at gå på arbejde. Ved blokade er det jo ens kollegaer, der forhindrer en i at få sin løn uden anden støttemulighed.

Jeg kan også blive MEGET bitter, hvis jeg skal betale med manglende løn og uvished om situationen for at sikre goder bl.a. for de kolleger, der ikke har bidraget med en bønne. De siger jo ikke nej tak til lønstigning, barsel osv. - Jeg har ingen uorganiserede kolleger på min egen arbejdsplads, heldigvis, men hvorfor skal de have del i noget, de intet har ofret for? 

Anmeld Citér

7. marts 2018

Janey

Profilbillede for Janey
Mor og meget mere skriver:

Jeg kan også blive MEGET bitter, hvis jeg skal betale med manglende løn og uvished om situationen for at sikre goder bl.a. for de kolleger, der ikke har bidraget med en bønne. De siger jo ikke nej tak til lønstigning, barsel osv. - Jeg har ingen uorganiserede kolleger på min egen arbejdsplads, heldigvis, men hvorfor skal de have del i noget, de intet har ofret for? 

Det synes jeg heller ikke nødvendigvis, at de skal. De har selv valgt at være uden for kampen på både godt og ondt. Jeg synes, at det er fair nok, at de ikke får del af de goder, andre ofrer noget i kampen for, men mener så heller ikke at de skal tvinges til at ofre noget for kampen. Jeg ved godt, at man i praksis ikke gør forskel, men synes det var fair nok, at den overenskomst nogle kæmper for og ofrer noget for også kun tilgodeser, dem der har kæmpet for den.

Generelt er jeg en person, der hader at blive tvunget til noget (det gælder på alle områder og ikke kun i det her ), så jeg ville nok ikke tage det pænt at blive tvunget til at være en del af en konflikt, men jeg vil ikke afvise, at jeg frivilligt ville lade mig blokere, men jeg vil gerne have det valg selv. Det er så også ret nemt for mig at have den holdning, da jeg er privatansat funktionær og selv forhandler min løn og arbejdsvilkår og ikke ville blive del af en kamp uden selv at ville det.

Anmeld Citér

14. marts 2018

Kurt_H

Anonym skriver:

Hvor længe tror i dk kan klare en stor komflikt: strejke ? 

1 uge... så er det slut !

Danmark har altså haft en storkonflikt før... Dengang blev hylderne i alle supermarkeder tømt for alt spiseligt og folk opførte sig pænt tåbeligt.

Nu er konflikten så ikke den samme, men hvem gider at betale flere tusinde for at få et par kroner mere i timen... det kan på årsbasis ikke betale sig.

Anmeld Citér

14. marts 2018

Peter Glad

Ja, det er ikke til at vide hvad det vil ende med. Jeg gruer lidt, da jeg er alene med den lille den næste uge. Heldigvis kan man jo få hjælp af familien. Vandt 1220 kroner på (slettet af staff) så det hjalp lidt på den triste nyhed om strejke.

Go vind til alle

Anmeld Citér

14. marts 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart

Ja, det er ikke til at vide hvad det vil ende med. Jeg gruer lidt, da jeg er alene med den lille den næste uge. Heldigvis kan man jo få hjælp af familien. Vandt 1220 kroner på (slettet af staff) så det hjalp lidt på den triste nyhed om strejke.

Go vind til alle

Tænk at et voksent menneske vil sidde og bruge bare 5 sekunder på at skrive sådan noget ævl. ... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.