Anonym skriver:
Hvor længe tror i dk kan klare en stor komflikt: strejke ?
Jeg synes det er svært at vurdere, hvor længe landet kan klare det.
Personligt kan vi klare det længe, da vi har et godt netværk at trække på og nogle gode arbejdspladser, men jeg har også venner/veninder, der vil have problemer fra første lukkedag, da de ikke kan trække på netværket, arbejde hjemme eller have børnene med på arbejde. Nogle af dem er offentligt ansatte og kunne derfor blive hjemme og passe børnene, hvis de bliver lock-outet, men de fleste af dem er ansat i funktioner, hvor de skal møde på arbejde selv under en konflikt.
Jeg kender simpelthen for lidt til arbejdet i den offentlige sektor til at vide, hvor stærkt medarbejderne føler for stridspunkterne og, hvor meget de vil give for at opnå en "sejr". Jeg synes, det tyder på, at arbejdsgiverne vil modgå en strejke med en lock-out og så kan det pludselig koste den enkelte mange penge i manglende løn og ferie, da jeg kan forstå på andre debatter, at der i flere forbund ikke kompenseres for manglende løn ved en lock-out ud over at tilbyde rentefrie lån, så ud over hvor længe landet kan klare det, er spørgsmålet også, hvor længe medarbejderne vil betale for deres kamp.
Anmeld
Citér